Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan oppgradere Aeotec z-wave 7 firmware på en RPi


MHR

Anbefalte innlegg

Jeg brukte Raspberry Pi installasjonsveiledningen til Home Assistant og har den kjørende med en Aeotec Z-Wave 7 USB stick.

 

Jeg leste om noe ustabilitet på eldre firmware versjoner som sticken sendes ut med. Jeg tenkte å oppgradere firmware ved å følgen denne veiledningen: https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000252997-update-z-stick-7-through-raspian-os. Det ser ut som at versjon 7.18.1 er den som støttes.

 

Fra loggen til Z-Wave JS ser jeg følgende info:

Quote
2023-02-03T11:41:23.613Z CNTRLR   querying version info...
2023-02-03T11:41:23.669Z CNTRLR   received version info:
                                    controller type: Bridge Controller
                                    library version: Z-Wave 7.11
2023-02-03T11:41:23.670Z CNTRLR   querying protocol version info...
2023-02-03T11:41:23.708Z CNTRLR   received protocol version info:
                                    protocol type:             Z-Wave
                                    protocol version:          7.11.0
                                    appl. framework build no.: 175
                                    git commit hash:           30313233343536373839414243444546

 

Jeg har klart å logge på RPi enheten med putty på port 2222 og skal dermed ha root tilgang, men kommandoer som sudo og apt-get gir bare "not found". Noen som vet hvordan jeg kommer videre med firmware oppgraderingen? Det virker som jeg er låst til Home Assistant på et vis. 

Endret av MHR
flere lenker til dokumentasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-wave-js-ui har støtte for firmware oppgradering nå. Eller kan du gjøre det med hassos ved å bruke et firmware oppdaering script. Se mer her: https://github.com/kpine/zwave-js-server-docker/wiki/700-series-Controller-Firmware-Updates-(Linux)#aeotec-z-stick-7-or-z-pi-7 og her: https://community.home-assistant.io/t/zwave-aeotec-z-pi7-firmware-upgrade/472636

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, OlavT said:

Jeg ville vært forsiktig med 7.18.1. Min erfaring er at 7.17.2 fungerer bra.

Hvorfor skal jeg være forsiktig med 7.18.1? Har du hatt eller lest erfaringer med denne som ikke er bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med Aeotec 7-zstick og Aeotec zpi-7 er ikke gode.

Jeg tror det er en feil i zwave-js koden, som zwave-js utviklerene ennå ikke har funnet (https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4994). Men det kan like gjerne være en oppgradering av firmware som er løsningen. Jeg bruker firmware 7.18.2 som er godkjent av Aeotec, men likevel er ikke Aeotec 7-stick stabil nok for meg. Mine noder hadde 2 til 3 hops til controlleren, men når jeg bruker Aeotec zstick 5 er det bare ett hop frem til kontrolleren. Jeg fikk da i loggen meldinger om at kontroller hadde prøvd tre forsøk å sende melding til noden, men at dette ikke gikk.

Det er også rapporter om døde noder som må vekkes opp med zwave ping kommando.

Opplevde også at backup og restore fra Aeotec zstick5 til Aeotec zstick7 ved hjelp av zwavejs-ui gjorde at regional setting ble gal. Min zstick5 bruker zwave frekvens for Europa. Gjenoppretting til zstick7 beholder ikke denne innstillingen. Jeg får bare Unknown i regional, mens det skulle ha stått Europa. Se mer her om dette: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4502

 

Du kan lese mer om mine erfaringer her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, MHR said:

Hvorfor skal jeg være forsiktig med 7.18.1? Har du hatt eller lest erfaringer med denne som ikke er bra? 

Basert på egne erfaringer og hva jeg har sett andre har rapportert. Ikke spesifikt relatert til Home Assistant, men Z-Wave generelt (som alt bygger på toppen av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, jeg skal lese litt og ta deres bekymringer med meg 🙂 

 

Jeg har kjørt opp ZUI i en docker ved å følge dokumentasjonen. Under Control Panel får jeg opp zwave enheten. Noen som vet hvor jeg får tak i offisiell 7.17.2 firmware?

