Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Spørsmål om dimming av lys


Trash2000

Spørsmål

Hei. Er veldig fersk på automatisering og fjernstyring, så beklager på forhånd eventuelle dumme spørsmål herfra.

 

På litt sikt er målet at huset skal skjønne seg på mine behov. Tar det litt etter litt, i første omgang er lysdimming (kombinert med sensorer) prioritet.

 

Jeg har kjøpt en Fibaro dimmer 2 (https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212-zw5.html), da jeg i utgangspunktet ønsker å putte den bak en vanlig analog bryter. (Noen forslag til lenke til riktig bryter med impulsfjær?)

 

Spørsmålet er om WallC-2 (https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/855-veggkontroller-wallc-2.html) gjør samme nytten.

 

Altså; Når jeg ikke trenger fysisk bryter bruker jeg Fibaro dimmer 2, men trenger jeg fysisk bryter er WallC-2 det enkleste. Har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
39 minutter siden, Trash2000 skrev:

Noen forslag til lenke til riktig bryter med impulsfjær?

 

Alle av/på-brytere kan brukes. :)

Hvis du har vanlig Elko-brytere i dag, kan du kjøpe impulsfjær for 10-20 kr (det kan sikkert elektrikeren din levere samtidig med monteringen også). 

 

40 minutter siden, Trash2000 skrev:

Altså; Når jeg ikke trenger fysisk bryter bruker jeg Fibaro dimmer 2, men trenger jeg fysisk bryter er WallC-2 det enkleste. Har jeg misforstått?

 

WallC-2 er en batteridrevet veggkontroller (fjernkontroll). Den kan styre andre Z-wave enheter, f.eks Fibaro Dimmer 2. Hvis du ikke liker plasseringen av lysbryteren i dag, så kan du legge en FD2 bak (og styre den med den vanlig bryteren) og samtidig montere en WallC-2 et annet sted, som styrer FD2 i tillegg. 

 

Du må også ha en kontroller for å konfigurere utstyret, f.eks HomeSeer og UZB1, e.l. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.