GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

SpÞrsmÄl

Skrevet

Hei!
Har et relativt nytt hus med led spotter med driver oppi taket, pÄ kjÞkken, stue og bad, og vil gjerne gjÞre disse smarte.
Er ganske uerfaren med dette, men har en homey, og ellers bare noen smartplugger og hue pĂŠrer.
spottene det er snakk om er av denne typen:

90750964-3572-4364-8E37-AD82698CC84D.heic

og blir styrt av en bryter med fjÞr, trykk for av/pÄ, og hold for Ä dimme, koblet slik

817D1D1D-7624-49C2-B54D-92905DFEC11F.heic

og gÄr da videre opp til en driver av denne typen:

55250948-C766-4D05-952C-4206CE336FEC_1_201_a.heic

04FADFB8-E0C0-434B-BE6D-394310294FB0_1_201_a.heic

Og lurer da pÄ hva jeg trenger for Ä gjÞre disse smarte, tenkte da pÄ fibaro dimmer 2 eller noe lignende, men regner med at noen her har gjort dette fÞr, og har tips Ä komme med, sÄ jeg vet hva jeg skal bestille og si til elektriker som skal koble det.
Det er snakk om 3 spotter pÄ kjÞkken, og 3 pÄ bad, og 12 pÄ stue.

5 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Jeg har brukt Fibaro Dimmer 2, funker fint! :) 

Generelt anbefales "3-wire" tilkobling, altsÄ at dimmeren har tilgang til permanent strÞm. Jeg har ikke trengt Bypass med mine koblet 3 wire, men det kan hende du mÄ det med 12 watt. hvis du opplever flimring er det det som mÄ til.

• Like 1
  • 0
Skrevet (endret)

Ikke like enkelt nÄr du har switch-dim, ser ut som driveren tar 0-10v ogsÄ, sÄ kan enten bytte til 0-10v styring, eller bytte driver til en som kan dimmes. 

Evt bytte alt sammen til nye led m/driver.

Se ogsÄ her: 

Endret av Bjonness
  • Like 1
  • 0
Skrevet

Det sÄ jeg ikke! Da er det ikke helt rett frem Ä bytte nei, men noen har sett pÄ dette her inne fÞr, les litt i denne trÄden: 

• Like 1
  • 0
Skrevet

Takk for svar, ble litt klokere, eller, det vil si jeg skal bli det, mĂ„ forske litt mer 😁
men mÄ helt Êrlig si jeg ikke skjÞnner hvordan driveren virker, er jo bare 230v inn pÄ den, den blÄ ledningen gÄr utenon bryteren og inn pÄ N pÄ driveren, og den svarte gÄr kun fra  bryteren og til "switch-dim", og den brune ledningen gÄr inn pÄ L pÄ driveren, bilde av baksiden av bryteren:
57924D63-73D6-4511-8061-6B80E197D4AF_1_201_a.heic

og pÄ den andre siden av driveren er "dim 1-10V" ubrukt, og ledningene til spotene gÄr i fra "SEC 1-12W", men jeg vil vell ikke komme unna med bare en dimmer, eller?

Tenker jeg mest sannsynlig gÄr for en fibaro dimmer 2 da jeg har tenkt Ä ha det andre plasser i huset ogsÄ fÄr jeg finne ut av om jeg trenger en ny driver, skifte spotene er ikke aktuelt uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Svar pÄ spÞrsmÄlet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.