 
        servercookie
Medlemmer- 
                Innlegg114
- 
                Ble med
- 
                Besøkte siden sist
- 
                Dager vunnet25
servercookie vant dagen sist 29. oktober
servercookie hadde mest likt innhold!
Hjemmeautomasjon
- 
											
												System
												Annet
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
servercookie sine prestasjoner
- 
	@OlavT Hei på deg, Følgende enheter bruker ESP32 C6 som også har støtte for thread teknologien, disse enheten skal i 2026 bli oppdatert til å støtte Thread slikt at du vil ha mulighet til både Matter via WiFi og Thread * Generasjon 4 panel ovner * Gulv termostat * Smart plugg Alle andre produkter bruker enten ESP32-D, ESP32-S3 og disse støtter ikke Thread.
- 
	@storeulv Hei, Foreløpig er ikke konvektorovnen Matter-sertifisert. Følgende enheter støtter Matter per i dag: Generasjon 3 oljeovner Generasjon 4 panelovner Gulvvarmetermostat (definert som generasjon 4) Smartplugg (definert som generasjon 4) Det er planlagt støtte for Matter på følgende enheter: Gen3 plugg Gen3 konvektorovn (som du har) Gen3 COMAX-ovn Når kommer det? Det er vanskelig å gi en nøyaktig dato, men vi håper å få på plass støtte for Gen3 konvektorovn innen februar 2026. Årsaken er rett og slett at vi har begrenset med utviklingskapasitet, og må prioritere tiden vår der den trengs mest. Vi setter pris på tålmodigheten og forståelsen din, og holder deg gjerne oppdatert når det nærmer seg lansering.
- 422 svar
- 
	- 1
- 
					
						
					
							  
 
 
- 
	@Kålgrim Vet du om du har bra nok dekning der ovnen er plassert, det kan også føre til unstabilitet om den mister nettet ofte . Du kan også prøve å restarte routeren din og se om det hjelper med stabilitet? Vi kommer med oppdatering snart. Videre så vil vi også begynne å vise RSSI / signal styrke som ovnen ser når man kobler opp ovnen slikt at man unngår å koble opp ovnene når dekningen der ovnen er monternt ikke helt bra.
- 
	Hei A.B, Vi ønsker å legge til støtte for Thread så snart vi har tid og budsjett til det. Det er mye som skal på plass, så vi må prioritere fortløpende etter kapasitet. Gen4-panelene har allerede maskinvare som støtter Thread, det må bare implementeres. Det samme gjelder gulvtermostaten som ble lansert nylig. Begge disse kan regnes som generasjon 4-enheter, siden de bruker den samme Wi-Fi-brikken – ESP32 C6 NR8. Planen vår er å fortsette å investere i og forbedre Matter, Zigbee og local REST API over tid. Som du kanskje har fått med deg, støtter vi nå både Homey Pro og Homey Bridge, og vi jobber også med å forbedre Home Assistant-integrasjonen som allerede er tilgjengelig. Hadde det vært opp til meg, skulle alt dette vært på plass så raskt som mulig – men jeg må forholde meg til budsjett og prioriteringer som besluttes høyere opp i systemet. Jeg er imidlertid helt på deres side, og vil fortsette å kjempe for at brukere som ønsker alternative måter å styre enhetene sine på, skal kunne gjøre det uten å miste viktige funksjoner.
- 
	servercookie begynte å følge Mill generasjon 4
- 
	@Evelen Ser nå at du bruker Zigbee og ikke Mill appen, så feilen med MQTT skal ikke gjelde deg. Vi skal undersøke hvorfor du får den feilen, men tror feilen kanskje ikke ligger i Mill sitt implementering av Zigbee da den er sertifisert av CSA og vi har ikke noe spesial løsninger uten det som er standard for Zigbee. Det vil komme flere funksjoner som timere, ukeplan etc senere via en oppdatering Men vi undersøker dette så fort vi får muligheten og skulle det ligge en feil i zigbee delen hos oss så skal vi selvsagt ordne opp i dette.
- 
	@Kålgrim Om enheten ikke reagerer på kommandoer, skyldes det en feil (bug) i Espressif sitt SDK. Denne feilen oppstår i enkelte tilfeller der enheten har ustabil internettforbindelse – for eksempel på steder med dårlig dekning eller der nettet ofte kobles til og fra. Vi har sett noen få slike tilfeller tidligere, og de har alle oppstått på hytter eller steder med ustabilt nett. Det som skjer er at hver gang enheten mister internettforbindelsen, må den etablere en ny MQTT-tilkobling. I denne prosessen oppstår det en minnelekkasje (memory leak) som gjør at enheten slutter å motta kommandoer. Feilen er identifisert og rettet i samarbeid med Espressif, og en ny firmware-versjon er nå under testing før den blir rullet ut til alle enheter. Når det gjelder at du blir logget ut av appen, er dette ikke relatert til feilen nevnt over. Alle Mill-kontoer har en grense på 2500 API-kall per time, og det ser ut til at din Home Assistant-integrasjon bruker opp alle disse kallene. Når appen deretter forsøker å logge deg inn, men ingen kall er tilgjengelige, blir du automatisk logget ut. Vi samarbeider tett med utvikleren av Home Assistant-integrasjonen og legger fortløpende inn forbedringer som vil løse disse problemene. Vi jobber med å lage forbedringer til HA integrasjonen slikt at det blir løst, videre så skal vi øke API kall limit til 3000 kall i timen midlertidig til integrasjonen ikke spiser seg gjennom alle kall. Vi jobber med å implementere strømmåling, men dette krever noe utviklingsarbeid. Panelovnene våre har ikke en dedikert strømmåler, men beregner energiforbruk ved å registrere når de varmer og ikke varmer. Matter-standarden krever imidlertid en fysisk strømmålingschip, så vi må gjøre enkelte tekniske tilpasninger for å få dette til å fungere korrekt. For Smart Plug Gen3 og den nye Smart Plug Gen4 kan vi implementere strømmåling uten større utfordringer. Når løsningen er på plass for Panelovn Gen3, vil den samme funksjonaliteten også bli tilgjengelig for Panelovn Gen4 og Oljeovn Gen3. Denne feilen er løst nå, så trenger bare å rulle tilbake til Mill og aktivere matter på nytt så skal det fungere uten problemer.
- 422 svar
- 
	- 1
- 
					
