Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ønsker å styre bergvarmepumpe etter strømpris


Stratosen

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kunne skru av varmedriften på min bergvarmepumpe (Bosch Compress 7001i LWMF 8 ) de timene av døgnet strømprisene er på sitt høyeste. Min varmepumpe har i utgangspunktet ingen kobling mot strømpriser, men den har en kablet uteføler som gjør at varmepumpen stopper å produsere varme når utetemperaturen når en angitt terskelverdi (f.eks. 17 grader). Uteføleren er koblet til med en to-ledet kabel, og jeg tipper at uteføleren endrer motstand avhengig av temperatur. (Det er også mulig å kjøpe en enkelt trådløs inneføler til denne bergvarmepumpen.)

 

Det jeg lurer på er om det f.eks. kan være mulig å manipulere registreringen av utetemperatur slik at varmepumpen blir lurt til å tro at det er varmt utendendørs de timene i døgnet strømprisen er på sitt høyeste? Jeg har Tibber og Homey og kan lage en flow som bestemmer hvilke tider av døgnet jeg ikke ønsker varmeproduksjon, men jeg klarer altså ikke helt å se hvordan jeg løser dette videre.

 

Er det noen av dere på forumet som har forsøkt noe lignende, eller som kan komme med noen idéer eller tips om hva jeg kan forsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre dette på in sikker måte og innenfor hva som er tillat å gjøre selv med svakstrøm, ville jeg brukt f.eks en 12 eliminator e.l. og trukket ledninger ut gjennom f.eks vinduskarmer til sensoren. Si da at vi ønsker å varme med 8 watt.

 

Etter litt omskriving av Ohms lov og P = R * I ^ 2 får vi:

 

I = P / U

R = U / I

 

Da får vi I ( strømmen ) som trengs er 0.66 A - Og motstanden må være 18 Ohm, men denne strømmen er litt stor, så det ville være lurt å regne dette ut med en høyere spenning for å redusere effekten av spenningsfall i ledningene.

 

Edit: For å svare på spørsmålet, motstanden må tåle en effekt på 10W ellers vil den brenne opp. Resistansen må tilpasses slik at effekten ikke overstiger 10W.

Endret av Snakehand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.