Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - Ikea lamper m/GU10 - Buzzer


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Hei, ble enda en forumtråd.

 

To av de 8 lysene jeg har fått installert dimmer bak driver å buzzer (spesielt ved lav last) men også på maks last.

 

De trekker ca 28W og 20W. Først tenkte jeg at det var pga det ikke var bypass 2 her, men jeg har andre taklamper med pendel som trekker 10-12W som ikke har bypass2 og de buzzer ikke. Samt SG spotter som fungerer strålende.

 

Disse taklampene fra IKEA skal byttes ut om noen måneder. Så orker ikke bruke altfor mye energi på det, men var litt interessert i å finne årsak.

 

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70337701/

Det er en sånn lampe, ser at de GU10 pærene jeg kjøpte nylig ikke selges lenger på IKEA. Av de jeg har snakket med så mener de at pærene er synderen, og det tror jo egentlig jeg og. Siden alle andre lysskilder fungerer strålende.


Kan dette stemme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lampe med 3 x IKEA LEDARE GU10 med Fibaro Dimmer 2. De lager lyd når jeg dimmer ned, ja. Jeg har også enkle vanlige IKEA LEDARE E27 som ikke lager lyd. 

 

Hvilke pærer har du som ikke IKEA selger lenger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det bare har med hvor mye watt de trekker men også hvilken karakteristikk pærene har.

Jeg hadde en merkelig variant hos meg.
Har to like lamper med ulik design, rund/lang pendel med 3 stk 5 W gu10. Den ene flimrer men ikke den andre..
Koblet så til bypass 2 på den og det har virket fint etterpå.

Har du kjørt auto kalibrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg kjøpt 3 stk av IKEA sine nyere LEDARE GU10 (de gamle het det samme). https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80363228/

 

3 stk i én lampe koblet til FGD-212 i 2-wire (ingen bypass) gjør at den ene pæren står og blinker selv når lyset er skrudd av. De gamle blinker ikke hvis avslått, men de bråker en del på lav watt. I et annet rom med identisk lampe, men med 3-wire (ingen bypass), fungerer dem fint. Det virker også som dem bråker mindre på lav effekt enn de gamle. Litt kjedelig med blinkinga ved 2-wire da. ?

 

Ellers var det fascinerende å se at forced leading edge control (parameter 30) gjorde at man kunne dimme dem veldig lavt, men at det flimret når det var veldig lyst, mens det gjerne er motsatt med forced trailing edge control (som blir standard ved auto calibration).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt IKEA LEDARE GU10 selv for ca ett år siden. De også støyer MYE om en dimmer ned. Ene lampen (spot-skinne, NYMÅNE fra ikea) jeg har begynner faktisk å dirre/vibrere som om det ligger et litt skittent leketøy oppi der. Tenker jeg skal klage på de når jeg ser at mange har problem. De jeg har er av typen 303.046.51, og et raskt søk på google viser at ikke bare jeg sliter med det:

 

Jeg har en helt vanlig ELKO 315GLE på de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.