Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xiaomi versus røkla


stigvi

Anbefalte innlegg

Jeg har 8 stk temperatur og fuktighetfølere av den runde gamle typen til Xiaomi / Aqara, 3 stk av den nyere firkantet type.

 

Og så har jeg 16 stk dør / vindu sensor av den nyere firkantet typen og 5 stk av den eldre typen med runde kortender, fra Xiaomi / Aqara.

Og til slutt 3 stk bevegelsesensorer.

Alle samme fungerer stort sett veldig bra og det har de gjort i mange år, først med deconz og nå med zigbee2mqtt. Men noen svakheter har de.

CR2032 batteriet konker ut når det blir for kaldt så den som ligger i fryseren har fått påloddet to AA batterier. Av og til registrerer ikke dørsensorene at døren er lukket før den henter seg inn en time etterpå, skjer 3-4 ganger i året på hoveddør så det er ikke ofte. Bevegelsesensorene sender kun lysstyrke samtidig med bevegelse. Så jeg kan ikke bruke de til å slå av lys når det lysner om morgenen.


De 3 bevegelsesensorene skal jeg bytte ut nå i julen med 3 Philips Hue bevegelse sensorer, kun for å få rapportert lysstyrke kontinuerlig. Jeg har ingen planer om å bytte ut det andre, men allikevel har jeg kikket litt på alternativer. I tilfelle noe slutter å virke og det må erstattes. Ser at Frient / Develco sine sensorer har noen gode egenskaper. De bruker AA og AAA batterier og dørsensoren er oppgitt til 9 år levetid. Temperatursensor til 5 år med rapportering hvert 5. minutt. Minus er at de er større.

Men spørsmålet: Er det noen som har gode sensorer for temperatur, fuktighet, dør og vindu som de kan anbefale. Viktigste kriterie er at de skal fungere nærmest problemfritt sammen med zigbee2mqtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Glemte å nevne at en annen svakhet med Xiaomi er at de fungerer mindre bra hvis det er noen routere i zigbee-nettet som faller ut. Det kan feks være en lyspære som får strømmen brudt. Da kan Xiaomi sensorene bruke dager/uker på å finne en ny rute å sende dataene sine på. Hjemme hos meg har jeg ikke dette problemet da alt står koblet til strøm hele tiden og det er null endringer i zigbee topologien.

En annen svakhet er at Xiaomi sine sensorer ikke er 100% zigbee kompatible og det finnes enheter som rett og slett nekter å rute meldinger videre. Samsung sin stikkontakt-bryter er et eksempel. Jeg har en slik, men den står i borteste hjørnet i garasjen så den fungerer neppe som noen ruter for noe som helst. Men den kan potensielt være ødeleggende for mine temperatursensorer, spesielt den som er i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.