Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisere hendelser når Homeseer events ikke gir noen enkel løsning


Im_IB

Anbefalte innlegg

Homeseer-systemet mitt begynner å bli ganske greit, med automatisering av en del lys, elbillading, "brann- og innbruddsalarm" med pushvarslig  og utlesning via Google-høyttaler osv. Jeg har virtuelle brytere for alarmstatus, husstatus (hjemme, borte, natt osv) som avgjør hvilke events som er aktive. Jeg har ikke funnet noen gode kilder til informasjon om hva som er den beste måten å gjøre dette på (uten bruk av script), så jeg tenkte at det kanskje var på tiden med en tråd som handler om dette.

 

Det er helt sikkert mange ting jeg kunne gjort mye enklere og/eller bedre, og det er enkelte ting jeg ikke får til, så innspill fra erfarne Homeseer-brukere taes i mot med takk (gi meg et hint om en tråd som dette alt eksisterer). Tanken var altså at det er fritt frem for alle å svare, komme med nye spørsmål (innenfor temaet), og å dele tips og screenshots om eget oppsett.

 

Homeseer events har muligheten til å lage events med både "A device had it's value set and is less then" og "A device has been for exacly". Er det noen som vet om det er mulig å sette opp en event sånn at det blir som "A device had it's value set to less then X for exacly X". Jeg har feks. et gammelt stereoanlegg som jeg ønsker å koble fra strømmen til når det ikke er i bruk. Dette kunne jeg gjort ved å ta strømmen til anlegget dersom strømforbruket er mindre enn 15W (det drar 12W i standby) i feks. 5 minutter. Noe forslag?

 

Må si jeg savner også kriteriet "The time is between XX:XX and XX:XX" (alle kriteriene drar inn soloppgang og -nedgang såvidt jeg kan se).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im_IB skrev (2 timer siden):

Homeseer events har muligheten til å lage events med både "A device had it's value set and is less then" og "A device has been for exacly". Er det noen som vet om det er mulig å sette opp en event sånn at det blir som "A device had it's value set to less then X for exacly X". Jeg har feks. et gammelt stereoanlegg som jeg ønsker å koble fra strømmen til når det ikke er i bruk. Dette kunne jeg gjort ved å ta strømmen til anlegget dersom strømforbruket er mindre enn 15W (det drar 12W i standby) i feks. 5 minutter. Noe forslag?

 

Med EasyTrigger plugin vil du få litt mer valg enn hva HS native gir. Men jeg vil anbefale deg å lage en virtuell parameter (Av/På) som du justerer ut fra strømforbruk på stereoanlegget. Så baserer du videre automatiseringer på den virtuelle parameteren, ikke direkte på wallplug. (Dersom [Virtuell] har vært AV i exactly 5 minutes, kutt strøm) og (dersom strømforbruk er mindre enn 15 W, sett [Virtuell] til AV). Da isolerer du logikken din litt og slipper at mye hviler på 1 stk hardware. Jeg gjør det samme med kaffetrakter som du planlegger for stereoanlegget. Via en virtuell parameter trenger du heller ikke EasyTrigger (selv om det er en fantastisk nyttig plugin.

 

 image.png.fc83bb30a6ed4d4b2c17f0de2b2eaae0.png

Im_IB skrev (2 timer siden):

Må si jeg savner også kriteriet "The time is between XX:XX and XX:XX" (alle kriteriene drar inn soloppgang og -nedgang såvidt jeg kan se).

Ja, det har jeg også savnet ved flere anledninger. Det blir alltid litt tankefeil med eventer av typen "before [klokkeslett]". F.eks. når du vil at eventer som trigges av noe skal skje på nattestid, men aldri på dagtid. En løsning her kan også være virtuelle devicer (variabler). E.g. du har en virtuell device som er enten NATT eller DAG, og så har du egne eventer som justerer på disse ved faste klokkeslett. Så bruker du de som kriterie i eventer som skal skje om natten/om dagen.