						
					
							  
 
 
- 
	@OlavT @ogsv Tilbake fra ferie, så beklager at det tok så langt tid før jeg svarte. Firmware er sertifisert...men våre utviklere gjorde en liten glipp som gjorde at en viktig verdi ikke ble oppdatert riktig. Så om noen har problemer med at Google sier at enheten ikke er sertifisert så kan dette løses ved at du ruller tilbake til Mill....deretter aktiverer du Matter på nytt. Du vil da få tilsendt en ny license/QR kode som vil fungere uten problemer. @ogsv Om du ikke får opp "Ra" så kan det hende den allerede er rullet tilbake, i så fall kan du prøve å koblet den til Mill Appen...om det går så har du reversert. Du ruller tilbake ved å: 1: Slå av ovnen 2:Slå på ovnen, når du ser at ovnen starter å telle ned så trykker du og holder inne innstillings knappen (tannhjul) 3: Du vil se at det dukker opp bokstaver på disaply, når du ser "Ra" så slipper du knappen. 4: Vent i 2-3 minutter før du forsøker å aktivere Matter på nytt. ...ikke slå av ovnen mens du venter i de 2-3 minuttene Til alle andre, Matter støtte for Oljeovner kommer om 2 ukers tid Jeg vil også dele mer info på hvordan dere kan oppdatere til nyere Matter når ny versjon kommer uten å måte rulle tilbake og så aktivere på nytt. Informasjonen vil legges ut på https://github.com/Mill-International-AS
- 422 svar
- 
	- 1
- 
					
						
					
							  
 
 
- 
	@Venin Da har du kommet i kontakt med en som ikke viste bedre, jeg skal prate med gutta på support. Men vi jobber med home assistant integrasjon as we speak :)
- 422 svar
- 
	- 2
- 
					
						
					
							  
 
