Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro Dimmer 2 - Automatisk kalibrering - Parameter 1 & 2 - Hjelp meg å forstå


henrikhoe

Spørsmål

Hei folkens,

Jeg har to like lamper, der ene fibaro dimmer 2 er koblet med N leder, mens den andre ikke er det. Men har bypass 2.

Legger opp noen bilder med forklarende tekst som jeg lurer fælt på.

På lampen på det mørkegrå rommet, har jeg

parameter 1:5 og

parameter 2: 82.

 

Denne lampen flimrer/pulserer fra dimmeprosent 1-5%. Blir først ok ved 6% prosent.

 

På lampen over trappen, så har jeg eksakte samme lampe og pære, men her koblet uten N leder, her er

parameter 1:1 og

parameter 2: 54 (ganske lavt).

Prøver jeg å øke parameter 2, begynner lyset å blinke. Monterte i dag bypass 2 bak stikkontakt på trappelyset og kjørte kalibrering med parameter 13 og 2. Men fortsatt veldig lav parameter 2. Samme som før. Dog flimrer ikke dette lyset når det er dimmet ned til 1%.

What gives.

Hub viser 14W på mørkgrå rommet (ok i følge lampe spesifikasjonene). Lampen over trappen (med bypass 2) viser 11W. Er samme pære som sagt på begge lysene.

unnamed (2).jpg

unnamed (1).jpg

unnamed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 timer siden, henrikhoe skrev:

På lampen på det mørkegrå rommet, har jeg

parameter 1:5 og

parameter 2: 82.

 

Denne lampen flimrer/pulserer fra dimmeprosent 1-5%. Blir først ok ved 6% prosent.

 

Prøv å øk parameter 1 til det ikke flimrer mer, kanskje 10. Problem løst. :) 

 

3 timer siden, henrikhoe skrev:

Monterte i dag bypass 2 bak stikkontakt på trappelyset og kjørte kalibrering med parameter 13 og 2. Men fortsatt veldig lav parameter 2

 

Flimrer det om du øker parameter 2 manuelt? Ikke alltid den kalibrerer så bra... 

 

Er begge leading eller trailing edge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 hours ago, ZoRaC said:

 

Prøv å øk parameter 1 til det ikke flimrer mer, kanskje 10. Problem løst. :) 

 

 

Flimrer det om du øker parameter 2 manuelt? Ikke alltid den kalibrerer så bra... 

 

Er begge leading eller trailing edge?

Joda øker jeg parameter 1 så går det jo greit. Men lyset blir da veldig sterkt ved lav dimming.

 

det andre lyset flimrer ikke men begynner å blinke hvis jeg øker parameter 2 over 56. Den er tilkoblet bypass 2 med uten N leder. 

 

de er Trailing Edge så vist jeg vet så kan du ikke bruke leading Edge med bypass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, henrikhoe skrev:

Joda øker jeg parameter 1 så går det jo greit. Men lyset blir da veldig sterkt ved lav dimming.

 

Ja, det et en utfordring med LED, dessverre. Jeg har av den grunn (og varmen i lyset (kelvin)) valgt halogen over stuebord og spisebord. Et par stedet har jeg kjøpt «dim to warm»-pærer (LED) på Clas (husker ikke merke, var noen her på forumet som anbefalte dem). De synes jeg dimmes lavt nok ned. :) 

 

 

Husk at spec for LED ikke bruker watt, men VA og powerfactor. De anbefaler minst 50 VA:

Resistive-capacitive loads
Fluorescent tube lamp (compact / with electronic ballast), electronic transformer, LED
50-200VA

 

Men de sier også:

  • supported light sources (power factor > 0.5) with minimal power of 5VA using FIBARO Bypass 2 (depending on the type of load)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.