Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Event Noob


Dronnen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nettopp startet med HomeSeer og begynt å rote med Eventer. Heldigvis bare 2 Fibaro Dimmere, varmkabel og ei varmepumpe gjennom IFTTT.

 

Etter en del knoting, er jeg egentlig spent på om jeg er på rett vei, eller om det jeg gjør er helt på tryne. 

Så her trenger jeg tips. 

 

Slik det jeg har det nå har jeg. 

4 Virtuelle Devicer

Hus status (Hjemme, Borte, Ferie, Varme(Denne for å kunne slå på varme før vi kommer hjem fra ferie, og seinere kunne ha natt og dag senking)).

Tid type MDEN

Dag (ukedager, Helg)

Årstid. 

 

Så har jeg 3 event grupper

Varme

Lys

Mode (Bare de forskjellige Virtuelle Devicene)

 

Det jeg i praksis gjør er at alle Mode kjører eventer i Varme og Lys Gruppene, dermed er er alle eventer i de 2 gruppen IF  - Manually Trigged. E.G. FerieMode kjører  eventene Lys-ALLOFF + HeatLOW.

Er dette helt på tryne? Er det bedre å kjøre e.g. Ferie mode blir satt, så sjekke i eventene om mode = Ferie (IF - Ferie).

 

Så et lite spørsmål om dag og natt senkning av varme. Hva gjør dere egentlig med tanke på helligdager og ferie som tilbringes hjemme? Man ønsker jo da ikke å kjøre dag senking av varme. 

 

Håpe dette ikke blei for mye tekst og at noen gidder å svare. 

På forhånd takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Dronnen said:

Det jeg i praksis gjør er at alle Mode kjører eventer i Varme og Lys Gruppene, dermed er er alle eventer i de 2 gruppen IF  - Manually Trigged. E.G. FerieMode kjører  eventene Lys-ALLOFF + HeatLOW.

Er dette helt på tryne? Er det bedre å kjøre e.g. Ferie mode blir satt, så sjekke i eventene om mode = Ferie (IF - Ferie).

 

Her ville jeg kjørte det slik:

 

IF "mode" had its value set to "Ferie"

Run event "Alle lys av"

Set "Heat low"

 

Slik har jeg satt det opp da varmen kom inn litt etter litt samt jeg har delt opp eventene i grupper og liker ikke at det blir kjørt noe på en device fra en gruppe som ikke logisk hører til den gruppen slik at jeg har bedre oversikt.

 

Dette var den første jeg satte opp (jeg har bevegelsesdetektor på alle lys og aktiverer alltid den når vi forlater huset slik at eventuelle tyver forhåpentligvis blir litt ekstra skremt :) )

5aca6b683e950_Husmodus1.thumb.PNG.a5f70254771d2dd277d5824f9afb17e0.PNG

 

Så har jeg denne for gjesterommet (den andre linjen er slik at jeg kan velge om den skal endre modus automatisk eller om den skal være fast):

5aca6b6d522db_Husmodus2.thumb.PNG.dff53ba63f8d1c9253b29dba2b8d0010.PNG

 

Så har jeg denne for kjellerstuen:

5aca6cba23ad0_Husmodus4.thumb.PNG.a052f0862ae4bcdbd44b02bc60d0cb26.PNG

 

Slik gjør JEG det, men det er mange veier til Rom her. Men kan være lurt å dele de litt opp til senere når du får mange eventer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Quote

IF "mode" had its value set to "Ferie"

Run event "Alle lys av"

Set "Heat low"

 

Hva mener du med Set ? 

Er ikke dette også bare en event som kjører? 

 

Er vel mye lik tankegang her, men når husmodus blir satt til ferie kjører jeg flere eventer, istedenfor å sjekke i eventene om husmodus ferie er satt. 

Jeg håpte da på å kunne bruke samme eventer flere ganger. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2018 den 21.07, Dronnen skrev:

 

Så et lite spørsmål om dag og natt senkning av varme. Hva gjør dere egentlig med tanke på helligdager og ferie som tilbringes hjemme? Man ønsker jo da ikke å kjøre dag senking av varme. 

 

 

Et alternativ til det foreslåtte scriptet (som forøvrig må være en god løsning!) kan jo være å benytte lokasjon.
Jeg bruker phlocation (gratis, men du må få key av utvikleren) og har endel eventer hvor lokasjon er viktig, da kan jeg f.eks aktivere temperaturøkning når jeg drar fra kontoret (kontoret er naturligvis definert som eget sted i phlocation), men kanskje viktigst for meg; jeg sjekker om det er noen hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.