 

Jeg har en HUSTID-parameter som justerer seg gjennom [NATT, MORGEN, FORMIDDAG, DAG, ETTERMIDDAG, KVELD] med en kombinasjon av faste klokkeslett og hendelser i huset, kombinert med en BORTE/HJEMME-parameter. Det er riktig nok ikke helt perfekt alltid, merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (2 timer siden):

Hvordan automatiserer du elbil-lading i HS? Hvilken lader?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 

 

Elbillading har jeg foreløpig bare automatisert sånn at jeg kan forsinke oppstart av ladingen for å lade når strømmen er billigere. Men har bestilt meg Tibber Pulse nå, og skal kanskje bytte ut elbilladeren med 2x Easee-ladere, så da blir det nok litt mer sofistikert etter hvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psv021 skrev (2 timer siden):

 

Med EasyTrigger plugin vil du få litt mer valg enn hva HS native gir. Men jeg vil anbefale deg å lage en virtuell parameter (Av/På) som du justerer ut fra strømforbruk på stereoanlegget. Så baserer du videre automatiseringer på den virtuelle parameteren, ikke direkte på wallplug. (Dersom [Virtuell] har vært AV i exactly 5 minutes, kutt strøm) og (dersom strømforbruk er mindre enn 15 W, sett [Virtuell] til AV). Da isolerer du logikken din litt og slipper at mye hviler på 1 stk hardware. Jeg gjør det samme med kaffetrakter som du planlegger for stereoanlegget. Via en virtuell parameter trenger du heller ikke EasyTrigger (selv om det er en fantastisk nyttig plugin.

 

Takk for tipset! Easy Trigger så ut som en god investering for å få mer funksjonalitet, men jeg skjønner ikke helt hva du mente med at det er bedre å opprette en virtuell enhet. Og klarer du å opprette en virtuell enhet som endrer status basert på watt-verdien fra en wallplug uten å lage en masse events? Foreløpig lagde jeg en event som du ser nedenfor, forklar gjerne fordelene med å ikke gjøre det sånn 😅

 

421817255_Smarthusstereoav.PNG.4b7175864029af05711fe9bd4b9aee74.PNG

 

Min løsning ift. hvilken automatiseringsmodus huset skal stå i er foreløpig litt enklere, men det kan nok være behov for en som sier noe om når på dagen det er også. Det som gjør det litt mer komplisert er kanskje at jeg er turnusarbeider, så jeg kan feks. dra på eller komme hjem fra jobb til alle døgnets tider.

 

1294983414_Husstatusogalarmstatus.thumb.PNG.8fbfd0c7efc20b18486b24383f590698.PNG

Endret av Im_IB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å vise min løsning ift. innbruddsalarm. Det finnes sikkert mye enklere måter å sette det opp på, men jeg synes egentlig at systemet fungerer veldig bra og stabilt (mitt problem er at PC'en som systemet går på har blitt ustabil). Også gjenstår det en del jeg har tenkt å gjøre for å få systemet til å fungere enda bedre, men det er en innbruddsalarm helt uten no abonnementskostnad som jeg er veldig fornøyd med.

 

Nedenfor er et bilde med en del events, og en kort forklaring på hvordan dette henger sammen dersom det ikke er åpenbar

 

1: Event som setter en virtuell device "Innbruddsalarm" fra "Alarm Klar" til "Forvarsel" dersom ytterdøra åpnes. Jeg har tilsvarende event for alle dører og bevegelsessensorer i huset. Denne starter også en timer på 1 min.

2: Dette er egentlig bare en utskilt del av eventen over som leser ut et advarsel i Google-høyttaleren frem til alarmen avstilles eller utløses.

3: Hver dør og bevegelsessensor har også en event som varsler om dersom det åpnes flere dører eller flere bevegelsessensorer utløses. På denne måten er det enkelt å se om det bare er en sensor som er utløst ved en feil, eller om det faktisk er folk i huset. I så fall kan jeg varsle politiet direkte og si at det er ubudne gjester i huset (ikke vente på at en vekter kommer og sjekker).

4 og 5: Dersom timeren har gått i ett minutt vil alarmen utløses. Da blir det veldig lyst både ute og inne, rullegardinene går opp, og Googlehøyttaler dama begyner å snakke veldig mye og høyt. Poenget her er å stresse eventuelle innbruddstyver, og å så dem til å skjønne at de er avslørt og bør stikke fort som fy.

306625588_Smarthusinnbruddsalarmevent.thumb.png.a8763e19e0ee1e06ae7021de962cf74d.png1747178777_Skjermbildesmarthusalarm.thumb.jpg.f30a001a1003d5158dbcb5c8de6a4455.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im_IB skrev (52 minutter siden):

...men jeg skjønner ikke helt hva du mente med at det er bedre å opprette en virtuell enhet. Og klarer du å opprette en virtuell enhet som endrer status basert på watt-verdien fra en wallplug uten å lage en masse events? Foreløpig lagde jeg en event som du ser nedenfor, forklar gjerne fordelene med å ikke gjøre det sånn 😅

 

Det er helt fint å gjøre det slik du gjør det her. I dette tilfellet er det nok overkill å gå via en virtuell device.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.