Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Humørsyk dimmer på badet


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

På badet mitt har jeg seks GU5.3 (12V) spotter i taket, som dimmes av en MicroLux dimmer på utsiden av baded.  Jeg kjøpte nylig en 16W SGView lampe fra Eldirekte for å skru fast oppå speilskapet, og tenkte å dimme den med bruk av en Nexa AD147 plug-in-dimmer.  Men det jeg opplevde når jeg slo på speil-lampen med dimmeren via Home Assistant var at spottene slo seg samtidig av.  Det virket som at plug-in-dimmeren påvirket MicroLux-dimmeren på noe vis.  De to dimmerne er på samme kurs og er en snau meter fra hverandre.

 

Jeg tenkte at det var MicroLux-dimmeren som begynte å bli sliten, og det var uansett en dum-dimmer.  Så jeg fikk den byttet ut med en Fibaro Dimmer 2 med bryter og impulsfjær.  Men jeg ser at Fibaro-dimmeren blir påvirket også.

 

Hvis jeg har takspottene på og deretter slår på speil-lampen så slukker takspottene et par sekunder og så tenner igjen.  Med MicroLux-dimmeren så forble spottene av.

 

Noen som har noen idé til hvorfor dette skjer?  Jeg har en Nexa plug-in-dimmer på nattlampen på datteren min sitt rom også, og har ikke opplevd noe tilsvarende der.  Men kan det være at Nexa-dimmeren støyer så mye at den slår ut dimmeren til takspottene?  Jeg har prøvd å dra ut og sette inn kontakten til speil-lampen en rekke ganger uten Nexa-dimmeren, og da er ikke dimmeren til takspottene påvirket i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Byelektrikeren said:

Har du sjekket om speil lampen og tak lampen kan være koblet sammen på noe vis, at en av lederne er felles?

 

Nei, det har jeg ikke.  Men det er vel ikke usannsynlig det?  Nå er ikke jeg elektriker (har elektronikkbakgrunn).  Men her er jo en stikkontakt inne på badet bare en snau meter fra dimmer og varmekabeltermostat på utsiden av badet.  Antar da at det går fleksirør mellom de.  Dimmeren er jo en enkel fasesnitt-dimmer, er den ikke?  Vil ikke både stikkontakten og dimmeren være koblet på én av lederne?  Eller begge dimmeren vil jo nødvendigvis være koblet på begge lederne, siden det bare går én kurs opp til badet.  Men lasten (trafoene til takspotene) vil være koblet på én av lederne som Nexa-dimmeren i stikkontakten er..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinHJ skrev (20 minutter siden):

 

Nei, det har jeg ikke.  Men det er vel ikke usannsynlig det?

Hadde du 2 brytere før du begynte å automatisere, eller var det en felles for speil og tak?
Jeg har en mistanke om at dette er elektrisk, men vet ikke da jeg ikke har sett installasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Byelektrikeren said:

Hadde du 2 brytere før du begynte å automatisere, eller var det en felles for speil og tak?
Jeg har en mistanke om at dette er elektrisk, men vet ikke da jeg ikke har sett installasjonen.

Nei, både speil-lampen og Nexa plug-in-dimmeren den står i er ny.  Og Nexa-dimmeren står plugget inn i en stikkontakt inne på badet normalt brukt til elektrisk tannbørste ol.  På utsiden av badet er det ingen bryter, men en MicroTemp termostat til varmekabler og tidligere en MicroLux dimmer til seks spotter inne på badet.  MicroLux-dimmeren er nå byttet ut med en Fibaro Dimmer 2 både i håp om å bli kvitt dette problemet + at jeg ønsket en smart-dimmer til spottene.  Men problemet forsvant ikke.  Alt forsynes på samme kurs i sikringskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinHJ skrev (35 minutter siden):

Og Nexa-dimmeren står plugget inn i en stikkontakt inne på badet normalt brukt til elektrisk tannbørste ol. 

Og den stikkontakten har spenning hele tiden? Hvis ja, da vet jeg ikke, men heller til din konklusjon at de forstyrrer hverandre. Jeg har selv 2 stk. Fibaro dimmer 2 på badet (tak og speil), det fungerer utmerket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, problemet er løst.  Årsaken til problemet var at forsyningen til den nye LED-lampen oppå speilskapet også gikk til IKEA-trafoen inni skapet, som går til to LED-striper innlagt i speilskap-dørene.  Og den trafoen var tydeligvis ikke ment til å dimmes.  Jeg koblet ut forsyningen til IKEA-trafoen fra Wago-klemmene bak speilskapet, og deretter fungerte det helt uproblematisk.  Så nå går det fint å dimme LED-lampen med Nexa-dimmeren uten at dimmeren til takspottene påvirkes.

 

Men aldri så galt...  Nå har jeg i hvert fall fått byttet den gamle MicroLux-dimmeren med en ny og skinnende smart-dimmer... 🙄

 

Men jeg takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/06/2022 at 19:55, Byelektrikeren said:

Takk, så bra - da var det elektrisk.....

Ja, jeg skjønte ikke noe annet enn at det måtte være det.  Men interessant at det at jeg prøvde å dimme en trafo som ikke er ment å dimme med Nexa-dimmeren, førte til at en annen dimmer ble slått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.