Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brent komponent på 4g router (Asus)


anders.ovreseth

Anbefalte innlegg

Først finne ut hva komponenten heter. Ikke mulig å se ut fra bildet om det er noe tekst på den, muligens brent bort. 
Kan muligens søke på nett for å finne skjema, men da må man vite modellnavnet fra Asus.
Å få loddet inn en ny krever gode ferdigheter med loddebolt, og rett utstyr. 
Så er spørsmålet om andre komponenter har tatt skade. Det er 50-50 sjanse for det, og da blir det mye verre å finne problemet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å bytte den ut. Basert på at den sitter rett ved en spole (L104 / L106) vil jeg tippe på at det er en DC / DC konverter. De har en evne til å brenne opp på egen hånd uten å skade andre komponenter, så du kan ha flaks. Men du må finne ut eksakt hvilken komponent det er, og erstatte men en lik en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er litt vanskelig kommunikasjon med Asus support, men har spurt om det er mulig å kjøpe et nytt hovedkort uten at det er svart ut. Tviler på at mine kunnskaper om lodding er tilfredstillende til å klare å bytte en så liten komponent, men hvem vet.

 

@snakehand; du har nok rett i dine forslag til komponenten. Det er helt klart relatert til strøm inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakemelding fra ASUS er det de ikke selger reservedeler til routere. Så da er det vel ingen håp for denne. Tviler på jeg er i stand til å bytte komponenten selv. Noen som har innspill om hvor jeg eventuelt kunne henvende meg for å gjøre en reparasjon og vil det svare seg økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enheten allerede er kaputt, kan det være en ide å prøve lodde av komponenten forsiktig, bare for å sjekke at ikke flere lag i printet har blitt brent. Hvis PCB er ødelagt kan det være game over uansett. Deretter bør du prøve å lese av komponent nummeret, hvis det ikke er mulig trenger du teknisk dokumentasjon for å finne en erstatnings-komponent. https://dalens.no er min lokale mekkesjappe, men jeg vet ikke om de er egnet for akkurat dette oppdraget.

Endret av Snakehand
staving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt sent, får ta det for arkivets skyld.

Jeg har 'reddet' en 24 port switch ved å røske vekk en slik regulator og lodde inn kabler som går til et eksternt power. Det er ofte lett å se hvilken spenning den skal ha hvis du måler deg frem til nærmeste større krets og ser på databladet til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto-Bjørn skrev (På 29.12.2022 den 1.18):

Litt sent, får ta det for arkivets skyld.

Jeg har 'reddet' en 24 port switch ved å røske vekk en slik regulator og lodde inn kabler som går til et eksternt power. Det er ofte lett å se hvilken spenning den skal ha hvis du måler deg frem til nærmeste større krets og ser på databladet til den.

Takk for tilbakemeldinger, eg er nok dessverre litt for uerfaren med loddbolten til å denne målestokken. Det er bedrifter som kan hjelpe, men prisen blir langt over verdien på produktet dessverre.

 

Mvh,

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.