Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant på Raspberry Pi med skjerm


Fredleif

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt HA på en Raspberry 3B+ over en tid, det funker fint. Så har jeg en eldre LCD med DVI, det hadde vært kjekt å sette de to sammen på veggen for å vise info (samme som jeg ser på en nettleser). Har gjort noen søk og funnet lite om dette, det nærmeste (og ferskeste) er fex denne: https://area-51.blog/2022/11/10/using-a-raspberry-pi-as-a-kiosk-for-home-assistant-or-grafana/  Men her kom jeg ikke gjennom installasjonen. Det stoppa på <sudo apt install -y xserver-org>   uten at vi trenger gå videre på det her, kun ment som advarsel

HA anbefaler kun å kjøre sitt Hass alene. Spesielt nå som de gjør store endringer på sitt OS. Jeg fant ikke noe her i forum eller logg om det jeg er på jakt etter.

Er det noen som har noe slikt kjørende, i så fall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har HA kjørende på en virtuell server, og så kjører jeg en skjerm på kjøkkenet med egen rpi på. Fungerer veldig bra her men med tanke på hvor vanskelig det er å få tak i rpi i dag så er det enklest å skaffe en fysisk maskin du kan kjøre HA på og bruke rpi du har kun til skjerm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe svar, da skjønner jeg at det må bli en løsning med frittstående nettleser. Får smøre meg med tålmodighet; rpi er det tomt for med unntak av overprisede på Finn. Har et gammelt nettbrett som kjører Android 2.x i versjonen forut for den som kreves for HA-appen så det blir brukt bare til spill som er installert.

Da kan jeg spare meg for å leite videre på nett etter mulige (enkle !) løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Selvfølgelig kan du bruke en Raspberry Pi til å lage en hjemmeassistent med skjerm.  Selv om jeg er bookmaker og bruker all min tid på https://mostbet-no.org/, vil jeg råde deg til å bruke følgende trinn. Enten kjøp et Raspberry Pi-kort. Raspberry Pi er en datamaskin på størrelse med et kredittkort som du kan bruke som "hjernen" til hjemmeassistenten din. Du kan kjøpe et Raspberry Pi-kort på nettet eller i din lokale elektronikkbutikk. Alternativt kan du installere et operativsystem. Det finnes flere Raspberry Pi OS-distribusjoner som Raspbian, Ubuntu og PiCorePlayer. Velg den som passer dine behov. Ved å følge trinnene ovenfor kan du glede deg over Raspberry Pi hjemmeassistent med skjerm.

Endret av BelindaJerdin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fikk tak i en eldre Raspberry som er i stand til å kjøre Vivaldi nettleser, koplet til en gammel CD-skjerm så dette ble et greit visningspanel. I ettertid fikk jeg tips om at Hass har støtte for Google Home, da kan man caste til en Chromecast med skjerm og oppnå det samme. Enkelt, og billigere, men uten touchskjerm da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.