Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave JS, node events


kjetilsn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenker det er på tide å migrere til z-wave JS.  Kjører fremdeles på "gamle" openzwave integrasjonen.

Har en god del førstegenerasjon heatit termostater som er assosiert på gruppe 0 tilbake til kontroller der jeg bruker "node event" for å vite om termostaten varmer eller ei, slik at det er mulig å regne ut hvor mye energi det går på hver termostat. Spørsmålet blir da, er det noen som vet om det også støtte for det i Z-wave JS? Har søket litt rundt men finner ingen helt direkte svar.  Har også et par heatit v3 som jeg ikke har fått integrert i den "gamle openzwave", antar de er bedre støttet i z-wave js? Jeg vet det er bare å sette i gang, går det gale så er det bare å gå tilbake til config som virker, men ville bare sjekke om noen har erfaring. Takk.

 

Endret av kjetilsn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar haraldov,

 

Det var en fin oversikt. Godt å høre at z-trm3 fungerer bra, det gjør den ikke med openzwave integrasjonen som jeg kjører i dag, og er motivasjon 

Jeg har ca 10 stk TF016 (første generasjon) og 2 stk Z-TRM3. Siden TF016 ikke måler energi, så bruker jeg assosiering gr0 og node automasjoner basert på node event som kommer når releet slår, det er dette jeg ikke vet om vil fungere i z-wave js, men det finner jeg ut når jeg prøver. 

 

- alias: Ovens on stue
  trigger:
    platform: event
    event_type: zwave.node_event
    event_data:
      entity_id: zwave.stue_thermostat
      basic_level: 255
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: input_boolean.heating_stue
  id: b2481b651f2d4e22a53dbf787ba61dd9

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Da var tiden inne for zwavejs

Siden jeg kjører Home Assistant i docker gikk jeg for zwavejs2mqtt docker installasjon. Deaktivert MQTT delen og snakker med home assistant over Z-Wave JS websocket server.

 

Har prøvd å lytte etter "zwave_js_notification", "zwave_js_value_notification" og " zwave_js_value_updated" gjennom "devtools" -> "Events" uten å få noe som helst.

Har sjekket i logge til zwave2mqtt at info blir motatt:

 


2022-01-06T19:37:52.574Z DRIVER « [Node 005] [REQ] [ApplicationCommand]
                                  └─[BasicCCSet]
                                      target value: 0
2022-01-06T19:37:52.577Z CNTRLR   [Node 005] treating BasicCC::Set as a report
2022-01-06T19:37:52.577Z CNTRLR   [Node 005] [~] [Basic] currentValue: 255 => 0                     [Endpoint 0]


2022-01-06T19:37:07.831Z DRIVER « [Node 005] [REQ] [ApplicationCommand]
                                  └─[BasicCCSet]
                                      target value: 255
2022-01-06T19:37:07.834Z CNTRLR   [Node 005] treating BasicCC::Set as a report
2022-01-06T19:37:07.834Z CNTRLR   [Node 005] [~] [Basic] currentValue: 0 => 255                     [Endpoint 0]

 

CurrentValue til 0 er rele av og 255 er rele på.

Lurer på om dett blir sendt som event delen i home assistant i det hele tatt?.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utålmodig som jeg er så postet jeg samme spørsmålet på Home Assistant forumet, og som det ofte er så viste det seg at dette er enklere en først antatt.

Viser seg at det blir generert en disablet number entity for hver climate entity. denne enity korresponderer med 'Basic set' og gir info som trengs direkte.

https://community.home-assistant.io/t/zwavejs-automation-trigger-on-node-event/376267

 

Så da er alt i orden.

Det hadde vert veldig kjekt å få denne tilstandsinformasjonen inn i climate entity slik at den kan rapportere 'heating' og 'idle' samt endre farge bassert på tilstand slik som andre termostater som faktisk rapportere dette tilbake eller for eksempel generic thermostat gjør. Noen som vet hvordan dette kan gjøres? Første tanke er å modifisere zwave config fil i zwavejs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.