Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 - Oppkobling - Dobbel vippe, der jeg vil bare smartstyre den ene vippen


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har Futurehome og har nå fibaro dimmere bak hvert lyspunkt, bortsett fra et punkt selvfølgelig.

 

Kort fortalt.

 

Her har jeg en 1pol+1 pol bryter.

http://proff.elko.no/plus-bryter-5/plus-bryter-innfelt-5-ph-article2454-1110.html

Den ene vippen går til en 2 pol bryter i vinterhage, som igjen har en del bryteren under seg til diverse utelys. Jeg er her ikke interessert i smartstyre den ene vippen.

 

Jeg hadde tenkt å bare sette inn  en enkel vippe og bare bruke wago på det som gikk ut til 2 pol bryteren, men møter da problemer at jeg slår av utebryteren heletida pga impuls.

 

Så da ble valget en 1pol+1pol bryter.

Vanligvis kobler jeg sx på fra dimmeren inn på L på bryteren, sånn at bryteren blir en dummy bryter. Men det kan jeg ikke her, fordi da vil ikke skje noen ting når jeg slår ned vippen til vinterhage bryteren (2pol).


La med en liten tegning.

Mitt spørsmål er jo egentlig om jeg kan gå direkte fra L på wagoen og inn på L på bryteren. Istedenfor å gå fra Sx til L på bryteren, fordi det vil ikke fungere.


Setter pris på tips.

 

Strømgreier v2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvis jeg har forstått deg riktig, ønsker du svar på hvordan du kan bruke bryteren til å styre dimmer 2, samt brukes til vinterhage?Jeg har laget en egen tegning utfra det du tegner/beskriver, og Koblingsskjema til dimmeren.

 

som du ser ønsker dimmeren L inn på S1 som styresignal. 

 

Dimmer oppsett.png

Endret av Tverfyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Tverfyll said:

Hei.

 

Hvis jeg har forstått deg riktig, ønsker du svar på hvordan du kan bruke bryteren til å styre dimmer 2, samt brukes til vinterhage?Jeg har laget en egen tegning utfra det du tegner/beskriver, og Koblingsskjema til dimmeren.

 

som du ser ønsker dimmeren N inn på S1 som styresignal. Så lenge du har et 230V anlegg vil ikke dette være noe problem, da "N" ikke egentlig er Nøytral. Hvis du derimot har 400V anlegg hjemme hos deg vil det fortsatt fungere, men det vil ikke være helt innafor da N-leder ikke skal brukes som bryter. Alternativet da er å sette inn en elko 2+1, siden denne har uavhengige brytere.

Dimmer oppsett.png

Først som sist. Tusen takk for tipset om hvordan jeg kan koble dette opp. Betyr mye at du gidder å hjelpe en fremmed :) 

 

Det er faktisk en 1+2pol bryter som står der nå i elko plus serien. Men merkelig nok er koblingsskjema på baksiden helt ulik den elko selv har på sine nettsider så tror jeg har fått feil.

 

Uansett, 

Så du sier nøytral fra lampen, og veggen går sammen i en wago og inn i N på dimmer.  Det forstår jeg. 

 

Så virker det som om N går inn til L på bryter og S1 går til koblingspunkt på bryter jeg vil styre, og N fra vinterhage 2 pol bryter går på det andre koblingspunktet 

 

dumt spørsmål men med en 5 wago blir dette riktig kobling? 

 

N fra veggen inn i wago

N fra lampe inn i wago

Fra wago og inn i N på dimmer

Fra wago og til L på bryter

Fra S1 på dimmer til koblingspunkt bryter

 

Så blir jo N fra vinterhage koblet på andre koblingspunktet. Men det går ikke innom wagoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tverfyll henviser til koblingskjema for 2-wire, som brukes i tilfeller der man ikke har N tilgjengelig. Det har vel du etter hva jeg forstår. 

1 time siden, henrikhoe skrev:

Mitt spørsmål er jo egentlig om jeg kan gå direkte fra L på wagoen og inn på L på bryteren. Istedenfor å gå fra Sx til L på bryteren, fordi det vil ikke fungere.

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Oddvar påpeker har jeg henvist til feil koblingsskjema. Jeg har derfor oppdatert posten min slik at det ikke blir forvirring i fremtiden. Det viser seg at det faktisk er L som skal inn på S1, ikke N.

Derfor er svaret på det originale spørsmålet ditt som Oddvar også nevner JA.

Endret av Tverfyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.4.2018 at 13:47, Tverfyll said:

Som Oddvar påpeker har jeg henvist til feil koblingsskjema. Jeg har derfor oppdatert posten min slik at det ikke blir forvirring i fremtiden. Det viser seg at det faktisk er L som skal inn på S1, ikke N.

Derfor er svaret på det originale spørsmålet ditt som Oddvar også nevner JA.

 

On 6.4.2018 at 13:42, Oddvar said:

@Tverfyll henviser til koblingskjema for 2-wire, som brukes i tilfeller der man ikke har N tilgjengelig. Det har vel du etter hva jeg forstår. 

Ja


Takker og bukker folkens :) Fungerte strålende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.