Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - trådløs bryter?


Kubegutt

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en rekke Dimmer2 som jeg har koblet en del spotter til i ulike rom/zoner. 

De fleste av disse, har jeg kablet brytere til, funker flott. 

Jeg har dog også ønske om å styre noe av dette trådløst. 

 

Selv bruker jeg HOMEY PRO og den støtter jo “alle” protokoller. Betyr det at jeg f.eks kan benytte en trådløs bryter som kjører zigbee, men som da kan be en zwave (fibaro) dimmer2 om å utføre? Feks denne;

https://www.elektroimportoren.no/senic-friends-of-hue-glanset-hvit/1405009/Product.html?Event=brandlist

Eller har dere noen andre tips? 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kråkerøymannen skrev (2 minutter siden):

Har du en zigbee bryter koblet til samme lys som en Fibaro Dimmer?

Mine Fibaro Dimmer 2 kjører på Zwave og er bryter og dimmer til samme lyset. 

 

Hei og takk for svar. 

 

De kjører på ZWAVE, det er jo hva Dimmer2 gjør, så der har jeg ingen valg. 

Og ja, jeg har mange av slike vippebrytere, koblet direkte til dette, og det fungerer bra. 

 

Men jeg ønsker også noen TRÅDLØSE brytere, og såvidt jeg har skjønt, er DIMMER2 en modul som faktisk kan styres trådløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubegutt skrev (9 timer siden):

Betyr det at jeg f.eks kan benytte en trådløs bryter som kjører zigbee, men som da kan be en zwave (fibaro) dimmer2 om å utføre?

Ja og nei. 

Det kommer an på den trådløse bryteren. Noen er laget for å "kobles" direkte til en annen dimmer/bryter i samme protokoll (Z-wave eller Zigbee). I Zigbee-verdenen heter det en "binding", i Z-wave heter det "assosiasjon". Disse beskjedene blir vanligvis ikke oppfattet av master controller (dvs Homey i ditt tilfelle), og de kan dermed ikke brukes til å "krysse" protokoller.

 

Men hvis knappen kan brukes som en scene-kontroller så vil Homey få beskjed om hvilken knapp som ble trykket på, og da kan du sette opp regler i Homey som får en Z-wave dimmer til å reagere etter trykk på en Zigbee knapp.

 

Om den bryteren fungerer som en scene-kontroller vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Ja og nei. 

Det kommer an på den trådløse bryteren. Noen er laget for å "kobles" direkte til en annen dimmer/bryter i samme protokoll (Z-wave eller Zigbee). I Zigbee-verdenen heter det en "binding", i Z-wave heter det "assosiasjon". Disse beskjedene blir vanligvis ikke oppfattet av master controller (dvs Homey i ditt tilfelle), og de kan dermed ikke brukes til å "krysse" protokoller.

 

Men hvis knappen kan brukes som en scene-kontroller så vil Homey få beskjed om hvilken knapp som ble trykket på, og da kan du sette opp regler i Homey som får en Z-wave dimmer til å reagere etter trykk på en Zigbee knapp.

 

Om den bryteren fungerer som en scene-kontroller vet jeg ikke.


AHA! Det gir mening. Takk for forklarende svar. Da spørs det om noen som helst vet hvilke brytere man kan bruke for den slags... 

Alternativt, - hvilken trådløs Z WAVE bryter eksisterer som jeg kan bruke? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.