Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant på Akuvox veggpanel


2jan

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tak i et Akuvox IT83a som er et 10" Android-basert touch display med et spesiallaget operativsystem for intercom, kamerafeeds etc. Det som passet meg fint med panelet er at det er forsynt med strøm via POE og at det var verifisert til å virke med Home Assistant native applikasjon (tråd i Home Assistant Norge tråden på Facebook). Jeg skriver denne posten dersom andre ønsker en tilsvarende løsning og lurer på hvordan det fungerer. 

 

Etter å ha pakt ut displayet fra esken satte jeg i POE forsynt nettverkskabel, og systemet var kjapt oppe å gå. For å installere tredjeparts applikasjoner som Home Assistant, må .apk fil lastes ned (jeg googlet "Home Assistant apk" og gikk for topptreffet. Så åpnes en nettside fra PC/Mac med IP adressen til panelet (den kan du finne i panelet under settings). Default passord er admin/admin. Inne der velges Phone --> App og Home Assistant kan installeres. Etter det kan noen innstillinger defineres nederst i Phone --> Key/Display menyen, feks at Home Assistant skal startes opp som standard etter reboot. På panelet kan en også stille inn skjermsparer- og sovetid på displayet.

 

1196001627_Screenshot2022-01-22at16_40_19.thumb.png.bfdcaf8086b4f5b6571afab6ef4597bc.png

 

Deretter var det tid for å installere panelet på veggen. Dette panelet stikker litt ut på baksiden der POE kontakten er, så det må være en elektrikerboks der det skal innstalleres, evt sette inn en jukseboks. Jeg var såpass fremsynt at jeg la opp et nettverkspunkt på veggen ved inngangen da jeg bygde huset for 7 år siden. Veggfeste følger med og var enkelt og greit å sette opp. POE kabel settes i baksiden, og displayet settes på veggfestet. Med en settskrue under kan en låse det fast.

 

I Home Assistant laget jeg et eget Lovelace dashboard og en egen bruker til displayet og logget inn. Deretter kan språk settes til norsk, at det nye Lovelace dashbordet skal være standard til denne brukeren og at menylinjen skal være skjult. Sluttresultatet er bra, jobben blir nå å lage til innholdet. Jeg tror dette blir en vesentlig forbedring av smarthuset for hele familien!

 

IMG_3480.thumb.jpeg.73462820063adff0409d6c89837d5e1c.jpeg

 

 

Noen saker jeg har lyst å utforske videre/ønsker jeg har:

- Vekke skjermen basert på bevegelse eller at døren åpnes så slipper jeg unna et tastetrykk

- Bruke høyttalerne på den til å spille av alarmlyder etc, ønsker å ha den som media_player entity I HA.

 

 

Endret av 2jan
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2jan skrev (På 22.1.2022 den 17.05):

Jeg fikk tak i et Akuvox IT83a som er et 10" Android-basert touch display med et spesiallaget operativsystem for intercom, kamerafeeds etc. Det som passet meg fint med panelet er at det er forsynt med strøm via POE og at det var verifisert til å virke med Home Assistant native applikasjon (tråd i Home Assistant Norge tråden på Facebook). Jeg skriver denne posten dersom andre ønsker en tilsvarende løsning og lurer på hvordan det fungerer. 

 

Etter å ha pakt ut displayet fra esken satte jeg i POE forsynt nettverkskabel, og systemet var kjapt oppe å gå. For å installere tredjeparts applikasjoner som Home Assistant, må .apk fil lastes ned (jeg googlet "Home Assistant apk" og gikk for topptreffet. Så åpnes en nettside fra PC/Mac med IP adressen til panelet (den kan du finne i panelet under settings). Default passord er admin/admin. Inne der velges Phone --> App og Home Assistant kan installeres. Etter det kan noen innstillinger defineres nederst i Phone --> Key/Display menyen, feks at Home Assistant skal startes opp som standard etter reboot. På panelet kan en også stille inn skjermsparer- og sovetid på displayet.

 

1196001627_Screenshot2022-01-22at16_40_19.thumb.png.bfdcaf8086b4f5b6571afab6ef4597bc.png

 

Deretter var det tid for å installere panelet på veggen. Dette panelet stikker litt ut på baksiden der POE kontakten er, så det må være en elektrikerboks der det skal innstalleres, evt sette inn en jukseboks. Jeg var såpass fremsynt at jeg la opp et nettverkspunkt på veggen ved inngangen da jeg bygde huset for 7 år siden. Veggfeste følger med og var enkelt og greit å sette opp. POE kabel settes i baksiden, og displayet settes på veggfestet. Med en settskrue under kan en låse det fast.

 

I Home Assistant laget jeg et eget Lovelace dashboard og en egen bruker til displayet og logget inn. Deretter kan språk settes til norsk, at det nye Lovelace dashbordet skal være standard til denne brukeren og at menylinjen skal være skjult. Sluttresultatet er bra, jobben blir nå å lage til innholdet. Jeg tror dette blir en vesentlig forbedring av smarthuset for hele familien!

 

IMG_3480.thumb.jpeg.73462820063adff0409d6c89837d5e1c.jpeg

 

 

Noen saker jeg har lyst å utforske videre/ønsker jeg har:

- Vekke skjermen basert på bevegelse eller at døren åpnes så slipper jeg unna et tastetrykk

- Bruke høyttalerne på den til å spille av alarmlyder etc, ønsker å ha den som media_player entity I HA.

 

 

 

Hei

 

Hvor kjøpte du denne og hva var prisen på den? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, LEHoisveen said:

 

Hei

 

Hvor kjøpte du denne og hva var prisen på den? 

 

 

Jeg kjøpte den på finn.no så prisen er ikke som ny, men har sett pris på €485 her. Ellers er GDX.no forhandler i Norge, men ser ut som de er tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Hei.

Anbefaler på det sterkeste den nye modellen S567. Ekstremt mye raskere og mer stabil enn IT83 og S319
Fordelen med S567 er at den har Android 12 og kan installere de fleste moderne apper. Også ser den jo langt bedre ut.

Jeg bruker APKPure rett på S567 for å installere og oppdatere apper.

På S567 kan man også stille inn en app som skal starte automatisk ved oppstart, samt stille det inn til å returnere til gitte app etter xx sekunder.
Så f.eks om man bruker den som porttelefon i tillegg, så ser man kamera på skjermen når noen ringer på, og så returnerer den til HA automatisk etterpå.

S563 er mindre og rimeligere, men den har jeg ikke testet selv enda, så vet ikke om den er like kjapp og respnsiv.
Men tipper at den også egner seg godt til HA.
 

Jeg for GDX AS som du refererte til lenger opp her.
Vi er importør av disse, men selger ikke direkte til sluttkunde.
Men om noen er interessert så kan jeg sette dere i kontakt med en forhandler.

 

Endret av Fredrik-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ziogaschr skrev (På 17.11.2022 den 17.34):

Where you able to setup it as a speaker in HA?

I have finally been able to set it up as a speaker, through Fully Kiosk Mode. Now I can send tts messages :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.