Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kapasitiv touch og problemer med forstyrrelse fra OLED


Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger noen innspill fra noen som har vært borte i lignende eller som har kunnskap om svakstrøm og forstyrrelser.

Jeg har tidligere laget en scenekontroller med ferdige touchmoduler på baksiden av sort semi transparent plexiglass, men nå skal jeg i gang med v2.

 

Planen er at jeg skal lage totalt 4 touchknapper med en OLED skjerm i midten som jeg kan sette egendefinerte ikoner på.
Jeg bruker en arduino med capsense biblioteket. 
Jeg har testet med forskjellige motstander (fra 17M til 1M).
Arduinoen er koblet til jord.
 

Det er litt vanskelig å forklare men har lagt ved en noe sofistikert tegning laget i paint. Om du ser oppsettet forfra vil lagene se slik ut:
Plexiglass - kobbertråd (fra en dupont kabel) - dobbeltsidig teip - alu folie - og OLED i midten.
Jeg har lagt kobbertråd som en firkant på baksiden av plexiglasset, så har jeg puttet dobbeltsidig teip over kobbertråden som gjør at kobbertråden legger seg helt inntil plexiglasset og lar meg legge aluminiumfolie som en firkant over kobbertråden som skal fungere som jording/skjerming.

Dette virker helt fint uten OLED, men med en gang jeg setter OLED skjermern i midten av firkanten og skrur den på blir det for mye forstyrrelse (elektromagnetisk felt?) slik at touch-en ikke lenger er stabil nok for vanlig bruk.

Og da dukker det opp mange mulige løsninger og problemer.

Bør jeg bruke en spesiell dobbeltsidig teip som isolerer godt?
Har jeg utformet og plassert jordingen riktig?
Blir det riktig å forme jordingen som en firkant over kobbertråden, eller bør den ligge over hele OLED skjermen?
Er aluminiumfolie nok eller behøver jeg en tynn metallplate som jording?
Er kobbertråden feil dimensjon? Eller må jeg bruke noe som gir meg større flate for å fange opp touch?

Om oppsettet er forvirrende så kan jeg ordne bilder om det er ønskelig.

touch.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.