Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kobling (association) av heatit Z-water og TMP2 (Home Assistant)


FizCarloz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er fortsettelsen av følgende tråd, men har valgt at skille ut da problemet/utfordringen er en annen: 

 

Oppsett er gjort og både Zwater og TMP 2 devices og entitites er registrert i Home Assistant. Spørsmålet her går da på hvordan man skaper associationer slik at termostat kan kommunisere med zwater rele direkte (uten bruk av automations). Det går selvfølgelig å lage automatiserte scripts til å kommunisere imellem, men hadde også vært fint om termostater kan gjøre dette selv.

 

Er der noen som har gjort noe erfaringer rundt det og kan guide i en retning? Ser at der er flere muligheter med bruk av Z-wave JS og en annen OWZ. 

Endret av FizCarloz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Lurer veldig på det samme. Jeg skal sette opp en z-water selv nå og leser for harde livet på forum rundt om:) 

 

Har HA på en raspberry 4 med en bittelitt nyere usb stick enn deg bare. Så det burde jo være samme oppsett. 

 

Har du noen oppdatering hvordan du fikk termostater til å snakke direkte? ☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Thomassandsor skrev (På 3.12.2021 den 20.27):

Lurer veldig på det samme. Jeg skal sette opp en z-water selv nå og leser for harde livet på forum rundt om:) 

 

Har HA på en raspberry 4 med en bittelitt nyere usb stick enn deg bare. Så det burde jo være samme oppsett. 

 

Har du noen oppdatering hvordan du fikk termostater til å snakke direkte? ☺ 

 

Bare å sette opp association i z-wavejsqmqtt. 

Gå inn på enheten, velg group og trykk add.

 

image.thumb.png.9f4c67f10cd4c7a39d444eb98bd3dcc2.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassandsor skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde faktisk gjort det riktig med gruppering MEN hadde klart å legge termostaten i secure (z-water unsecure) dette fungerte ikke. Da jeg byttet alt til unsecure funket der med en gang :)

 

Godt å høre det ordnet seg :) Fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker febrilsk med det samme, men får det ikke til. 

 

Har lagt til Z-water og Z-temp2 unsecure. 

 

Har forsøkt å sette opp group som i skjermbildet. Men ingenting skjer om jeg gjør endringer på termostaten i HA. Hva er det jeg ikke forstår? Jeg føler på meg at det skulle vært satt opp flere assosiasjoner. 

 

image.thumb.png.b9b78ac3d7da860e5cc43617e7c375b0.png

Endret av mrhaugland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/12/2021 at 16:20, Bjonness said:

 

Bare å sette opp association i z-wavejsqmqtt. 

Gå inn på enheten, velg group og trykk add.

 

image.thumb.png.9f4c67f10cd4c7a39d444eb98bd3dcc2.png

Jeg hadde egentlig bare brukt en generisk thermostat som 'koblingspunkt' slik at den synkroniserer mellom den fysiske thermostat og akutatorer. Men det der foreslås av @bjonness og @mrhaugland er nok smatere. Hvor er det screenshot fra? Er det fra Z-Wave JS to MQTT add-on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrhaugland skrev (30 minutter siden):

Forsøker febrilsk med det samme, men får det ikke til. 

 

Har lagt til Z-water og Z-temp2 unsecure. 

 

Har forsøkt å sette opp group som i skjermbildet. Men ingenting skjer om jeg gjør endringer på termostaten i HA. Hva er det jeg ikke forstår? Jeg føler på meg at det skulle vært satt opp flere assosiasjoner. 

