Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes det en enkel elbil-lader som kan styres fra Home Assistant i 2022? (skyfritt?)


Tinker

Anbefalte innlegg

hei,

 

jeg vurderer å installere elbil-lader for å erstatte "nødladeren" jeg for tiden bruker til å lade mitt lille hybrid-batteri. 

 

Siden jeg har Home Assistant og allerede henter spotpriser og styrer varme i huset deretter, så kan jeg godt "selv" ta styringen over ladingen fra HA. 

Bilen jeg har nå har ikke så mye "smartness" i ladingen, den har ikke app og spotpris-kobling. 


Har intrykk av at easee har vært gjengs anbefaling her, men en sky-basert løsning virker litt overkill når jeg i utgangspunktet vil styre dette selv, jeg trenger kun at ladeboksen fungerer som en "smart-bryter" som jeg kan skru av og på. 

 

Nå kommer "amina" boksen som markedsfører seg som "enklere", men den er kanskje så enkel at jeg ikke kan styre den fra HA i det hele tatt, dvs den bygger på at bilen selv er smart. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinker skrev (30 minutter siden):

jeg trenger kun at ladeboksen fungerer som en "smart-bryter" som jeg kan skru av og på. 

Det er basis funksjonalitet. I tillegg er det kjekt å kunne styre ladestrøm også. Noen bokser har det ene, men ikke det andre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
On 20/11/2022 at 14:31, Hårek said:

Viridian EcoLite kan enkelt styres med å trekke ut en toleder kabel. Kan styre av/på og effekt.

Hei @Hårek
har du kanskje noen dokumentasjon/bilder eller beskrivelse hvordan jeg kan styre mitt EcoLite?

Endret av Thomas89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt manual som jeg fikk av Ladespesialisten. Se side 9.
Når koblingen er åpen er det full effekt. Er den kortsluttet er det null effekt. Og en gitt motstand gir en spesifikk effekt mellom disse ytterpunktene.
Så er det flere muligheter for hvordan denne venderen kan utføres. Jeg har en Arduino med releer og et par motstander montert i garasjen, den er på nett og kan styres fra en PC. Der har jeg et timer-program.

 

Installasjonsmanual ELT332D.pdf

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (9 timer siden):

Vedlagt manual som jeg fikk av Ladespesialisten. Se side 9.
Når koblingen er åpen er det full effekt. Er den kortsluttet er det null effekt. Og en gitt motstand gir en spesifikk effekt mellom disse ytterpunktene.
Så er det flere muligheter for hvordan denne venderen kan utføres. Jeg har en Arduino med releer og et par motstander montert i garasjen, den er på nett og kan styres fra en PC. Der har jeg et timer-program.

 

Installasjonsmanual ELT332D.pdf 689.49 kB · 5 Nedlastninger


Ja, skulle ønsket meg 2 slike bokser enn disse forbaska easee boksene. Skytjeneste er faktisk så dårlig som vi advarer mot her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.