Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre Dali DT8 med 2 utganger?


Join

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I jakten på lys til garasjen kom eg over LED-panel med Dali DT8 med 2 utganger.

 

Er det best å styre desse via Dali/KNX, eller er det andre driverar som kan brukes mot smarthus?

Det er KNX i huset frå før, med BUS til garasjen.

 

Dei er adjustable White og dimbare.

 

https://www.lyskomponenter.no/think-backlit-led-panel?variant=24307

 

 

Mvh

 

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (6 timer siden):

Skal du styre denne via KNX må du ha en Dali/KNX gateway og Dali BUS-kabel ut i garasjen. Kanskje enklere med en KNX-"pille" i takboksen i stede for? Evnt et rele i sikringsskapet om du har dedikert kabeltrekk ut til lysene.

 

Her er det et lite utvalg av "piller": https://www.function.no/feltutstyr/styring/binaerutgang

Takk for svar. 

 

Eg fekk snakka med en eg kjenner i dag(elektriker). 

 

Han sa eg kan få til av/ på og dim- med pille, men for "tuneable white" må eg ha Dali- gateway eller Dali-bryter.

 

For å kunne sette scener frå smarthuset må eg ha Dali gateway, om eg forstod han rett. 

 

Via KNX-IP interface får eg full kontroll her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join skrev (52 minutter siden):

Takk for svar. 

 

Eg fekk snakka med en eg kjenner i dag(elektriker). 

 

Han sa eg kan få til av/ på og dim- med pille, men for "tuneable white" må eg ha Dali- gateway eller Dali-bryter.

 

For å kunne sette scener frå smarthuset må eg ha Dali gateway, om eg forstod han rett. 

 

Via KNX-IP interface får eg full kontroll her også. 

Det stemmer. Men du snakket her om garasjen. Er behovet stort for å justere fargetemperaturen?

 

Vi er i gang med å bygge nytt og har tenkt at i garasjen (rettere sagt carport) holder det egentlig med av/på. Men det hadde jo vært kult å kunne dimme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (10 timer siden):

Det stemmer. Men du snakket her om garasjen. Er behovet stort for å justere fargetemperaturen?

 

Vi er i gang med å bygge nytt og har tenkt at i garasjen (rettere sagt carport) holder det egentlig med av/på. Men det hadde jo vært kult å kunne dimme det :)

Det stemmer. Det er garasjen Det er snakk om.

 

Eg ser for meg at det er ulikt behov for belysning når eg har lodde-prosjekt, skrur motor, ser tv, film på prosjektor eller kveld med gutane.

 

Det er kanskje her eg har behov for mest variert belysning?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Da er det kombinert hobbyrom/verksted :)

 

Spørsmålet er jo litt hvor mye arbeid det vil være å strekke den ekstra busskabelen.

 

Dali må som sagt ha egen kabel som ikke kan kombineres med andre busser. Så vidt jeg husker fra hukommelsen så skal en Dali driver kun ha L og N, samt D+ og D- (Dali bussen). Så om du har trekt opp 230V og KNX buss ut i garasjen så har du antall ledere du trenger og kan fint flytte det over på Dali, men du kan ikke samtidig bruke det til KNX.

 

Men er du heldig og har trekt KNX kabel med fire ledere (grå, rød, hvit, gul) så er det kun grå og rød som brukes til KNX og da mener jeg du kan bruke hvit og gul til Dali, så lenge den ikke allerede brukes som backup eller som AUX strøm til noe på KNX bussen. Verdt å sjekke ut.

 

Da trenger du bare en Dali-KNX gateway i sikringsskapet og en Dali PSU så er du i gang :)

 

Når vi nå bygger kjører vi Dali på alt lys med unntak av carport, utendørsbelysning og fasadelys. Det blir ren KNX. Men vi har ikke behov for å justere hvitbalansen. Tror jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (3 timer siden):

Godt poeng. Da er det kombinert hobbyrom/verksted :)

 

Spørsmålet er jo litt hvor mye arbeid det vil være å strekke den ekstra busskabelen.

 

Dali må som sagt ha egen kabel som ikke kan kombineres med andre busser. Så vidt jeg husker fra hukommelsen så skal en Dali driver kun ha L og N, samt D+ og D- (Dali bussen). Så om du har trekt opp 230V og KNX buss ut i garasjen så har du antall ledere du trenger og kan fint flytte det over på Dali, men du kan ikke samtidig bruke det til KNX.

 

Men er du heldig og har trekt KNX kabel med fire ledere (grå, rød, hvit, gul) så er det kun grå og rød som brukes til KNX og da mener jeg du kan bruke hvit og gul til Dali, så lenge den ikke allerede brukes som backup eller som AUX strøm til noe på KNX bussen. Verdt å sjekke ut.

 

Da trenger du bare en Dali-KNX gateway i sikringsskapet og en Dali PSU så er du i gang :)

 

Når vi nå bygger kjører vi Dali på alt lys med unntak av carport, utendørsbelysning og fasadelys. Det blir ren KNX. Men vi har ikke behov for å justere hvitbalansen. Tror jeg 😅

Allright. 

 

Så eg kan ikkje opprette Dali gateway i garasjen, på KNX-BUS der ute?

 

slik som denne? https://www.micromatic.no/produkt/knx-gateway-for-dali-tunable-white-plus--95419?code=GB210800

 

Det er ikkje Dali i huset.

 

Det kan vere eg kan få til å trekke en kabel til til huset, men har nettverk og knx i dag, i tillegg til 3x16mm2 kabel for straum.

 

Det blir eget sikringsskap i garasja for kursane der.

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke noe problem. Om det er enkelt å trekke om og lage eget sikringsskap (underfordeling) i garasjen så er det den enkleste veien til målet. Men du betaler da mye for en gateway som egentlig kun blir stående i garasjen og ikke kan brukes i huset om du vil oppgradere/bytte ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn skrev (20 minutter siden):

Da er det ikke noe problem. Om det er enkelt å trekke om og lage eget sikringsskap (underfordeling) i garasjen så er det den enkleste veien til målet. Men du betaler da mye for en gateway som egentlig kun blir stående i garasjen og ikke kan brukes i huset om du vil oppgradere/bytte ut der.

Eg kan vurdere om det kan trekkes en Dali-bus inn til huset, så kan eg vurdere om det er best plass inne eller ute i garasjen til gateway.

 

Då har eg alle muligheter seinere. LED-spotter er 8år no, det er mulig me må til med nye lyskilder om ikkje altfor lenge.

 

Kan denne trekkes i samme K-rør som 230V hovedstrøm? K50 rør, det er ledig plass der, om den ikkje kiler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.