GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

Helt er ny her, og tilgi meg om svarene pÄ spÞrsmÄlene alt eksisterer pÄ forumet her (eller andre steder), men har ikke fÄtt helt svar pÄ det jeg lurer pÄ.

Status nÄ: Jeg er snart ferdig med oppussing av hus, og hadde egentlig ikke kjempestore planer for automasjon. Har xComfort-aktuatorer i en rekke lyskilder og varmekilder, og bruker SG-smart pÄ noen lyskilder oppe i 2.etg. Chromecast brukes pÄ tv-ene i huset, har forelÞpig en google nest mini.

Meget fornÞyd med stemmestyring gjennom Google, og kunne for sÄ vidt klart meg fint med Ä bygge videre pÄ en lÞsning der Google Home er i sentrum. Dessverre sÄ er det lite muligheter for automasjon gjennom Google Assistant utover rutiner som starter pÄ faste tidspunkter, og delvis gjennom IFTTT. SG Smart-appen fungerer jo helt greit, men ingenting Ä juble for. Ikke fÄtt til Ä fÄ Sg Smart-app til Ä fungere opp mot Google Assistant, og hvis jeg ikke har mistforstÄtt mÄ jeg kjÞpe en Gateway for Ä fÄ dette til Ä snakke sammen. (Meget lite interessert i Ä bygge videre pÄ den lÞsningen.) Har Verisure nÄ, men dette skal sies opp da jeg syns jeg fÄr lite valuta for pengene. Vil sette opp egne lÞsninger for brann, innbrudd, overvÄkning osv under den urimelig lange oppsigelsestiden til Verisure, og vil da ha lÞsninger som etter min mening gir like mye trygghet som det Verisure gir. (ikke at dette skal vÊre en debatt om akkurat det)

Veien fremover: Jeg har vurdert xComfort Sensio opp mot lys og varme, da dette alt pÄ lang vei er pÄ plass alt med tanke pÄ aktuatorer pÄ lys og varme i boligen alt. Selv om det er en kostbar lÞsning, sÄ er mye av dette alt kjÞpt inn, pluss at jeg fÄr tak i materiellet til en gunstig pris. Kjenner en elektriker, sÄ fÄr en del gratis hjelp av ham, sÄ regnestykket for min del er noe annerledes enn hvis man skal betalte fullpris og timebetaling for altmulig. Har sett pÄ Homey Pro som hub, da jeg liker brukersnittet og mÄten man setter opp automasjon pÄ. Er det noen som har erfaringer med xComfort Sensio (evt kun xComfort via en bridge) for automasjon? Er Homey+Sensio mulig?

Om Samsung Smartthings var i utgangspunktet en lÞsning jeg syns virket grei bÄde mtp pris og brukersnitt (og ja, er klar over begrensningene), men den er uaktuell pga manglende kompatibilitet til lÞsninger jeg skal ha.

Har tenkt litt pÄ Raspberry Pi+Home Assistant (eventuelt Homeseer eller en annen lÞsning) . Fordelene ved denne lÞsningen med tanke pÄ fleksibilitet, og delvis pris, er absolutt appellerende. Det at lÞsningen krever litt mer innsats og lÊring, pluss at den fremstÄr litt mindre som "plug&play" gjÞr at jeg ikke er helt solgt . Er det noe kompatibilitet opp mot xComfort/Sensio? Ønsker at ting skal vÊre overkommelig for samboer ved eventuelle problemer, uten at jeg skal pÄstÄ at jeg er noe teknisk geni. Overbevis meg gjerne at jeg tar helt feil om at noen av disse lÞsningene er de beste.

Eventuelt: noen som har noen tanker om hva fremtiden bringer med tanke pÄ automasjon i Google Home?

Takker for alle svar pÄ det her, og ber nok en gang om tilgivelse om jeg stiller spÞrsmÄl jeg burde funnet svar pÄ andre steder.

Endret av moistcloth
Skrevet
23 timer siden, moistcloth skrev:

Er det noe kompatibilitet opp mot xComfort/Sensio?

