GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Virtuelle termostater i HASS


PerH

Anbefalte innlegg

Postet denne pÄ HASS forumet, men jeg tror kanskje den forsvinner i tÄka der..

Sitat

 

I’ve set up multiple generic_thermostats and tried the “Better thermostat” and “dual thermostat”, and for some reason, all needs a predefined temperature value in YAML for presets like “comfort”, “away”, etc
 If you don’t enter it, that preset won’t be available.

 

In my everyday, these preset temperatures can change through the year, and we simply adjust it to the value we want in the UI. If I then however need to restart HASS, they will be reset to whatever I entered in the configuration, which may be completely different than the current value.

Can someone please tell me that i misunderstood something here?

In my head, these integrations should - if anything - have a “preset_away_enable (true/false)” in the configuration, and a hard coded default value at first start.

Then the values we adjust it to in the UI survives restarts after that.

 

 

Noen her som har en ide om Ä fÄ preset temperaturer til Ä overleve en restart??

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lette litt rundt nÄ - jeg har ogsÄ litt dÄrlig erfaring med generic_thermostat sÄ skulle gjerne hatt noe annet. Dette er jo en Äpenbar kandidat til Ä bli flyttet til GUI snart sammen med andre "helpers" 

Fant Smart Thermostat som er ganske sÄ avansert. Litt nedi beskrivelsen stÄr dette som virker lovende :
  Set preset modes temperatures: 
  "...Please note the value will then be saved in the entity's state in database and restored after restarting Home Assistant, ignoring values in YAML."

Jeg har ikke tid til Ä teste med det fÞrste, men om dette fungerer for deg, sÄ si gjerne fra, sÄ bytter jeg over selv senere.

Espen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Den hadde jeg ikke sett pĂ„ enda! Jeg prĂžver den og sier fra hvordan det gĂ„r. 🙂

 

Har forÞvrig ogsÄ laget en feature request for Ä korrigere generic thermostat ogsÄ, syns nesten det er rart at dette ikke har blitt ryddet opp i fÞr siden mange bruker denne.. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Supert! 

Ja, termostat er litt grunnleggende nÄr den kanskje viktigste egenskapen til HA er Ä kunne blande produkter fra ulike leverandÞrer. Jeg har en helt tilfeldig blanding av produkter for temperaturmÄling og styring av varmeovner f.eks. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Smart Thermostat er nÊrmest hittil; justeringer lagres over en restart, og man kan justere pÄ Preset temperaturer som da vil overkjÞre det som stÄr i configuration.yaml, men kun via et eget service kall..

Det jeg vil ha er jo at jeg har "comfort", "sleep" og "away" presets, og nÄr jeg justerer temperaturen i UI mens termostaten stÄr i f.eks "sleep", sÄ er det deretter den nye "sleep" temperaturen! Er dette uvanlig? merkelig at ingen av VT'ene i HASS kan dette?

SÄnn fungerte det i hvert fall i Vera/openLuup, og det virker nÄ mest logisk for meg..

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

joda, det gÄr an det, men jeg liker jo Ä ha termostat UI pÄ de virtuelle ogsÄ..

Jeg ser ogsĂ„ at folk lager svĂŠre blueprints for Ă„ korrigere for at generic thermostat ikke lagrer setpunkt over en restart en gang.. I mitt hode er dette fikset med noen fĂ„ kodelinjer i kilden til termostaten, og da byr det meg imot Ă„ lage en workaround. 🙂

 

Jeg mÄ vel kanskje lÊre meg python Ä fikse det selv!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.