Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer HS4 og Node-red


Fjosepose

Anbefalte innlegg

I HS så er det ut til å være en "knytning" i en Virtual Device(VD) mellom status og value dersom man setter opp VD´en til å være kontrollerbar fra feks knapper, og de små iconene endrer seg basert på VD´ens status. På samme måte trenger man heller ikke feks forholde seg til at 0=av og 1=på i en envent.

 

Men dersom man kobler til Node-Red synes dette å endre ganske mye. Bare det faktum at Node-Red er tilkoblet gjør at iconene endrer seg dersom man trykker på knappene i HS-GUI, men status endrer seg ikke. I Node-Red om man bare sende payload.status så endrer nå (ikke så overraskende) status seg, men ikke iconene i HS-GUI. Men dersom jeg samtidig sender payload.value sammen med tilsvarende payload.status så endrer både status og iconer seg i HS-GUI.

 

Fjerner man Node-Red-koblingen synes likevel bindingen i HS mellom status og value å være borte. Statuser og iconer(som tydeligvis representer value på en synligmåte) henger ikke sammen.

 

Klarer ikke å finne omkring dette emnet...noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke status det samme som device string? I så fall bør du bare sende payload.value. 
 

3 timer siden, Fjosepose skrev:

Glemte også å nevne at eneste måten å fikse dette på er å slette VD og opprette en ny. Er dette bug eller feature?


Du kan sette en blank device string, da vil den bruke value/status igjen. Kan gjøres med hs.setdevicestring() (så vidt jeg husker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er visningen i GUI en tilstandsmaskin som viser value dersom string er blank, og string dersom ikke blank. Dette betyr vel at det ligger et lag som håndterer value/string i GUI, mens i API er det "rette på. Ser dog at GUI følger når jeg skriver value..da blir både visning og icons korrekte👍

 

Så lenge man dette så er det jo ok, men er jo litt knot å bruke (intetsigende) values for å styre VDs i GUI som string-baserte. Istedet for å styre direkte på min/med/max må man altså bruke feks 0/1/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.