Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strategi når man bygger automatikk


Anbefalte innlegg

Mulig dette bør i Z-Wave, eller Fibaro gruppen, men tanken med å legge det her er at det er mer generelt i forhold til logikk og tankegang. Flytt det gjerne om dere føler for det! ?

 

Jeg har i dag bygget opp et Fibaro opplegg hjemme som teller ca. 50 enheter. Z-Wave databasen ble corrupt ifbm adding av et device, og siden har jeg ikke kunnet bygge det ut noe mer. Deretter har det vært en del problemer med sentralen, da spesielt etter oppdateringer, og jeg har skrinlagt hele utbyggingen av resten av huset. Det har fungert sånn noenlunde i 2 år, så lenge jeg ikke har tatt i det, men nå er det på tide å gjøre noe så det både blir stabilt, og slik at jeg kan bygge det ferdig ut i siste delen av huset.

 

Nå starter jeg helt på nytt, med Homey, og vil gjerne gjøre ting riktig fra starten av. I den forbindelse trenger jeg litt råd. Forutsetningen er at jeg ikke kan programmere, men må forholde meg til de funksjoner som ligger i brukergrensesnittet!

 

Lysstyrke ifbm automatikk

I dag på Fibaro: På de fleste rommene med bevegelsesensor ønsker jeg forskjellig resultat til forskjellig tid på døgnet. På dagens løsning ble det løst ved at jeg har en variabel som settes til forskjellige verdier gjennom døgnet, av flere scenes. Kl. 7 trigges en scene som setter variabelen "lysmodus" til "Morgen", ved soloppgang settes den til "dag", ved solnedgang settes den til "etter solnedgang", kl 01 settes den til "natt". Når bevegelse registreres trigges en av flere scenes basert på verdien i "lysmodus" variabelen. På den måten får jeg forskjellig styrke etter når på døgnet det er, og noen av lysene slår seg ikke på om dagen i det hele tatt. Denne løsningen gjør at hvert enkelt lys har 4-5 scenes, 1 pr. "lysmodus". Dersom en scene kunne hatt "else if", kunne jeg laget alle modusene på 1 scene, men det har ikke Fibaro. Altså - såvidt jeg kan se mangler Fibaro muligheten for noe sånt som: IF "bevegelse" -> AND "Lysmodus=natt" then "lys på 10%" elseif bevegelse AND lysmodus=dag THEN "lys på 100%". Med?

 

Best practice? Forutsatt at jeg ikke kan programmere, men må forholde meg til de funksjoner som ligger i brukergrensesnittet til Homey, fins det smartere måter å gjøre dette på enn å lage en flow pr. lysmodus, pr lys?

 

Logikk direkte mellom enheter, eller via flows/scenes?

I dag på Fibaro: På en del dingser som utelukkende bare er av eller på, så har jeg alltid laget reglene i Fibaro scenes. Altså - dersom et rom feks har lysrør eller annet lyskilde/rele som ikke dimmes, så har jeg fortsatt laget en scene som sier "hvis bevegelse -> lys på", og en annen som sier "hvis ikke bevegelse lenger -> lys av". Jeg ser at det egentlig fins muligheter for å la sensoren styre bryteren direkte, uten at det må ligge regler i sentralen overhodet. Den bare "overvåker status", om du skjønner. Drawback er at om man skal endre hvor lenge lyset skal være på, så må man da sende kommandoer til enheten for å endre innstillingen i sensoren. En annen ting er at man mister mulighet for å endre når lys aktiveres (feks ikke lys på dagtid).

 

Best practice? Burde jeg i større grad bruke direktekobling mellom enheter, eller er det god praksis å kjøre alle hendelser gjennom sentralen med flows/scenes for hver eneste ting som skjer?

 

Noen rom skal ha både sensor og manuell styring

i dag på Fibaro: Feks en kjellerstue som både brukes som gjennomgang og hvor det kan sittes stille for å se film. Der er det både er rent taklys, men også "stemningslys" og andre dingser (TV, osv). Jeg har en sensor i rommet og ønsker at den skal trigge taklys om jeg jeg skal ned dit for å hente noe, eller bare går gjennom, mens jeg ønsker også at rommet skal kunne "slås på" hvor flere lys og enheter aktiveres, og ikke skal slukne om det ikke registreres bevegelse (folk sitter stille). I slike rom har jeg i dag løst det ved å ha en variabel som heter feks "kjellestuemodus" som kan være "på" eller "auto". Dersom modus er "auto" aktiveres scenes som skrur av og på lys ved bevegelse (IF bevegelse AND variable kjellestue_mode=auto THEN "lys på"). Mens om "modus" er "på" aktiveres lys/TV osv, og scenene for automatikk trigges ikke lenger, slik at lyset ikke går av om man sitter i ro.

 

Best practice? Fins det smartere måter å løse slikt på? Noen som har valgt å løse det på andre måter?

 

Flere av metodene jeg har brukt over gjør at det blir veldig mange scenes som ligger og føler på endringer osv. Jeg lurer på om det blir for mye greier og om sentralen har gått i frø på grunn av måte jeg har løst disse tingene på, eller er dette slik dere andre har løst slikt også?

 

Setter pris på innspill! ?

 

Mvh

Anders Hauge

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anders Hauge skrev:

Altså - såvidt jeg kan se mangler Fibaro muligheten for noe sånt som: IF "bevegelse" -> AND "Lysmodus=natt" then "lys på 10%" elseif bevegelse AND lysmodus=dag THEN "lys på 100%". Med?

ELSEIF er egentlig bare en ny IF, så alle systemer burde håndtere det.

 

7 timer siden, Anders Hauge skrev:

Jeg ser at det egentlig fins muligheter for å la sensoren styre bryteren direkte, uten at det må ligge regler i sentralen overhodet.

Du snakker om assosiasjon. Det unngår jeg til slik bruk, da det faktisk fjerner muligheter for automasjon.

 

 

7 timer siden, Anders Hauge skrev:

I slike rom har jeg i dag løst det ved å ha en variabel som heter feks "kjellestuemodus" som kan være "på" eller "auto"

Trykksensor i eller under sofaen? Har en trykkmatte i stolen foran PCen i kjellerstua, og det ser ut til at sengesensoren er tilfredsstillende god. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Moskus skrev:

ELSEIF er egentlig bare en ny IF, så alle systemer burde håndtere det.

 

Ikke fibaro. Det kan være flere triggere, med "OR", men mange "OR", gir fortsatt kun et enderesultat. Skal jeg løse dette med kun 1 "scene" eller "flow", må jeg kunne definere et resultat pr. "IF". Altså - en slags trestruktur. Hvis bevegelse, og "tilstand" så "50%", else "tilstand" then "10%", else "tilstand" then "70%". Skjønner?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.