Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Raspberry Pi Raspbee i reserve


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har en Raspberry Pi 3B med Rasbee kort som jeg kjører med Decons og Phoscon. JowiHue for Zigbee.

Har ikke lagt til mange sensorer enda, men det ser ut til å fungere fint.

 

Tenkte jeg skulle skaffe med en i reserve i tilfelle noe skulle bli galt med Raspberryen eller Rasbeen.

Fikk tak i en Rspberry Pi 3B, samme som jeg har. Fikk tak i ny Raspbee denne  https://www.tronika.no/en/smarthome/zigbee-products/zigbee-interfaces/interface-raspbee-premium.html    

Laget et Image av SD kortet på den fungerende Pien. La det ny  kortet i den ny Raspberryen med Raspbeen.

Koblet til den nye Pien, men ingen ting skjer, finner ikke den i nettverket engang. Diodene i Pien lyser rødt.

Er det mere som må gjøres for å lage en kloning?

 

Den Raspberryen jeg kjøpte står det Raspbee Premium på i nettsiden fra Tronica. Den forrige kjøpte jeg hos Kjell, men husker ikke hva det sto der.

Ser også det har kommet en ny type II, men kjøpte den som liknet mest på den jeg har.

Ser det står påsiden til Tronica "The Premium version comes pre-flashed with a ZigBee firmware. The RaspBee is equipped with a bootloader which makes additional programming hardware obsolete" Kan det være noe som krasjer?

 

 

Laget en i reserve for z-net z-wave, det fungerte fint. Image av z-net og backup av UZB1  

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så jeg måtte legge inn et nytt Phoscon deconz os. Lagde en backup fra den eksisterende  Phoscon appen, og la inn på Phoscon på den nye Pien.

 

Jeg har 5 stk IKEA switcher som jeg bruker til Zigbee forsterkere, disse måtte jeg ta strømmen av for at nettet skulle komme riktig opp igjen. Der ser ut til at Xiaomi Aquar switcher kobler til uten resetting. 

IKEA switchene er jo kjappt resatt med å ta hovedsikringen, men hvis batteriutsyr må resettes er det værre.

 

Slapp å resette IKEA bryterne etter at jeg satte tilbake den opprinlige Pien :)

 

 

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.