Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Reparere varmekabler - erfaring?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Ikke helt smarthus, men det er jo så mye smarte folk her. ;) 

 

Varmekablene i yttergangen har ikke virket siden vi flyttet inn. Elektriker målte og kom frem til at feilen var i selve kablene, trolig nært overgangen vegg/gulv. Er det noen som har erfaring med punktreparasjon av varmekabler? Hva koster det? Noe firma å anbefale? Det er ikke våtrom/membran, så det bør vel trekke ned prisen en del i forhold til på bad. 

0357744B-AA57-4506-BF32-20871A96DFC0.thumb.jpeg.90c754650ef0e26a26077825b42bfc4a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Jarle F skrev (På 10.2.2020 den 9.17):

Hør med M-Tek

De har utstyr for å lokalisere feilen og kunnskap til å utbedre den.

Koster noen kroner, men er vel verdt det.

 

Nå har M-Tek vært her, viste seg at det var termostaten som var gåen likevel, ikke noe galt med kablene!

Elendig arbeid av elektrikeren som var her og feilsøkte. Hadde vel fort spart 5-6000 kr om han hadde byttet termostaten den gang, i stedet for at jeg måtte tilkalle M-Tek. 😞 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (7 timer siden):

 

Nå har M-Tek vært her, viste seg at det var termostaten som var gåen likevel, ikke noe galt med kablene!

Elendig arbeid av elektrikeren som var her og feilsøkte. Hadde vel fort spart 5-6000 kr om han hadde byttet termostaten den gang, i stedet for at jeg måtte tilkalle M-Tek. 😞 

Du har vel reklamasjonsrett på håndverkertjenester, så eg ville faktisk stilt elektrikeren til veggs å bedt han dekke dine ekstrakosnader.

Dette er jo basic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboJens skrev (14 timer siden):

Du har vel reklamasjonsrett på håndverkertjenester, så eg ville faktisk stilt elektrikeren til veggs å bedt han dekke dine ekstrakosnader.

Dette er jo basic?

 

Tror ikke det blir så enkelt...

1. Tror det var elektrikeren vi brukte i 2017 som feilsøkte dette (med det samme han var hos oss og gjorde en del annet) - altså mer enn 5 år siden.

2. Jeg finner ikke noe sted i samsvarserklæringen at det er nevnt noe om feilsøkingen (og jeg er derfor litt usikker på hvilken elektriker som faktisk gjorde det, siden vi hadde elektriker 1-2 ganger i året til å gjøre diverse).

3. Hvis det er den elektrikeren jeg tror det var, så var det en enkeltmannsforetak som fakturerte via et AS. De fakturerte 14.000 kr for en liten jobb og halverte til slutt fakturaen 9 mnd senere når jeg klaget (jeg hørte ingenting de 9 mnd) - ikke så interessert i å prøve å krangle med han igjen.

4. M-Tek sa at han skjønte at elektriker hadde blitt "lurt". Å "ohme" en selvregulerende varmekabel kan gi målinger som ikke "gir mening". M-Tek målte 800 Ohm, noe som ville betydd bare ca 66 watt. Da vil man nok fort tro kabelen er defekt om man bare tenker vanlig varmekabel. Jeg mener også at jeg målte spenning ut fra termostaten selv, før jeg kontaktet elektriker, så mulig termostaten var defekt på en litt "finurlig" måte og ga spenning ut, men ikke nok strøm til å "drive" kabelen...?

 

Så jeg får nok bare bite i meg denne irriterende ekstrakostnaden... og det at vi i 6 år har irritert oss over at vi ikke har hatt fungerende varmekabler, når det lot seg løse på 1-1,5 time...  😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC skrev (På 8.8.2023 den 10.55):

 

Tror ikke det blir så enkelt...

1. Tror det var elektrikeren vi brukte i 2017 som feilsøkte dette (med det samme han var hos oss og gjorde en del annet) - altså mer enn 5 år siden.

2. Jeg finner ikke noe sted i samsvarserklæringen at det er nevnt noe om feilsøkingen (og jeg er derfor litt usikker på hvilken elektriker som faktisk gjorde det, siden vi hadde elektriker 1-2 ganger i året til å gjøre diverse).

3. Hvis det er den elektrikeren jeg tror det var, så var det en enkeltmannsforetak som fakturerte via et AS. De fakturerte 14.000 kr for en liten jobb og halverte til slutt fakturaen 9 mnd senere når jeg klaget (jeg hørte ingenting de 9 mnd) - ikke så interessert i å prøve å krangle med han igjen.

4. M-Tek sa at han skjønte at elektriker hadde blitt "lurt". Å "ohme" en selvregulerende varmekabel kan gi målinger som ikke "gir mening". M-Tek målte 800 Ohm, noe som ville betydd bare ca 66 watt. Da vil man nok fort tro kabelen er defekt om man bare tenker vanlig varmekabel. Jeg mener også at jeg målte spenning ut fra termostaten selv, før jeg kontaktet elektriker, så mulig termostaten var defekt på en litt "finurlig" måte og ga spenning ut, men ikke nok strøm til å "drive" kabelen...?

 

Så jeg får nok bare bite i meg denne irriterende ekstrakostnaden... og det at vi i 6 år har irritert oss over at vi ikke har hatt fungerende varmekabler, når det lot seg løse på 1-1,5 time...  😛 

Åja, det var såpass lang tid i mellom ja. Då blir det nok litt vanskeleg.

 

No er ikkje eg elektriker, men hadde det vore min varmekabel så hadde eg no berre kobla den rett på spenning og sett om den virka og målt med tangamperemeter. Det verste som kunne skjedd er at sikringa/jordfeilvernet hadde trippa.

 

Ang. samsvarserklæring så trur eg ikkje du vil finne feilsøk der, det skal vel berre dokumentere anlegget slik det er når jobben er ferdig. Kva som har skjedd i mellomtida er vel ikkje så mange som bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboJens skrev (På 10.8.2023 den 19.33):

No er ikkje eg elektriker, men hadde det vore min varmekabel så hadde eg no berre kobla den rett på spenning og sett om den virka og målt med tangamperemeter. Det verste som kunne skjedd er at sikringa/jordfeilvernet hadde trippa.


Siden jeg visste jeg skulle ha en elektriker til en del annet så orket jeg ikke bruke noe særlig tid på feilsøking selv. Det vet tydeligvis en tabbe…

 

TurboJens skrev (På 10.8.2023 den 19.33):

Ang. samsvarserklæring så trur eg ikkje du vil finne feilsøk der, det skal vel berre dokumentere anlegget slik det er når jobben er ferdig. Kva som har skjedd i mellomtida er vel ikkje så mange som bryr seg om.


Han koblet ikke strøm til termostaten igjen etter feilsøkingen, så han gjorde faktisk endringer på anlegget. Så strengt tatt skulle det vel vært dokumentert…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.