Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme - bytte telestater (og kanskje hele systemet)


eman

Anbefalte innlegg

Hei - et 2-delt spm jeg håper noen har erfaring på (første er viktigste for meg)

 

Jeg har et gulvvarmesystem installert i ca 2005 da huset var nytt, telestatene som står på fordeleren er av typen "lk a4104" 24V 

https://www.lksystems.no/no/produkter/gulvvarme/reservedeler/fordelerregulering/lk-stillmotor-24v-no-33360140

Disse har blitt ødelagt (4 av 5 har plasttappen som skal stenge/åpne har knekt og jeg må ha nye.

 

Jeg må erstatte dem, men er usikker på hva som lar seg montere på fordeleren - er det en standard her eller er alle disse fordelerne ulike? 

Det står på aktuatorens dokumentasjon at "Medfølgende adapter passer VKF, VKF-i og VKFRF" - jeg regner jo da med at fordelern min er VKF etc. - men kan jeg montere andre modeller på denne?

 

Det jeg sliter med å finne ut av er om jeg kan montere en annen telestat/stillmotor og ev. hvilke adaptere man trenger for at det skal passe, feks denne:
https://www.vvskupp.no/roth/8370391/roth-reguleringsmotor-24-v-1-w-til-montering-på-fordeler

 

 

Andre biten er at jeg tenkte bytte ut den gamle LK-kontrollenhetene og styringsenhetene med noe nytt.

Tenkte egentlig på Heat-it zwave da det åpner endel muligheter, men samtidig hadde det vært greit å ha noe jeg en dag kan flytte fra og overlevere til ny eier uten at han må ha dr. grad i automasjon og overta alle dupedingsene mine.

Dere som har automatisert disse tingene: Er dette ferdigstilt og så stabilt at man kan levere det fra seg den dagen man selger - eller har man valgt en løsning hvor man kan skille ut feks gulvvarmen og dette lever sitt eget liv kun basert på termostater og kontrollenhet?

Endret av eman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sannsynlig at den Roth saken passer. Selv om de 2 typene du nevner ser forskjellige ut så har de nok samme mekaniske tilkobling i bunn og der leveres ofte med en eller flere adapterringer (som du neppe trenger). For sikkerhets skyld kan du jo knipse et par bilder og sende til VVSKupp med et relevant spørsmål. Har de vart i 17 år må du være SVÆRT tilfreds med det, mine varer ned til et par år før de blir så slappe at de ikke klarer å åpne...

 

Jeg styrer gulvkursene med vanlige Qubino rele, måler gulvtempen med DS18B20 sensorer/Fibaro Smart Implant og enkel logikk i NodeRed. Funker dønn stabilt men ting vil jo kunne skje over tid uavhengig av hvilken løsning en velger...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.