thoj Skrevet 9. mars 2022 Skrevet 9. mars 2022 (endret) Jeg følte jeg ikke var gjeldsslave nok så jeg har gått i gang med å bygge helt nytt hus. (Protip: Aldri gjør dette) Jeg er kommet til Ventilasjon. Det er HSH som bygger, så jeg er litt låst til leverandør. Men utgangspunktet er et Flexit Nordic S4 aggregat til hovedhuset og en Flexit Nordic S2 til praktikantdel. Er det noen som har erfaring med styring av disse? Målet mitt er å bruke egne sensorer (Zigbee) f.eks. på bad så kjøre ventilasjonen etter dise. (Litt pga pris på sensorene til flexit, men mest fordi de rett å slett er for store og stygge) Leverandøren sier aggregatene har både Modbus og BACnet. Hvis det stemmer bør det vel ikke være noe problem? Erfaring / tips mottas med stor takk Endret 9. mars 2022 av thoj Siter
McHeiti Skrevet 19. september 2024 Skrevet 19. september 2024 Fant du en løsning her? Lurer på akkurat det samme. Siter
christbj Skrevet 19. september 2024 Skrevet 19. september 2024 (endret) Min bror har Flexit og vi har fått koblet opp styring av det, ikke med Home Assistant men med Homey Pro. Vi fulgte denne veiledningen: https://tomheine.net/flexit-nordic-s4-og-homey/ Ang bruk mot Home Assistant bør det være mulig å styre det med over Modbus grensesnitt. Jeg gjør det hjemme med Systemair VSR300, men samme type TCP-modbus converter som beskrevet i lenken over. Denne tråden omtaler også Flexit og HA, men jeg har ikke lest den nøye nok til å si at løsningen finnes der: Tillegg: Fant en mulig løsning: https://github.com/sindrebroch/ha-flexit Endret 19. september 2024 av christbj Siter
christbj Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Ser nye spørsmål om styring av Flexit fra Homey Pro, legger derfor inn mine notater gjort etter installasjonen nevnt over. Merk - dette er ikke en punkt for punkt beskrivelse som dekker alt - dette er hva jeg noterte etter å ha fått det til å virke, det kan derfor mange detaljer. Men det kan gi svar på noen av de spørsmålene som dukker opp når man følger veiledningen til Tom Heine. Grov beskrivelse av metoden jeg brukte for å installere Tom Heines Flexit app på Homey Pro: Man trenger en mac eller PC der man har adminrettiheter (ergo ikke en PC administrert av arbeidsgiver). Denne veiledningen gav det jeg trengte for oppsett av PCen: https://apps.developer.homey.app/the-basics/getting-started På PCen må man installere Node.js og Docker (følg veledningen over) og Docker må startes. Om ikke Docker starter uten feilmeldinger må man trolig starte PCen på nytt og gå inn i BIOS og åpne for virtualisering (normalt under sikkerhet i BIOS). Det må installeres noe tillegg for Homey på PCen (igjen - følg veiledningen i videoen). Logg på Homey CLI fra kommandolinje på PCen og velg rett home (hvis du har flere i din profil, igjen - følg veiledningen over) Tom Heines Flexit app lastes ned fra Github til PCen (zip fil som pakkes ut). Når man har logget på Homey med CLI fra kommandolinje fra PCen må appen installeres på Homey Pro (stå i katalogen til appen og gi kommandoen «homey app install», videoen viser homey app run, men da kjøres den i minne og blir ikke installert) Appen trenger så IP adr til Modbus konverter, samt portnr (modbus sin lokale port). Og vipps - hvis modbuskonverteren er tilkoblet og satt opp ihht Tom Heines beskrivelse dukker det opp masse informasjon fra Flexitanlegget i appen. 🙂 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.