 
- 
	@Eee Hei, Gen3m kan være sensitive for støy i strøm nettet (lokalt i huset), jeg anbefaler at du tar kontakt med Mill support og forteller dem at du har problemer med din gen3m(hvor display endrer seg på egenhånd) så sender vi deg ny top del som kommer med ny hardware som takler slikt bedre. Du får dette tilsendt kostnadsfritt, ta kontakt imorgen så sendes den ut imorgen til deg. @JxxxIxxx Hei, Det stemmer at våre utviklere har endre API kallet fra "set-temperature-in-independent-mode-now" til "set-temperature", det er en lang og komplisert grunn til hvorfor så jeg skal ikke gå i detaljer på dette her. Men det er som tiltenkt og ikke en bugg. Utover dette så har ikke local REST API funksjonalitet ikke endret seg, men her så har våre utviklere glemt å oppdatere dokumentatsjon om denne endreingen. Det er planlagt en større oppdatering til local REST API hvor vi legger til flere funksjoner og oppdaterer dokumentatsjonen til sommeren 2025. Eksisterende funksjoner vil ikke endres så du trenger ikke å beskymre deg for at dine integrasjoner skal slutte å fungere. Skulle likt å gjøre dette tidligere men andre pågående prosjekter stjeler all utviklingstid :/
- 
	@phaza Feilen du påpekte er allerede fikset og ligger på dev enviroment og vi dytter ut fiksen ut tidlig nesten uke. @ok67 Skal ta det opp med vår app ansvarlig
- 
	@phaza Du må ha god dekning når du skal aktivere Matter, husk at den signal styren din telefon viser ikke nødvendig er den samme som ovnen ser. Når det gjelder "Sliter med flere av ovnen" så må du dele mer info, du gir meg ikke mye info her som kan brukes til noe !! Det at QR koden som vises i appen og epost ikke er det samme blir fikset i en backend update etter nyttår (07.Januar 2024) Men du kan bruke den som kommer i eposten eller appen, begge skal fungere. @Handl3vogn Ovnene er nok ikke fjernet , ser mer ut som en app bugg....vi har en ny person som er ansvarlig for appen så skal høre med han om denne feilmeldingen. Jeg er nå for det meste på backend og firmware etc Sørg for at du er på nyeste versjon av appen, del gjerne din epost med meg på PM så kan jeg titt på din konto. Så lenge ovnene har en fast grønt lyst på så er de koblet til Mill sine serverer og koblet til din konto, send meg gjerne mer info. Sørg også for at du ikke er på noe internett kobling med VPN etc prøv gjerne bare med 4g/5g og se om feilen forsvinner
- 
	@phaza Vanlig factory reset vil ikke hjelpe, ovnen er nok fortsatt på Matter firmware og det er nok derfor du ikke får koblet opp til Mill appen. Så reverser tilbake til Mill først: 1: Slå av ovnen 2: Slå den på og hold inne innstillingsknappne til "Ra" vises på display, det kan ta 20++ sekunder. 3: Når du har resatt så kan du koble til Mill igjen og aktivere Matter på nytt og få tilsendt QR kode etc Husk å sjekke din spam mappe etc da det kan hende den havner der
- 
	@ok67 Det hørtes veldig rart ut, så lenge gen2 ovnen ikke har aktiv WiFi (altså at den ikke blinker eller aktivert) så sender den ikke ut noen signaler eller prøver på noe som helst. Når vi kommer med Zigbee til gen4 panel ovner til neste år så vil ikke wifi og zigbee kjøre samtidig. Men se til at wifi på ovnene er slått av, at den ikke blinker/lyser etc Så skal den ikke kunne forstyre
- 
	@JoeHugin Ikke noe som er bestemt enda, men jeg hører i gangene om at det diskuteres ettersom flyttbar varme er populært i resten av Europa. Så kan hende det kommer i 2025, før nesten vinter sesong, men ikke 100% sikkert enda.
- 422 svar
- 
	- 2
- 
					
						
					
							  
- 
					
						
					
							  
 
 
- 
	@rhh Den snakker med Cloud og ikke lokalt når det gjelder Homey Pro, vi jobber med en offisiell integrasjon for Home Assistant og da vil du kunne styre ovnene lokalt via rest API. Vi ser også på muligheten for styring lokalt via Homey Bridge, sier ifra når jeg har mer fremgang der.