 

image.thumb.png.b9b78ac3d7da860e5cc43617e7c375b0.png

 

 

Du må bare justere gruppen litt

image.thumb.png.1d668bfe8ab7fb0ec79e14a4a1911be0.png

Den øverste var der bare som standard, men den under er det som styrer. Du legger inn on/off mot zwater og så mot target endpoint som er den kursen den skal skru av og på. Kurs 6 hos meg styrer gjesterommet. Jeg har ingen andre styringer enn dette i systemet mitt for av og på i zwater. Bruker z-wave JS. Har ikke skrudd på MQTT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassandsor skrev (39 minutter siden):

 

 

Du må bare justere gruppen litt

image.thumb.png.1d668bfe8ab7fb0ec79e14a4a1911be0.png

Den øverste var der bare som standard, men den under er det som styrer. Du legger inn on/off mot zwater og så mot target endpoint som er den kursen den skal skru av og på. Kurs 6 hos meg styrer gjesterommet. Jeg har ingen andre styringer enn dette i systemet mitt for av og på i zwater. Bruker z-wave JS. Har ikke skrudd på MQTT


Er det bare disse to gruppene du har satt opp? Sliter med at jeg må ha lagt opp følgende for at noe skal skje. Og de fleste fungerer fint, men for endpoint 2 og 4 så slår også endpoint 1 seg av og på. 
 

image.png.1b599a8087b06255dd131af08911ea25.png

Endret av mrhaugland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste var den som fulgte med automatisk, og jeg har ikke rørt den. Jeg har KUN 1 linje under dette som er det jeg har tatt bilde av her.. Jeg ser også at du har firmware 1.1 som er den gamle versjonen av temp2 om du nylig har kjøt dette ville jeg sendt det tilbake for å få den siste versjonen. Jeg var nødt til å gjøre dette. Det er ikke teknisk mulig å oppgradere firmware i følge Thermo Floor. 

 

Jeg ser ikke helt poenge å ha noe pekende mot zwave stick. FÅr du ikke noe respons om du bare legger til feks den siste linjen din? Jeg antar at du hører noe fra din z-water når du skrur på dette (klikkelyd)?

 

Du må også huske å sette termostaten i Heating modus. Hvis ikke gjør den ingenting. Bare legg til entiteten i et dashboard, så kan du åpne den og sette på "heating". Derfra vil det ta litt tid fra du justerer temperaturen opp til det registreres i HA. Derfra vil det ta noen sekunder til før thermostaten sender signal at den skal gå fra Idle til Heating. Det er først da den sender signal til zwater som sier hvilken av sløyfene som skal skru seg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrhaugland skrev (41 minutter siden):


Er det bare disse to gruppene du har satt opp? Sliter med at jeg må ha lagt opp følgende for at noe skal skje. Og de fleste fungerer fint, men for endpoint 2 og 4 så slår også endpoint 1 seg av og på. 
 

image.png.1b599a8087b06255dd131af08911ea25.png

 

Slik ser min ut, bruker z-trm3 men er ganske likt. 

 

image.png.945c24839a9da0354a8702788964e7fc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske likt ja. 
Var merkelig dette. 
 

Får styrt endpoint 1 individuelt. Men med en gang jeg prøver å sette opp flere endpoints som i bildet over, eksempelvis endpoint 2 og 4, så slår de også på endpoint 1. Men endpoint 2 kan eksempelvis styres individuelt. Kanskje noe med firmware og mangel for støtte ved flere endpoints? Må feilsøke mer i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrhaugland skrev (48 minutter siden):

Ganske likt ja. 
Var merkelig dette. 
 

Får styrt endpoint 1 individuelt. Men med en gang jeg prøver å sette opp flere endpoints som i bildet over, eksempelvis endpoint 2 og 4, så slår de også på endpoint 1. Men endpoint 2 kan eksempelvis styres individuelt. Kanskje noe med firmware og mangel for støtte ved flere endpoints? Må feilsøke mer i morgen. 

Merkelig. 

Jeg har to termostater, en på endpoint 1, 2, 3, 4 og den andre termostaten på endpoint 5, 6, 7. 

Har ingen slike problemer her. 

 

Nå varmer den termostaten med endpoint 5, 6 og 7. 

 

F2533B9F-E4B3-44B8-AE2C-8C232EF06613.thumb.png.3605a8c28cd6805b49de06489b93bbe1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.