PopulĂŠrt innlegg Actibus Skrevet 30. desember 2016 PopulĂŠrt innlegg Skrevet 30. desember 2016 (endret) Handleliste over alle de nĂždvendige dingsene ligger i bunnen.  Har sĂ„vidt nevnt dette prosjektet her fĂžr, men nĂ„ er det stort sett klart, venter bare pĂ„ at snekkeren (jeg) skal bli ferdig med det siste rommet i kjelleren. I utgangspunktet ville jeg ha termostatene til varmekablene i det nye tilbygget koblet opp mot Homeseer, sĂ„ jeg kikket pĂ„ HeatIt og den andre som viste seg Ă„ vĂŠre samme under annet navn.. Men de manglet f.eks rapportering av strĂžmbruk, noe som jeg syntes er litt artig, spesielt pĂ„ slike ting som jo bruker litt strĂžm, leste ogsĂ„ at det var litt tull med rapportering av om kablene faktisk lĂ„ innkoblet eller ei, og div annet grums.. Litt kjipt nĂ„r de koster sĂ„pass som de gjĂžr..  SĂ„ siden jeg liker Ă„ pusle med elektronikk, utdannet serviceelektroniker, sĂ„ tenkte jeg raskt at dette mĂ„ jeg da kunne fĂ„ laget til selv med hjelp av en arduino og div. fĂžlere og reler. Men jeg ville ikke ta sjansen pĂ„ Ă„ styre kablene direkte med disse kina relene man stort sett fĂ„r til Arduino, selv om det sikkert kunne gĂ„tt fint, ogsĂ„ er det vel tvilsomt om elektrikeren hadde vĂŠrt veldig villig til Ă„ gĂ„ god for det.  Og jeg ville jo ha mĂ„ling av strĂžmforbruket ogsĂ„, det kunne man jo regnet ut siden med Ă„ vite effekten pĂ„ kablen og hvor lenge den ligger inne, men siden det allerede er innebygget effektmĂ„ling i flere z-wave piller sĂ„ valgte jeg Ă„ bruke en slik for Ă„ styre kabelen direkte.  Arduinoen styrer z-wave pillen med et rele som er koblet inn pĂ„ bryterinngangen til z-wave pillen, valgte Aeotec sin da den ikke trenger 230v inn som f.eks Fibaro.  Arduinoen leser gulvtemperatur fra en DS18B20 vanntett fĂžler som ligger i rĂžr nedstĂžpt i gulvet, siden jeg har tregulv brukes denne som en begrensningsfĂžler slik at gulvtemperaturen ikke skal overstige 27 grader. En DHT11 brukes for Ă„ lese av romtemperatur og fuktighet, og det er romtemperaturen den bruker for Ă„ avgjĂžre om kablene skal aktiveres eller ikke, ogsĂ„ basert pĂ„ en minste temperatur i gulvet. SĂ„ selv om romtemperaturen er nĂ„dd, sĂ„ skal ikke gulvet bli kaldere enn 15 grader (tror jeg den ble satt til), da aktiveres kablene uansett.  Underveis i prosjektet dukket det opp flere ting jeg fant ut jeg kunne bruke denne Arduinoen til, den har jo masse ledige innganger igjen... SĂ„ den styrer nĂ„ ogsĂ„ en varmekabel til i naborommet med eget termostat og fĂžlere, den skal kobles til 3 bevegelsessensorer for Ă„ styre lys, den skal fĂ„ LUX sensor i hvert rom for Ă„ bruke sammen med bevegelsessensorene for Ă„ avgjĂžre om lyset skal pĂ„ eller ikke, og innen jeg blir ferdig sikkert enda flere ting  For Ă„ koble denne mot Homeseer bruker jeg et ethernet shield og legger kabel i veggen til denne, strĂžm fĂ„r den fra en dobbelt usb uttak som blir montert ved siden av sengen for lading av telefon (jada, ikke lurt Ă„ lade om natta, men hvem gjĂžr vel ikke det..). Her kobler jeg meg internt pĂ„ 5v , sĂ„ det blir ingen synlig kabel fra uttaket og frem til Arduinoen.   Koden er testet pĂ„ arbeidsbenken, men ikke i real life ennĂ„, sĂ„ antagelig vil det bli gjort noen endringer nĂ„r jeg har fĂ„tt testet det ut over en periode. Pinout og slikt stĂ„r i koden for de som er interessert, har prĂžvd Ă„ kommentere ogsĂ„, men er en herlig blanding av engelsk og norsk. Og siden det stadig har kommet nye ting til, sĂ„ er vel koden en smule rotete  Har lastet opp en video, dessverre sĂ„ flimrer skjermen endel, ikke synlig annet enn pĂ„ film https://www.youtube.com/embed/UTlwKZqjVvA  Kommer selvfĂžlgelig med en oppdatering eller 3 nĂ„r jeg til slutt fĂ„r det her opp Ă„ gĂ„ pĂ„ nyĂ„ret en gang Sitat  Handleliste