Gå til innhold
  • Bli medlem

kjetilsn

Medlemmer
  • Innholdsteller

    159
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

kjetilsn vant dagen sist 23. november 2021

kjetilsn hadde mest likt innhold!

Hjemmeautomasjon

  • System
    Home Assistant

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

kjetilsn's Achievements

Medlem

Medlem (2/3)

60

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takk for svar @psv021 Skal sjekke ut Dash. Tenker det skal gå greit å åpne opp for en webserver, skal ta med rådene om ip-whitelisting, og isolere tilgangen lokalt så mye som mulig.
  2. Hei, Jeg ønsker å gjøre en del av dataene som jeg og nærmeste familie daglig selv har i home assistant med andre. Det blir upraktisk for de å bruke home assistant. Her er det mange veier til mål, tenkte derfor å konsultere det store felleskapet for ideer og råd, kanskje noen som allerede har gjort det samme. Tanken går mot å sette opp en lokal web server som jeg åpner opp mot det store stygge internet, gjerne apache som kjører som et docker image, evt bruke en skyteneste, men jeg ønsker ikke å betale noe i mnd for dette. Data det er snakk om er typisk utetemp, vindretning, nedbør, sjøtemp. Ønsker en fin grafisk visning der det er mulig å se på historie, så vel som nåtid. Data er tilgjengelig enten via MQTT, eller fra Influx db. Bruker grafane for visning lokalt, og har vert inne på tanken å åpne opp for den eksternt. Ser at det er mange fine grafer rundt om som feks worldometer men jeg vet ikke hva som ligger bak her, men har forstått at det kan være smart å teste ut wordpress med diverse plugins. Om noen har erfaring, kan peke i rett retning, osv. så mottas det med takk:)
  3. Ja, som @petersv sier er det kontaktorer. Lurer fremdeles på om det la seg gjøre å få styrt de slik at batteriet kan tappes (feks gi beskjed over pilot om at DC lading skal til å starte) eller om det da i beste fall må oppdateres programvare for å få støtte. https://www.kolhosniki.ru/elsaonline&marke=V&modelljahr_numerisch=2016&karosserie=BE1&mkb=EAGA&gkb=PKK&dir=slp&elsalang=en-GB&ver=150217
  4. Enig:) , kanskje ikke den eneste måten å finne ut at det, men absolutt den kjekkeste. I mellomtiden skal jeg kikke i ELSA og se om jeg finner ut av noe for egolf, melder tilbake om evt funn.
  5. Godt poeng Stigvi, Slik jeg forstår det er batteriene bygget opp av flere moduler som hver har ganske så mange battericeller i paralell og serie, som hver har sin egen BMU som igjen er styrt av en "hovedBMU". Jeg tipper at utgangen på disse modulene er i parallell med hverandre og kan individuelt skrues av og på. På den måten kan batteripakken fortsette å virke selv om en modul blir stengt ned grunnet feil på for eksempel batteri celler og blir stengt ned. Da er det heller ikke behov for en stor komponent som skal tåle totalbelastningen av DC lading og belastning under drift. Jeg tror at strømmen kan gå begge veier her fordi jeg tror det er det elektrisk samme punktet som brukes når motor generer strøm tilbake til batteripakken. Mye synsing her fra meg nå, og jeg blir slett ikke overasket om det meste er feil;)
  6. Ja, det er vel tvilsomt at det står spenning på disse pinnen, det ville også vert et problem sikkerhetsmessig, høy DC spenning er jo ganske så farlig. Åpnes nok kun for dette når det gies kommando via pilot om dette og sensor for at pluggen er på plass sier ok. Har leste litt her, og flere mener, (understreker mener) at det kommer beskjed over pilot signalet fra hurtiglager om å aktivere DC kobling mot batteriet, og at når det er etablert er det en direkte kobling som kan brukes til både lading og tapping, om det stemmer burde det være fult mulig å lage ladere med inverter for biler som støtter DC hurtiglading. Så kan det godt hende dette er feil og at BMU umiddelbart vil kutte kobling om den merker at spenningen reduseres når den forventet det motsatte.
  7. Dette er spennende! Jeg har lurt på hvordan CCS Combo faktisk er koblet internt i bilen. Når jeg hurtiglager hører jeg at kontaktoren i DC laderen slår inn når lading starter, men ingen lyd fra bilen. Det får meg til å lure på om DC pinnene i kontakten er direkte koblet til batteripakken. Kan jo selvfølgelig stå en kraftig solid state komponent som bryter denne forbindelsen, eller det kan stå store dioder i serie slik at det kun kan gå strøm til pakken, og ikke ut, eller så kan det være at BMU modulen(e) om bord batteripakken åpner opp for dette når de får beskjed om det fra lader, antageligvis det mest sannsynlige . Om det skulle vise seg å være direkte kobling skulle det jo være mulig å tappe ned batteripakken på disse to pinnene gjennom en lader som også er en inverter. Dette er selvfølgelig spekulering, jeg vet som sagt ikke hvordan dette er gjort, men kanskje noen her som vet?
