Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppsett av RFID-leser (fra Kina)


DiderikFrom

Anbefalte innlegg

Da forsøker jeg meg med en liten guide (som anmodet) for montering av denne. Det er dessverre ikke egne bilder eller slikt. Keypad'en er allerede montert og forseglet; den kan ikke åpnes uten å ødelegges. Det er en tilsiktet sikkerhetsforanstaltning.

http://i.ebayimg.com/images/g/DNQAAOSwGzlTu~Dl/s-l1600.jpg

http://www.ebay.com/itm/121599801300?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

NB! Det fins veldig mange versjoner av denne, og de ser tilsynelatende like ut på forsiden, men det er forskjeller i oppsett og tilkoblinger på baksiden. Det jeg fant av instruksjoner for "wiring" på nettet hjalp meg ikke med denne. De følgende instruksjonene kan derfor være uten videre hjelp dersom man ikke har kjøpt akkurat samme modell som over (og det er ikke nødvendigvis den samme bare fordi den heter AD2000-M).

Her skal vi bruke keypad'en sammen med en Fibaro Universal Sensor til å slå av og på et alarmsystem.

 

Du trenger:

1 12v strømforsyning

1 Keypad (se lenke over)

1 Fibaro Universal Sensor

 

s-l1600.jpg

 

Start med å koble 12 strøm til +12V DC og GND.

Denne videoen forklarer godt hvordan du legger til koder og RFID-brikker (fabrikkkodene som oppgis i videoen stemmer ikke hos meg, men den riktgige står i manualen):

 

I videoen sies det at man må holde inne "bell button" ganske lenge før man får respons, hos meg responderer HomeSeer umiddelbart ved trykk.

Ved å gå inn i hovedmenyen (som forklart i videoen) kan man trykke 5 for å velge om man skal måtte brukke brikke OG kode, eller brikke eller kode osv. Jeg valgte 3, brikke eller kode. Man kan bare ha én aktiv kode, og man må trykke firkant etter koden.

 

s-l1600.jpg

Det vanskeligste var å finne ut hvordan denne skal kobles. Ingen hjelp var å finne på nettet. Jeg gjorde som følger:

Kortslutt/koble sammen "Open SW-" og den nederste "Door Bell". Kortslutt/koble sammen "Gnd" og "COM".

 

Her har jeg stjålet grafikk fra guiden om hvordan man skal lage en regnsensor... (Håper det er greit, fjerner det på anmodning.)

Screen Shot 2016-11-16 at 18.11.24.png

 

"P" og "GND" kobles til strømkilde som keypad'en. "GND" ved siden av antennen bruker vi ikke i denne sammenhengen.

IN1 (Gul) kobles til "Open SW+" og "IN2" kobles til den øverste av de to "Door Bell" (den vi ikke har kortsluttet).

 

Nå kan du sette på spenning og inkludere Fibaro Universal Sensor til din kontroller. Sett parameter 3 og 4 til 0 (Normal open).

Dersom du nå trykker på "Bell" skal "IN2" trigges, og dersom du bruker kode eller RFID skal "IN1" trigges.

Jeg armerer/slår på alarmen med "Bell" og slår av med RFID/kode.

 

Jeg fikk fint plass til Fibaro Universal Sensor inni Keypaden. Vipp av bakdekselet og skru det på veggen. Jeg hadde noe Tec7/Multibond på her og der før jeg klikket selve keypad'en på bakdekselet.

 

Hos meg funker dette utmerket. Nå sitter keypad'en bom fast på veggen. Ingen kommer til universalsensoren uten å destruere keypad'en. Som jeg skrev over, jeg er ikke bekymret for sikkerheten fordi: Jo, den er koblet til en Fibaro universal sensor, og ja, man kan bare kortslutte en ledning for at den skal slå av alarmen, MEN når noen først har kommet inn har man bare kort tid å agere på. Jeg har gjort det slik at alarmen ikke kan slås av med keypad'en dersom den først har begynt å ule (dvs. timeren med advarselspip er utløpt). Videre er universalsensoren så liten at den får plass inni keypad'en. Keypad'en er igjen låst fast i veggen og forseglet bak slik at kabinettet må ødelegges helt for å komme til universalsensoren, det klarer ingen på 30 sekunder.

 

PS. Siden denne guiden er litt amatørmessig og uten bilder, postet jeg den bare her og ikke under "Guider", men jeg håper dne hjelper noen.

 

Endret av DiderikFrom
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.