Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB Z wave stick mister kontakt med noder etter restart


Armas

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har hatt ett gjentakende problem med UZB-sticken det siste halve året. Etter en restart av pc-en, får jeg ofte problemer med z-wave etter at homeseer starter opp igjen. 

Jeg mister rett og slett kontakten med noen, eller alle nodene. DEnne gangen er det alle, men av og til beholder jeg kontakten med Multisensor 6 f.eks. Fibaro dimmere mister jeg nesten alltid kontakten med.

 

Eneste løsningen jeg har så langt, er gjentatte restarter, helt til det funker igjen. Virker helt tilfeldig...

 

Jeg har ikke inntrykk av at dette alltid er likt men idag var det slik:

 

Restartet maskinen, og startet opp homseer. UZB er enablet (grønn hake), men ingen respons fra noen noder. 

Kjørte en test for å se om det var respons fra noen noder:


Obtaining a list of nodes to be contacted...
18 nodes will be contacted, the following nodes will be skipped: 1 41 47 49
Node 4 (Lys Kjøkken Dimmer lys kjokken) did not respond.
Node 11 (Lys Stue Dimmer lys stue) did not respond.
Node 15 (Lys walk in Dimmer lys tak walk in) did not respond.
Node 16 (Lys Entre Dimmer lys entre) did not respond.
Node 17 (Lys lekestue Dimmer lys tak lekestue) did not respond.
Node 18 (Lys lille bad Dimmer lys lille bad) did not respond.
Node 20 (Lys ute Dimmer spots ute inngang) did not respond.
Node 24 (Tek Teknisk rom Gulvvarme 1/2 etg) did not respond.
Node 25 (Tek Teknisk rom Gulvvarme kjeller) did not respond.
Node 33 (Lys Trapp Dimmer trapp) did not respond.
Node 36 (Sensor Stue MS6 stue) did not respond.
Node 38 (Sensor Store bad MS6 Store bad) did not respond.
Node 39 (Sensor lekestue MS6 Lekestue) did not respond.
Node 40 (Sensor lille bad MS6 lille bad) did not respond.
Node 42 (Strøm Z-Wave Fibaro Switch) did not respond.
Node 45 (System Grovgarderobe Entry Control) did not respond.
Node 46 (Lys Store Bad Dimmer lys stort bad) did not respond.
Node 51 (Lys ute Dimmer spots ute 2etg) did not respond.
Finished!

 

Ingen respons

 

Forsøker å skru av og på z-wave plugin. 

Forsøker å disable og så enable uzb. Etter disabling får jeg problemer med å enable den igjen men etter ett par forsøk så går det bra. 

Etter at den er enablet igjen, er det fremdeles ingen respons fra noen noder. 

 

Light scan gir dette:

 


Loading network information from your Z-Wave interface...
Done.
Synchronizing network information against HomeSeer devices...
Getting Z-Wave node list for network DFE69DE8...
Found 22 Z-Wave nodes
Syncing Z-Wave nodes with device list...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 0
Finished with Z-Wave device synchronization.

 

Nå begynner multisensorene å fungere. 

 

Forsøker å restarter homeseer:

 

Ingen effekt. 

 

Full scan gir disse advarslene:

 

Warning: Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node 18. Device may not be added properly to HomeSeer.
Warning: If this is an import, you may need to remove and add the device as some devices cannot be added with an import.
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 20
Warning: Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node 20. Device may not be added properly to HomeSeer.
Warning: If this is an import, you may need to remove and add the device as some devices cannot be added with an import.
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 33
Warning: Failed to get a SECURITY SCHEME or verify the key from node 33. Device may not be added properly to HomeSeer.
Warning: If this is an import, you may need to remove and add the device as some devices cannot be added with an import.

 

og

 

Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 4
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 11
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 15
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 16
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 17
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 18
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 20
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 24
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 25
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 33
Error: Node 36 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Error: Node 38 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Error: Node 39 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Error: Node 40 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Error: Node 41 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Warning: Node 42 did not respond to the Notification Supported request.
Error: Exception creating Sensor Multilevel child device of node 42, GET for supported sensor types indicated failure.
Warning: Node 45 did not respond to the Notification Supported request.
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 46
Error: Node 47 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Error: Node 49 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Warning: An error (B) was reported attempting to get multi-channel or multi-instance information from node 51

 

Skal nå restarte windows, og se om jeg får zwave opp å gå igjen. 

 

..

Etter restarten: Ingen endring

 

slettet så uzb-interfacet og opprettet ett nytt. 

 

Ingen endring. 

 

Ny restart av homeseer:

 

Alt funker!

 

Hva pokker er det som skjer? 

Hvordan går jeg frem for å feilsøke?

 

Full scan nå når det funker,  gir fremdeles de samme feilmeldingene og advarslene som lenger oppe her

 

 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! og takk for svar. 

Det går litt i rykk og napp her i førjulstiden..

 

På 1.12.2019 den 13.13, ZoRaC skrev:

Kjører du visualisering (ESXi/hyper-v)?

Siste versjon av HomeSeer og Z-Wave plugin?

Prøvd annen USB-port?

Prøvd med en halvmeter USB-forlenger? Annet USB-utstyr tilkoblet?
Har du installert nyeste driver til UZB1?

 

Nei Jeg kjører ikke virtualisering

Jeg har siste versjon av homeseer og z-wave plugin (0.0.548 og 3.0.1.252)

Jeg har forsøkt 3 forskjellige usb-porter - ingen forskjell. 

Jeg har RFXtrx, conbee, og UZB1 tilkoblet USB, alle med forlenger-kabel og montert i en slags stjerne

Angående driveren, så har jeg versjon 0.0.4.0 dette er windows 32bit. Vet ikke om det er nyeste versjon, men skal forsøke å laste ned på nytt og se om det kan hjelpe å reinstallere den. 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Armas skrev:

Hei! og takk for svar. 

Det går litt i rykk og napp her i førjulstiden..

 

 

Nei Jeg kjører ikke virtualisering

Jeg har siste versjon av homeseer og z-wave plugin (0.0.548 og 3.0.1.252)

Jeg har forsøkt 3 forskjellige usb-porter - ingen forskjell. 

Jeg har RFXtrx, conbee, og UZB1 tilkoblet USB, alle med forlenger-kabel og montert i en slags stjerne

Angående driveren, så har jeg versjon 0.0.4.0 dette er windows 32bit. Vet ikke om det er nyeste versjon, men skal forsøke å laste ned på nytt og se om det kan hjelpe å reinstallere den. 

 

Jeg har forøvrig en mistanke om at dette har noe med windows update å gjøre... uten å ha noe tydelig bevis for det. 

 

I går stoppet z-wave å fungere - helt ut av det blå. 

Gikk for å sjekke pc-en og la merke til at det var kommet nye oppdateringer for windows. Kjørte disse, restartet, og så fungerte alt igjen. 

 

Oppdateringen var forøvrig en av de siste for windows 7 ser jeg nå. Microsoft slutter å støtte windows7 fra neste måned, så da er det kanskje på tide å kjøpe en mini-pc med windows 10. 

Forhåpentligvis løser det hele seg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.