Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sensor state on for 24 timer


exxon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg reiser mye i jobben og ønsker at HA skal vite at jeg er på jobbreise når jeg faktisk er på jobbreise. Det vil si med overnatting.

 

I Outlook-kalenderen setter jeg alltid opp en "avtale" kl. 09:00 med hotellinformasjon den dagen jeg reiser. Felles for alle disse er at de har "Overnatting" som emne. I HA bruker jeg en Office 365 integrasjon (https://github.com/PTST/O365-HomeAssistant) som plukker opp avtaler som inneholder "Overnatting". I tidsrommet avtalen er gjeldene settes denne O365-sensoren til on.

Det enkleste hadde selvfølgelig bare vært å sette opp en "avtale" med som dekker hele reiseperioden, men hvorfor gjøre det enkelt (og også forandre "rutinen" min)?

 

Det jeg ønsker er vel egentlig å definere en ny sensor (template?) som plukker opp state "on" fra O365-sensoren. Den nye sensoren skal da være "on" i 24 klokketimer etter at den har blitt trigget.

 

Jeg ser for meg noe slikt...

- platform: template
  sensors:
    travel:
      value_template: >-
        {% if is_state('calendar.jobbkalender' 'on') %}
        on for 24 klokketimer
        {% else %}
        off
        {% endif %}

...bare ikke helt.

 

Noen som har noen tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg høyt...
Kanskje input_boolean kan benyttes?

 

Når O365 trigges så settes f.eks. input_boolean.travel til on.

Når jeg igjen da jeg kommer hjem (not_home til home), så settes input_boolean.travel til off...

 

Det må jo være enklere? :P

Endret av exxon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig mye enklere og mer nøyaktig ut ja. Bruker tilsvarende for bortemodus hos meg, har en input_boolean som setter huset i bortemodus. I ditt oppsett kan du da sette opp en automasjon som endrer denne fra off til on med Outlook som trigger. For så at den går fra on til off når du får status home igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har ikke helt lagt denne på is... og jeg føler at jeg er der, nesten.

 

Dette er sensoren...

sensor:
  - platform: template
      mode_travel:
        value_template: >-
          {% if state_attr('calendar.jobbkalender', 'data') == None  %}
          off
          {% else %}
          on
          {% endif %}

calendar.thumb.JPG.4c2642c338131084533d697857c4198e.JPG

Hadde det ikke vært en bug i integrasjonen som bare lar "offset_reached" være false så hadde det ikke vært noe problem (tror jeg).

Når "data" ikke inneholder noe, så betyr det at det ikke er en kommende overnatting. Som på bildet ovenfor. Da ønsker jeg at "sensor.mode_travel" = off.

 

calendar2.thumb.JPG.efc06a327f551e0d0a1548a68387e066.JPG

Når "data" derimot inneholder noe så ønsker jeg at "sensor.mode_travel" = on.

 

Jeg har prøvd litt forskjellige varianter, deriblant is_state_attr, og det fungerer fint med f.eks "message:" mot "Overnatting", men ikke med "data:" og... tja... hva som helst egentlig.

 

Noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.