Problemet ditt er dessverre her, for svaret er, kort fortalt, "nei". :( 

Skrevet
1 time siden, Moskus skrev:

Problemet ditt er dessverre her, for svaret er, kort fortalt, "nei". :( 

Har tenkt litt, og ender opp med kombinasjonen Raspberry Pi, Home Assistant og Google Assistant. Fant ut at jeg kan kjÞre automasjon gjennom at Raspberry Pi+Home Assistant sender commands om feks lys av/pÄ som en erstatning for stemmestyring nÄr visse vilkÄr er oppfylt (feks dÞr lukket/Äpen) til Google Assistant,  som deretter sender disse til Sensio. Da vil jeg i praksis ha automasjon pÄ Sensio, pluss alle andre gledene og kompatibiliteten som HA/Pi har gjennom z-wave/zigbee.

Fornuftig lĂžsning?

Skrevet
24 minutter siden, moistcloth skrev:

Fornuftig lĂžsning?

Ikke etter min mÄlestokk. ;)  Jeg prÞver Ä unngÄ for mye "hacking" av skytjenester som her for hvis noe skjer med implementasjonen, Google Home, internettforbindelsen, etc, sÄ virker ikke automasjonen. Og ingentinger sÄ nedtur som automasjon som ikke virker.

Men hvis du er fornÞyd, sÄ er jo det et svar godt nok. :) 

Skrevet

Har revurdert  hele den lÞsningen ogsÄ, litt pga refleksjoner etter  @Moskus sin kommentar.

Tror jeg prĂžver meg pĂ„ Futurehome, og bytter ut xComfort med zwave/zigbee. Tror besparelsen i billigere lĂžsning og ingen fordyrende abonnementer vil gjĂžre at jeg glemmer de altfor dyre dimmer/aktuoator-lĂžsningene jeg har «feilkjlĂžpt» ca 3 timer etter jeg har fĂ„tt opp den nye lĂžsningen. Kan kjĂžpe omtrent drĂžssevis med «nice to have»-produkter for det jeg sparer (veit at jeg da sparer ingenting, men er ikke et spareprosjekt fra fĂžr heller 😅)

Om jeg angrer veldig pÄ Futurehome er det ikke noe krise Ä bytte over til en annen hub uansett. 

Mer fornuftig, @moskus ?

Skrevet (endret)

Update: ringte til Sensio, og der mÄ du henvende deg skriftlig mtp tekniske spÞrsmÄl ifm smarthus. Lite lovende.

Eaton svarte, men de har ingen lÞsning for integrasjon opp mot andre lÞsninger enn Sensio pr dags dato, og dette da via en sÊrdeles usikker google assistant-lÞsning. De hadde fÄtt MANGE henvendelser, og vurderer Ä gjÞre noe. BÄde Sensio og xComfort sine apper fÄr ikke akkurat stÄende applaus pÄ verdensveven. OgsÄ lite lovende.

Dette (pluss kommentar over, og flere andre ting) gjÞr at jeg rett og slett forlater hele xComfort-lÞsningen. 

Tror jeg bruker Ockhams velkjente barberkniv og gÄr ut i fra at den relativt enkle lÞsningen jeg nÄ gÄr for, er overlegen den kompliserte, dyre og potensielt mislykkede lÞsningen jeg fÞrst skisserte.

FÞlger fortsatt trÄden, og tar gjerne imot innspill likevel.

Endret av moistcloth
Skrevet
24 minutter siden, moistcloth skrev:

Om jeg angrer veldig pÄ Futurehome er det ikke noe krise Ä bytte over til en annen hub uansett. 

Mer fornuftig, @moskus ?

Ja, helt enig i dette. :) 

17 minutter siden, moistcloth skrev:

Dette (pluss kommentar over, og flere andre ting) gjÞr at jeg rett og slett forlater hele xComfort-lÞsningen. 

Det er egentlig ingenting teknisk i veien med xComfort. Det er bare sÄ lite integrerbart, og de lÞsningene som finnes for det blir veldig "hack", som vil eller ikke vil virke om 3 Är.

18 minutter siden, moistcloth skrev:

Tror jeg bruker Ockhams velkjente barberkniv og gÄr ut i fra at den relativt enkle lÞsningen jeg nÄ gÄr for, er overlegen den kompliserte, dyre og potensielt mislykkede lÞsningen jeg fÞrst skisserte.

Tror du satser godt, jeg. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.