Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SCRIPT: Styre farger på JowieHue (trådfri)


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Min tur til å dele litt funksjonellt her. Fikk kladdet sammen dette med god hjelp av w.vuyk, mannen bak JowieHue.

Med ikea hubben og en trådfri rgb pakke så kan man bla frem og tilbake mellom farger. Jeg har koblet vekk trådfri hubben og bruker conbee.

Ungene ville styre farger uten å måtte inn i HS3 på tlf. Så ville  gjøre et forsøk på å gjenskape funksjonaliteten til Ikea, og kanskje utvide den litt.

 

På barnerommene har vi 2stk RGB pærer.  Disse er gruppert sammen med en trådfri 5button knapp. Gruppering skjer i deconz web når pærer og bryter inkluderes.

Med disse to scriptene (kunne sikkert vært konsollidert til ett script) har vi nå mulighet til å styre farger både på pærene parvis, og enkeltvis.

Foreløpig har jeg bare en random funksjon på rgb verdiene, da jeg ikke har "mappet" dette til presets enda. Men det er planen for å få best resultat på trådfri. Har testet disse på Hue ledstrips, og der er det mye bedre farger på alle utfall av random. På Ikea er det mye blasse farger, ikke alle "smeller".

 

Jeg har satt opp 3 events styrt av trådfri bryteren (den som følger med RGB pærene).

 

1: Venstre pil (Previous): Sette lys til varmhvit. Slik at det er mulig å gjøre lekser og oppholde seg der uten å få epilepsi. 

 

til_hvit.png.95151abd0fa99c4ed5a15d0ecd1e4407.png

 

2: Høyre pil (Next): setter random farger på begge pærer (script rndcolor.vbs, parameter: Navn på gruppen i Deconz/Jowiehue)

3.JPG.eba3a0e41059767f9753b78c39ff6dbb.JPG

 

 

3: Holde høyre pil (Next hold): setter random farger på pærene individuelt. (script: rndcolorindividual.vbs parameter: navnpære1|navnpære2)

2.JPG.8f6e03477b50a78a0a5f041ff38e9fff.JPG

 

script: rndcolor.vbs

Public Sub Main(ByVal param As String)
dim r,g,b,max,min as Integer
max=255
min=0
randomize

r = Int((max-min+1)*Rnd+min)
g = Int((max-min+1)*Rnd+min)
b = Int((max-min+1)*Rnd+min)
dim rgbstring as string = r & "," & g & "," & b
hs.writelog("rndcolor", "Lys: [" &param &"] skiftet farge til " & rgbstring)
hs.PluginFunction("JowiHue", "", "SetLightsRGB", {True, param, Nothing, rgbstring,5})
End Sub

script: rndcolorindividual.vbs

 

Public Sub Main(ByVal param As String)
Dim Data() As String = Param.Split("|")
Dim param1 As String = Data(0)
Dim param2 As String = Data(1)

dim r,g,b,max,min as Integer
max=255
min=0
randomize

r = Int((max-min+1)*Rnd+min)
g = Int((max-min+1)*Rnd+min)
b = Int((max-min+1)*Rnd+min)
dim rgbstring as string = r & "," & g & "," & b
hs.writelog("rndcolor", "Lys: [" &param1 &"] skiftet farge til " & rgbstring)
hs.PluginFunction("JowiHue", "", "SetLightsRGB", {False, param1, Nothing, rgbstring,5})


randomize

r = Int((max-min+1)*Rnd+min)
g = Int((max-min+1)*Rnd+min)
b = Int((max-min+1)*Rnd+min)
rgbstring = r & "," & g & "," & b

hs.writelog("rndcolor", "Lys: [" &param1 &"] skiftet farge til " & rgbstring)
hs.PluginFunction("JowiHue", "", "SetLightsRGB", {False, param2, Nothing, rgbstring,5}
)

End Sub

 

Resultat:

 

1-.JPG.b8e00d237c61784a4fd45b917c7ee0f3.JPG

 

2-.JPG.8ff78e7bff0e0f6008b1e7992e855151.JPG

 

3-.JPG.13c6ba6bedbf28b5517b6d97b591eacd.JPG

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også litt dialog med han for et lite år siden - slet med at fargene jeg valgte i JowiHue ikke i det hele tatt lignet fargen som pæren ble satt til. Var omtrent slik at om jeg valgte rosa så kunne lyset bli blått! :o 

 

Hvordan fungerer det nå? Jeg har ikke prøvd så mye det siste året, men Halloween nærmer seg jo. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hue sin del, så virker fargene ganske like med det som er i color picker på devicen. Mens for Ikea, så er det ganske bingo. 

Felles for de, er at etter at farge er satt, enten via script eller via device mgmt, så gjenspeiler ikke color picker i devicen fargen som er satt på lyset.

Jeg kan f.eks sette en helt gul farge via colorpicker. Lyset endres til gult. Og så endrer colorpicker seg til blå.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.