Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave root og child devices har skilt seg


oakl

Anbefalte innlegg

Har hatt mye trøbbel med Z-wave nettverket etter at jeg måtte gjenopprette homeseer da pc'en streika.

 

Har fått de fleste av nodene opp igjen (måtte eksludere og inludere på nytt de som tidligere var inkludert some secure - det er hvertfall teorien). Benyttet et triks nevnt på homeseer forumet at man kan sette node id til "no node id" i root device før ekskludering, så inkludere på nytt (noden får da ny node id og homeseer lager nye devicer). Slette de nylige lagede devicene også sette node id på den gamle root devicen til den nye node id. Slik slipper man å rename alle device, opddatere events etc. Dette fungerte tilsynelatende strålende, og fikk alt opp og gå igjen.

 

Men plutselig fant homeseer ut (under en rescan av z-wave interface i forbindelse med inkludering av en node), at alle de "gamle" devicene jeg hadde oppdater med ny node id skulle settes tilbake til "no node id", og regenerere ALLE devicer i henhold til de nye nodeid'ene som hadde blitt laget som følge av ekskludering/inkludering. Så noe rusk må det ha vært i homeseer databasen siden den så behov for dette. Har også sett at enkelte root noder har fått tilbake sin "gamle" nodeid helt automagisk. 

 

Etter noe jobb med å forsøke å fikse på dette har det oppstått et annet problem. For flere av nodene har root device skilt lag fra child devicene. Se vedlagt et eksempel.image.thumb.png.6a55500ca0f4ba7498cc96c991ccea88.png

 

Og når jeg klikker på en mange av root devicene har jeg ikke lenger anledning til å sette nodeID eller å gjøre noe særlig annet.

image.thumb.png.934cd51bba44d6c3e4d44686228bdd97.png

 

I tillegg har jeg plutselig mange "Sigma" root devicer.

image.thumb.png.d684a08de9a764a6e7e7a7d9d532ddf7.png

 

 

Så siden det ser ut som ting er litt ute å kjøre her lurer jeg på om det er noe måte å fikse opp i dette uten å starte helt på scratch? Jeg kan jo gjenopprette en eldre backup, men vil uansett ikke være helt i "synk" da siden mange av nodene når har fått nye nodeId'er pga inludering/ekskludering. Antar at hver enkelt node lagrer sin nodeId lokalt? Dvs, hvis jeg gjenoppretter z-wave interfacet til "gamle" nodeId'er blir det vel fullt kaos?

 

Edit:

Det irriterende nå er jo at det aller mest virker helt fint. Det er bare at det er helt kaos med devicene.

 

Endret av oakl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har backup, men utgangspunktet var jo at mange av nodene i nettverket ikke virket ordentlig etter gjenoppretting av backup. Pga dette har jeg ekskludert og inkludert mange noder på nytt, nå non-secure istedenfor secure siden jeg tror det er det som var årsaken til problemet.

 

Mange av nodene har nå nye ID'er så gjenoppretting av en gamme backup vil ikke være helt problemfritt.

 

Har nå ryddet opp litt i problemet nevnt ovenfor. Ser ut til at det var en del noder hvor to root-devicer hadde samme nodeID. Slettet duplikatene, og satte riktig nodeId på de som var satt til no nodeId. Det meste er nå på plass igjen.

 

Men problemet gjentok seg når jeg fant ytterligere en "gammel" node som var inkludert secure. Når jeg ekskluderte denne og det ble gjort en automatisk rescan av kontrolleren så dukket det opp 15 nye root noder, mange kalt "Sigma...". Rart, da jeg nettopp før dette hadde gjort en inklude av en annen ny node, og ved rescan da så fant den ingen ytterligere endringer nødvendig. Men nå har jeg lært så hadde backup tatt rett før jeg gjorde eksklude og gjenopprettet denne uten videre komplikasjoner.

 

Dog litt skummelt å ha dette "spøkelset" i systemet hvor det plutselig genereres masse noder og sletter nodeId på enkelte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har backup, men utgangspunktet var jo at mange av nodene i nettverket ikke virket ordentlig etter gjenoppretting av backup. Pga dette har jeg ekskludert og inkludert mange noder på nytt, nå non-secure istedenfor secure siden jeg tror det er det som var årsaken til problemet.
 
Mange av nodene har nå nye ID'er så gjenoppretting av en gamme backup vil ikke være helt problemfritt.
 
Har nå ryddet opp litt i problemet nevnt ovenfor. Ser ut til at det var en del noder hvor to root-devicer hadde samme nodeID. Slettet duplikatene, og satte riktig nodeId på de som var satt til no nodeId. Det meste er nå på plass igjen.
 
Men problemet gjentok seg når jeg fant ytterligere en "gammel" node som var inkludert secure. Når jeg ekskluderte denne og det ble gjort en automatisk rescan av kontrolleren så dukket det opp 15 nye root noder, mange kalt "Sigma...". Rart, da jeg nettopp før dette hadde gjort en inklude av en annen ny node, og ved rescan da så fant den ingen ytterligere endringer nødvendig. Men nå har jeg lært så hadde backup tatt rett før jeg gjorde eksklude og gjenopprettet denne uten videre komplikasjoner.
 
Dog litt skummelt å ha dette "spøkelset" i systemet hvor det plutselig genereres masse noder og sletter nodeId på enkelte andre.
Har også opplevd dette.

Det jeg gjorde var å bruke funksjonen Remove Bad Node på Zwave taben på noden.

Hvis Remove Bad Node feiler, prøv å trykk Test Connecticity, så Remove Bad Node igjen. Det fungerte for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.