Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor bra fungerer lastbalanseringen til Tibber?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått opp Easee-laderen i garasjen. Den er trefas 32A, og hovedsikringen er 50A. Bassengpumper og -oppvarming går 11-17 og jacuzzifiltrering 11-14. Når strømprisene ble så lave som de ble i dag, satte Tibber i gang lading av Teslaen kl 13. Når jeg i tillegg igangsatte middagslagingen med stekeovn og induksjonstopp kl 1315 ble belastningen ganske høy, og Tibber/Easee justerte ned elbilladingen (se bilder).

 

Likevel ser jeg at to av fasene står i rødt, og følgelig valgte jeg å slå av bassenget. Optimalt sett burde Tibber/Easee klare å regulere dette på egenhånd, slik at effekten på elbilladingen bare blir ytterligere redusert.

 

Kan jeg stole på at Tibber/Easee håndterer dette i tilstrekkelig grad, eller var det riktig av meg å slå av bassenget? Hvorfor ble ikke den tredje fasen belastet mer enn den ble?

 

CC6B16E6-4BA2-405F-972C-15BC9F346AF1.png

737F0494-59B1-49C8-8787-D15AC0AABE37.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (31 minutter siden):

Så da havnet du kjapt i 10-15 kW kategorien på effektleddet for nettleien. Regner med at det er juni 2022 som blir brukt som grunnlag for effetleddet som beregnes i juni 2022?

Ja, her har jeg visst sovet litt i timen. Dog ser jeg at det bare er snakk om en hundrelapp per mnd i forskjell fra 5-10 kW…

 

Når jeg får installert Shelly Pro 4PM på bassenget bør det vel på ett eller annet vis være mulig å sette en parameter som sier noe slikt som at bassengpumpen skal stanses når elbillading igangsettes (eller omvendt). 


Justeres kategori for kapasitetsledd månedlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.