Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Skru av alt lys


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, 

 

Jeg har akkurat flyttet inn i nytt hus, og er godt i gang med å bygge ut et ordentlig smarthus. Men jeg har mange spørsmål. 

 

Jeg har installert Fibaro dimmer til nesten alle lysene. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan sette opp én bryter til å sku av alt lyset. For eksempel kunne jeg tenke meg

 

Mellom kl 22 og 02, dersom jeg skrur av lyset på soverommet: skru av alt lys inne (ikke utelyset som også styres av fibaro dimmere). 

Jeg tenker at jeg skal bruke scenes, men skjønner meg ikke på det blokk-programmeringssystemet.  

Kan jeg koble alle lysene sammen i en virtuell device, eller må jeg legge inn hvert enkelt lys i en slik scene? 

 

Eller må jeg lære meg LUA? Hvor finner man LUA-scripts for Fibaro man kan kopiere? 

 

takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Man har muligheten til å skru av alt som ligger under "Lights" under category. Men det hender seg jo at man vil ha enkelte lys på, så for å slippe å endre og styre med det her så kan det lønne seg å lage lysstyringa med LUA.

En enkel måte å løse det du forespeiler er:

  • Lag en variabel, la oss kalle den "Nattabryter". Denne lager du under "Panels" - Og "Variables Panel". Legg til en "Predefined Variable" - La den ha to states. Kall de f.eks "Aktiv" og "Inaktiv"
  • Definer tidspunktene hvor "Nattabryter" er enten "Aktiv" eller "Inaktiv" - Legger ved to stk Lua-script:
    Spoiler
    
    --[[
    %% autostart
    %% properties
    %% weather
    %% events
    %% globals
    --]]
    
    local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
    function tempFunc()
    local currentDate = os.date("*t");
    local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
    if (
     ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "22:00") )
    )
    then
    	fibaro:setGlobal("Nattabryter", "Aktiv");
    end
    
    setTimeout(tempFunc, 60*1000)
    end
    if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
    tempFunc()
    else
    
    local currentDate = os.date("*t");
    local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
    if (
    startSource["type"] == "other"
    )
    then
    	fibaro:setGlobal("Nattabryter", "Aktiv");
    end
    
    end

     

    Spoiler
    
    --[[
    %% autostart
    %% properties
    %% weather
    %% events
    %% globals
    --]]
    
    local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
    function tempFunc()
    local currentDate = os.date("*t");
    local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
    if (
     ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "02:00") )
    )
    then
    	fibaro:setGlobal("Nattabryter", "Inaktiv");
    end
    
    setTimeout(tempFunc, 60*1000)
    end
    if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
    tempFunc()
    else
    
    local currentDate = os.date("*t");
    local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
    if (
    startSource["type"] == "other"
    )
    then
    	fibaro:setGlobal("Nattabryter", "Inaktiv");
    end
    
    end
    

     

 

Lag et luascript hvor du legger inn alle lyskildene du vil at skal skru seg av når du skrur av lyset mellom 22:00-02:00 (Tidsrom definert av deg over her)
Her må du endre XX til device-ID til dine dimmere. Du kan legge inn så mange du vil.

Spoiler

--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]

-- Scene for "Nattabryter" 

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(XX, "turnOff"); -- Downlight i hylle
	fibaro:call(XX, "turnOff"); -- Ledstrip i dusjhylle
	fibaro:call(XX, "turnOff"); -- Downlights i tak
	fibaro:call(XX, "turnOff"); -- Ledstrip rundt speil
	fibaro:call(XX,"turnOff"); -- Downligths, vaskerom

end

 

 

 

Til slutt lager du en block-scene som trigger scenen hvor du har definert hvilke lys som skal skal skrus av, DERSOM variabelen "Nattabryter" er "Aktiv"

Bilde jeg legger ved er en scene på min kontroller, så du må bytte ut "Spotter" med dimmeren som er på soverommet ditt, "DayNight" med "Nattabryter" variabelen og "Day" til "Aktiv" samt bytte ut scenen "GodNatt - Lys" til den scenen du har laget som skrur av alle lysene.

 

blockscene.png.2ea7f9777e46aa074fd85580c10b9290.png

 

Håper dette hjalp deg :)

Edit: PS, det kan være en ide å ha en dobbel bryter til dette formålet. Da brukes den ene som scene-activation. Litt kjipt om du løper innom rommet 22:15, og skrur av lyset igjen av vane. Så blir det mørkt i hele huset :)

Endret av Cassalapp
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.