  8. Fikk epost fra SPV i dag om at de nå endelig støtter apple pay, så da gjelder det sikkert bulderbank også for de som er opptatt av den funksjonaliteten. Går nok fra Sbanken tilbake til SPV grunnet oppkjøpet ja.
  9. Hei, Jeg la også merket til at det var anbefalt måte å gjøre det på, og sikkert med god grunn, men siden jeg ikke har sensorer på vinduer (ikke si det til noen) så ble det kun en input på de rommene jeg har denne funksjonaliteten. Så da valgte jeg å gjøre det slik som eksempelet jeg postet for stue. Når det blir flere input så tenker jeg å bruke feks template binary sensor, eller template sensor som setter en felles input boolean for det aktuelle romme, da med litt forsinkelse slik at det går noen minutter før termostaten går av. Eller bruke gruppe.
  10. Kan anbefale å teste schedy som stigvi nevnte. Har brukt det i mange år og er veldig fornøyd. Her kjører jeg flere sløyfer slik at forskjellige rom har forskjellige modus etter hvem som er hjemme, og om det er helg, ukedag, eller fridag, om vi er bortreist, om strømmen er dyr, osv. Bruker også input fra dører slik at termostater skrues av om feks terrassedør står åpen. Dette er jo også fint å bruke på vinduer. Bruker også python scriptet til stigvi som input her og reduserer settpunkt temperatur i forskjellige rom i prioritert rekkefølge. Eneste minus er kanskje at det ikke er en gui for å endre noe, det må gjøres i en config fil. Kjører dette i appdaemon i egen docker, bruker portainer for admin og debug, godt fornøyd med det. Schedy oppdaterer når konfig fil lagres, uten restart, på den måten er det kjapt og effektivt å teste ut ny konfig. Eksempel: rooms: living: actors: climate.stue: schedule: - v: 21 rules: - rules: - x: "Next() if is_off('binary_sensor.terassedor') else Break()" - x: "Add(-4) if state('sensor.energy_regulator_usage_step') < '5' else Next()" - x: "Add(-1) if is_on ('binary_sensor.dyreste_4_timer') else Next()" - x: "Add(-1) if is_on ('input_boolean.energy_cost_extreme') else Next()" - x: "Add(-5) if is_on ('input_boolean.varmt_ute') else Next()" - x: "Add(-5) if is_off ('input_boolean.oppe_hjemme') else Next()" - x: "Add(-10) if is_on ('input_boolean.ferie') else Next()" - rules: - x: "Next() if state('input_boolean.fri') == 'off' else Break()" - { start: "14:00", end: "22:00", weekdays: 1-4 } - { start: "14:00", end: "23:00", weekdays: 5 } - { start: "08:00", end: "23:00", weekdays: 6 } - { start: "08:00", end: "23:00", weekdays: 7 } - { v: 18 } - rules: - x: "Next() if state('input_boolean.fri') == 'on' else Break()" - { start: "06:00", end: "22:00", weekdays: 1-4 } - { start: "06:00", end: "23:00", weekdays: 5 } - { start: "08:00", end: "23:00", weekdays: 6 } - { start: "08:00", end: "23:00", weekdays: 7 } - { v: 18 } - v: "OFF"
  11. Jah, så var det å lese litt før en spør forumet. Har satt opp entur, alt på plass.
  12. Gammel tråd, men dette har funket veldig bra frem til nå. Ser ut som skyss har gjort endringer på sin side. Noen som har merket noe?
  13. Etter å kjørt zoneminder lenge i docker uten å være veldig fornøyd, samt at docker versjon ikke lenger vedlikeholdes var det på tide å teste noe annet. Angrer på at jeg ikke fulgte rådet ditt for et år siden. Frigate er jo en drøm sammenlignet med zomeminder, deteksjon fungere veldig bra og det integrerer veldig bra mot home assistant. Var ikke klar over Coral prosjektet en gang, det er jo kjempetøft. Eneste problemet er at det er 42 uker leveringstid på Coral TPU fra Mouser, så foreløpid er det CPU deteksjon, som ser ut til å gå helt ok, da jeg bare har et kamera. Så takk for tips iblis, et år senere:)
  14. Har lest litt, og det er flere som rapporterer at disse blir brent selv om det ikke er koblet en stor last på de. for eksempel her: https://forum.fibaro.com/topic/26375-solvedfibaro-wall-plug-burn-5pcs/page/2/ Kan jo ha skjedd en god del forbedringer på produktet siden 2017 selvfølgelig, men jeg forblir skeptisk til dette produktet. Det er nok mange som vil bruke denne pluggen på store laster uten å tenke seg om, hvorfor skulle de ikke? da det ikke er noe som hindrer de, og produktet jo oppgitt for bruk opp til 11A / 2500W.
  15. Hei @Moskus Jeg ser logikken at disse små veggpluggene til Fibaro blir i minste laget for VVB. Har et par slike for å styre panelovner fra 500W til 1500W, (hadde tre men en sluttet å virke, som ble erstattet av en Nexa, da ute energimåling). Liker ikke å høre at de har en "undocumented feature" som er at de velger på plutselig ta fyr. kommer nok til å bytte de ut så snart som mulig. Kanskje du kunne lagt en advarsel for dette produktet på forsiden av forumet?
×
×
  • Opprett ny...