termostat  Arduino Mega 2560 DS18B20 waterproof 2m (kunne fint hatt den litt lenger) DHT11 temp/fukt fĂžler 1,5" OLED skjerm (https://www.aliexpress.com/item/1-5-inch-Colorful-OLED-Module-SSD1331-128x128-Resolution-for-51-STM32-Arduino/32721463778.html?spm=2114.13010608.0.0.ll7PIt) 3 stk Touch fĂžlsomme knapper (5 i pk) (http://www.ebay.com/itm/5Pcs-2-5-5-5V-TTP223-Module-Capacitive-Touch-Switch-Button-Self-Lock-Key-/361805963901?hash=item543d50e27d:g:p8QAAOSwcUBYFGzV) 3 og 8 pins JST kontaker, han og hun for Ă„ lett kunne koble skjermen og elektronikken inni termostathuset fra arduino og gulvfĂžler/romfĂžler etc 3d printet termostathus (vedlagt fil for 3d print), jeg brukte Shapeways white polished pĂ„ min print nr 2, ble noe bedre enn kun white. Arduino relay, brukte det jeg hadde liggende, low trigger relay Aeotec on-off z-wave pille, har de f.eks pĂ„ Tronika og Clas Ohson, jeg kjĂžpte pĂ„ sistnevnte for de har gratis frakt til nĂŠrmeste butikk hvis du ringer og bestiller pĂ„ kundeservice (og sikkert i butikken ogsĂ„) Arduino plugin til Homeseer for Ă„ sende og motta informasjon  I tillegg har jeg jo koblet til litt andre ting HC-SR501 bevegelsessensor TSL2561 lux mĂ„ler  Total kostnad for 1 termostat inkl arduino, 3d print og alt annet ca 1100,- De dyreste enkelttingene er 3d printen pĂ„ 210 inkl frakt (155 for printen og 55 for frakt), arduino mega inkl ethernet (hadde liggende fra fĂžr, men er vel ca 200-250,- for begge deler pĂ„ ebay) og selvfĂžlgelig z-wave pillen pĂ„ 450,- og skjermen ca 160,-. FĂžlere og annet koster ofte rundt 1$ OgsĂ„ henter jeg jo strĂžm fra et slikt innebygget usb uttak, men det skulle jeg ha uansett, men det alene koster jo 600,- fra Elko eller rundt 100(!) fra Biltema.    Forklaring til bilde: Termostat er selve arduinoen, sĂ„ den vil vĂŠre felles for alt som er koblet til den Fuktighet er fra DHT11 fĂžleren, og mĂ„ler fuktighet i rommet GulvfĂžler er fra DS18B20 Informasjon viser statuser basert pĂ„ evt. feilkoder lagt inn i kodingen, f.eks sĂ„ vil den vise hvis kabelen er slĂ„tt av pga oppnĂ„dd max temp i gulvet, eller slĂ„tt av pga oppnĂ„dd romtemperatur, eller hvis temperaturene er utenfor angitt omrĂ„de (over 50 under 0) mm. RomfĂžler er romtemperatur fra DHT11 Set_point fra termostat er hvis noen endrer temperatur pĂ„ den fysiske termostaten sĂ„ vises det her, og trigger en event som setter Ănsket temperatur til samme verdi. Varmekabel indikerer bare om kabelen er aktiv eller ikke Ănsket temperatur, her kan du endre Ăžnsket temperatur ifra Homeseer. Bilde er tatt fra fĂžr jeg la til Lux og bevegelsessensorer, men de vil jo da ogsĂ„ vises i samme gruppe, og styre sine enheter/events.  termostat_justert.stl Termostat.ino Endret 30. desember 2016 av Actibus 10 Siter
Actibus Skrevet 30. desember 2016 Forfatter Skrevet 30. desember 2016 PÄ videoen ser funksjonaliteten i praksis, man trenger knapt Ä vÊre borti dekselet for at den reagerer. Man kan justere temp ned til 15g og opptil 32g, man kan slÄ den av ved Ä holde power trykket inn noen sekunder, da slÄs varmekablene av, og starter ikke igjen fÞr du slÄr den pÄ (eller ved en evt reset av Arduinoen)  Oppdages det temperaturer utenfor angitt mÄleomrÄde slÄs ogsÄ kablene av, det vil stÄ FEIL med store rÞde bokstaver pÄ displayet, det vil sendes en beskjed til Homeseer og hva som har utlÞst feilmeldingen, samt at en pushvarsel sendes meg pÄ telefonen via Pushover.  Siden det er OLED skjerm er den utsatt for innbrenning slik plasma var, og denne vil jo vise stort sett likt bilde konstant, derfor slÄs skjermen av etter xx sekunder uten aktivitet/knappetrykk (tror det ble 30 sek). Trykk pÄ hvilken som helst knapp vil vekke den opp igjen. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.