Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Trådløs styring av utelys og innvendig lys


gladiåbygge

Spørsmål

Jeg er helt fersk i gamet men har skjønt at det er mulig å styre eksisterende lys trådløst ved å montere styringssystemer for dette. Selv har jeg erfaring med philips hue i mitt forrige hjem og var fornøyd med det.

 

Huset vi har flyttet inn i har led downlights i mange ulike soner inne med standard namron dimmere. Samt downlights rundt hele huset oppunder taket fordelt på 2 soner. Disse lyser opp veien frem til inngangsdør.

Vi skal også sette opp diverse annen utebelysning ved oppkjørsel da det er veldig mørkt.

 

Det er flere ting jeg gjerne vil få gjort: 

 

- Sensor ute slik at utelys går på når man kommer hjem i mørket, ved besøk og uvedkomne

- Utelys skal justeres trådløst

- Innvendig lys skal justeres trådløst 

- Evt alarmsystem med bevegelsessensor, røykvarsler, kamera, dørsensor osv

 

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å fortsette med Hue da vi har kjennskap til det og har vært fornøyd. Jeg tenkte egentlig å kjøpe outdoor sensor fra Hue og installere zigbee dimmer på sonene til utelys og evt på soner til innvendig lys. Så vidt jeg har skjønt så kan dette da styres via Hue appen og via dimmer om man velger en slik: https://www.tronika.no/no/smarthus/zigbee-produkter/zigbee-lysstyring/dimmer-zg2835rac.html

 

Kan dette funke greit? 

 

Eventuelt hva anbefaler dere for alarm osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg er usikker på hvilke "smarte" muligheter man har i Hue-appen, men med det utstyret burde det også kunne styres fra et system som faktisk er smartere. Så du kommer nok i mål, men må muligens gå veien via HomeSeer, Homey, Home Assistant el.l. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjøpte meg en sunricher zigbee dimmer, hue hub, endel pærer og noen sensorer.

Foreløpig har jeg fått innebelysning(hue pærer og hue dimmer) og lamper ved garasjen til å fungere greit.

Men nå begynner det kompliserte. Å installere sunricher dimmeren på utebelysningen som er ledlys av annen type.
Har lagt ved bilder av eksisterende dimmer samt ny dimmer og medfølgende instruksjoner.

Kan noen forklare meg hvordan jeg kobler om lederne på min dimmer i den nye? Den ene av de blå lederne går nedover og trolig til en av de andre dimmerne. De andre 3 forsvinner opp i K rør

 

 

20201105_152341.jpg

20201105_152554.jpg

20201105_152603.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.