Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber's smarte varmestyring?


Anbefalte innlegg

Har slått på smart varmestyring på panelovnene og varmekablene i Tibber

Men hvordan fungerer det egentlig? Jeg har satt varmekablene til å styre mot 22C, og når jeg ser på Heatit displayet så er det av og til 20, 21, eller 22C
Jeg kan ikke erindre at den har vært over 22C

Betyr dette at algoritmen til Tibber ikke varmer opp ekstra over setpunkt når det er billig, slik at den kan coaste ned mens strømmen er dyr?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper den bare setter ned termostaten når det er dyrt, ikke magasinerer varmen når det er billig.

 

Jeg tipper at grunnen er at det er vanskelig å bedømme hvor varmt det da må være for å ha en effekt på strømregningen, samt at å ha et for varmt rom ofte fører til at man bruker mer energi unødvendig. Og hvis du ønsker at rommet skal holde 22 grader, så vil 24 grader fort føles som ubehagelig.

... og det er vel ikke særlig smart.

 

 

Men igjen: Det blir kun spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 30.10.2022 den 15.12):

Hadde nok vært lettere om det var symmetrisk rundt et settpunkt, e.g., pluss minus 2 grader. 

Tja, den løsningen de har er jo nesten symmetrisk rundt [settpunkt - 1], så du kan jukse litt hvis du vil... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.