Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Uthenting av historiske strømpriser


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg mener bestemt å ha lest en tråd med link til Tibber hvor historiske strømpriser kunne eksporteres i CSV-format, men jeg klarer ikke å søke meg frem til riktig tråd i forumet (eller huske sikkert at det var Hjemmeautomasjons-forumet jeg faktisk fant det i).

 

Jeg ønsker to uttrekk:

- Strømpris den billigste timen hver dag i august

- Strømpris mellom 07:00 og 08:00 hver dag i august

 

Er det noen som kan hjelpe en ikke-programmerer med å hente ut, eller i det minste sende meg i riktig retning, for å få hentet ut data så jeg kan finne priser for august?

 

Merk: Jeg bor i sone NO2. Men jeg forventer ikke at noen skal gi meg en CSV med akkurat tallene jeg trenger - det er bedre om jeg finner ut hvordan jeg selv kan hente ut slikt. 😉

Endret av jorno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall mulig å hente ut via Entso-E:

https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/r2/dayAheadPrices/show?name=&defaultValue=false&viewType=TABLE&areaType=BZN&atch=false&dateTime.dateTime=05.09.2022+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YNO-0--------C!BZN|10YNO-2--------T&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

 

Ulempen er at man kun får prisene i euro, og man trenger en brukerkonto. Det får alle, men det tar litt tid før den blir godkjent, av en eller annen grunn. Nordpool har sikkert prisene i NOK, men der tror jeg ikke man får eksportere uten å være betalende kunde (men jeg kan ta feil).

 

Jeg kan gjerne gjøre et uttrekk for deg fra Entso-E, men du må jo da finne kursen på de aktuelle dagene (det får du hos Norges Bank) og regne ut prisen i NOK selv.

 

 

Endret av mroek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @arneolav! Men når jeg sjekker innholdet i disse, ser disse ut til å omhandle kjøp og salg av "strømblokker" på markedet - og ikke strømpris for hver enkelt sone. Jeg finner i hvert fall ikke NO2 noe sted der. Men takk likevel!

 

@mroek: Tusen takk for tilbudet! Det kan hende jeg registrerer meg der for å hente ut verdiene, om jeg ikke finner en enklere måte (enklere på den måten at jeg kan unngå å måtte konvertere valuta først). Siden jeg fort ser for meg å kunne finne på å gjøre tilsvarende beregninger senere, vil jeg helst hente ut informasjonen på egenhånd, så jeg takker nei til å få deg til å gjøre nødvendig uttrekk. :-) Men generøst av deg å tilby!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.