Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ulfgeir

Medlemmer
  • Innlegg

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjemmeautomasjon

  • System
    Fibaro Home Center

Ulfgeir sine prestasjoner

Lysmester

Lysmester (5/16)

  • Samarbeidspartner
  • Første innlegg
  • Reagerer godt
  • Uke én ferdig
  • En måned senere

Nylige merker

3

Nettsamfunnsomdømme

  1. Good for you! Da slipper du å styre. De som har FGD-211 bør imidlertid kjenne sin besøkelsestid og reklamere mens det fortsatt er mulig (5 år fra kjøpsdato).
  2. Jeg synes DSB er veldig tydelige på tiltakets betydning. Sitat: "Det anmodes om å returnere dette produktet til utsalgssted."
  3. Dette blir jo en veldig teoretisk problemstilling. Det finnes nok svært få av disse liggende på lager. De er erstattet med nye versjoner, som nevnt. Produktene er ikke ansett som så farlige at de må trekkes tilbake fra markedet, og derfor har vel DSB heller ikke sett behovet for å ilegge salgsforbud mot en vare som er gått ut av produksjon. I Sverige ble det imidlertid ilagt salgsforbud, fordi produktene da fortsatt var i salg. Uansett - når en vare ikke tilfredsstiller sikkerhetskravene har den en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Om dette er det ingen tvil. Et frivillig tiltak er akseptert av omsetningsleddet etter henvendelse fra DSB. Mens et tvunget ikke er akseptert og derfor påtvunget. Så enkelt. Om tiltaket er frivillig eller tvungen er uvesentlig i forhold til reklamasjonsansvaret.
  4. På hvilken måte mener du dette er rart? Du skjønner at salgsforbud eller pålegg om tilbakekalling ikke er nødvendig for at varen skal ha en mangel etter forbrukerkjøpsloven? De omtalte produktene er ikke i handelen i dag. De er blitt erstattet med nye versjoner, Fibaro Dimmer 2 (FGD-212) og Fibaro Switch (FGS-213). Disse tilfredsstiller sikkerhetskravene, og derfor kan man ikke "reklamere i samme sekund" som du sier. Forskjellen på et frivillig og tvungen tiltak gir seg vel selv. Jeg oppfordrer alle som har Fibaro Dimmer FGD-211 eller switch FGS-211 til å kontakte sin forhandler for ombytte til Fibaro Dimmer 2. Det bør gå helt smertefritt (ellers har de en tapt sak om den fremmes for Forbrukerklageutvalget)...
  5. Jeg har tatt saken opp med advokat, og loven er tindrende klar på området. Om tiltaket er frivillig eller ikke er uten betydning. Produktet tilfredsstiller ikke gjeldende sikkerhetskrav, og det utgjør en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Helt sikkert!
  6. Ganske utrolig, ja. Og alt for sent til å ilegge noe salgsforbud som svenskene, siden produktet for lengst er erstattet av ny versjon. Man kan nesten mistenkte noen i DSB for å ha for nære forbindelser til bransjen...
  7. Dette gjelder første generasjon FGD-211 og FGS-211. De nye har vel andre betegnelser?
  8. l Enig! Dette er en forholdsvis stor sak, som fortjener oppmerksomhet.
  9. Produktene er definert som farlige og har økt sjanse for branntiløp. Da BØR man benytte seg av muligheten som ligger i lovverket til å få erstattet produktene. Forbrukerkjøpsloven § 33.Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. Forbrukerkjøpsloven er helt klar på at man kan få erstatning for sine utgifter til elektriker, så jeg ville ikke la sjansen gå fra meg til å få byttet disse bryterne til nye versjoner!
  10. Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) har publisert følgende advarsel for Fibaro Dimmer og Fibaro Switch. DSB - Farlige produkter "Dette produktet har etter tester utført av myndighetene i Sverige for liten isolasjonsavstand mellom spenningsførende deler. Dette vil øke risikoen for lysbuedannelse med påfølgende mulig branntilløp. Det anmodes om å returnere dette produktet til utsalgssted." Dette medfører at produktene har en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og kan kreves erstattet med nye versjoner som tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav. Man kan også kreve erstatning for utgifter til elektriker.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.