Z-wave donglen min er en 

Quote
ZST10-700
by Silicon Labs
Firmware: 7.11.0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MHR said:

Takk for input, jeg skal lese litt og ta deres bekymringer med meg 🙂 

 

Jeg har kjørt opp ZUI i en docker ved å følge dokumentasjonen. Under Control Panel får jeg opp zwave enheten. Noen som vet hvor jeg får tak i offisiell 7.17.2 firmware?

Z-wave donglen min er en 

 

Finnes her, men ikke lett å vite akkurat hvilken fil: gecko_sdk/protocol/z-wave/Apps/bin/gbl at gsdk_4.0 · SiliconLabs/gecko_sdk (github.com) Er du sikker på at ZST10-700 er fra Silicon Labs? Tror kanskje ikke den er det. Du kan evt spørre i Z-Wave forum på silabs.com når det gjelder firmware-fil som passer din stick. Husk også at firmware kan oppgraderes, men ikke nedgraderes. Derfor er det beste å prøve med 7.17.2 først. Om du oppgraderer kommer du ikke tilbake.

Endret av OlavT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (12 timer siden):

Finnes her, men ikke lett å vite akkurat hvilken fil: gecko_sdk/protocol/z-wave/Apps/bin/gbl at gsdk_4.0 · SiliconLabs/gecko_sdk (github.com) Er du sikker på at ZST10-700 er fra Silicon Labs? Tror kanskje ikke den er det. Du kan evt spørre i Z-Wave forum på silabs.com når det gjelder firmware-fil som passer din stick. Husk også at firmware kan oppgraderes, men ikke nedgraderes. Derfor er det beste å prøve med 7.17.2 først. Om du oppgraderer kommer du ikke tilbake.

jeg oppgraderte min Z-pi7  til v17.19.0 den ødela   at d fungerer ikke med fibaro enheter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, OlavT said:

Finnes her, men ikke lett å vite akkurat hvilken fil: gecko_sdk/protocol/z-wave/Apps/bin/gbl at gsdk_4.0 · SiliconLabs/gecko_sdk (github.com) Er du sikker på at ZST10-700 er fra Silicon Labs? Tror kanskje ikke den er det. Du kan evt spørre i Z-Wave forum på silabs.com når det gjelder firmware-fil som passer din stick. Husk også at firmware kan oppgraderes, men ikke nedgraderes. Derfor er det beste å prøve med 7.17.2 først. Om du oppgraderer kommer du ikke tilbake.

I bruksanvisningen til usb stikken står det Aeotec Z-Stick 7 ZWA010. I HA sin Z-wave JS addon står det Silicon Labs. 

Screenshot_20230205_115540_Home Assistant.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, xbmc.tt said:

 

d står samme hos meg også ,men jeg har Z-pi 7

image.thumb.png.df969ddf1306f53d8e51a8be26dd8166.png

 

 

Det må jo bety at Silicon Lab produserer hardwaren. Vil jo ds tro at hvis man finner riktig FW hos SL så skal det fungere. Om Aeotec utvikler egen FW vet jeg ikke, men er vel mest sannsynlig at de bare selger de videre.

17 hours ago, OlavT said:

Finnes her, men ikke lett å vite akkurat hvilken fil: gecko_sdk/protocol/z-wave/Apps/bin/gbl at gsdk_4.0 · SiliconLabs/gecko_sdk (github.com) Er du sikker på at ZST10-700 er fra Silicon Labs? Tror kanskje ikke den er det. Du kan evt spørre i Z-Wave forum på silabs.com når det gjelder firmware-fil som passer din stick. Husk også at firmware kan oppgraderes, men ikke nedgraderes. Derfor er det beste å prøve med 7.17.2 først. Om du oppgraderer kommer du ikke tilbake.

Skal sjekke litt og se om jeg finner ut av det. Finnes det altså ingen mulighet for å resette usb FW? Det suger jo litt om noe feil skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, MHR said:

Det må jo bety at Silicon Lab produserer hardwaren. Vil jo ds tro at hvis man finner riktig FW hos SL så skal det fungere. Om Aeotec utvikler egen FW vet jeg ikke, men er vel mest sannsynlig at de bare selger de videre.

Skal sjekke litt og se om jeg finner ut av det. Finnes det altså ingen mulighet for å resette usb FW? Det suger jo litt om noe feil skjer...

For å velge riktig firmware er det nok innmaten av sticken som teller. De fleste av disse kjører sikkert en eller annen chip laget av Silicon Labs.

 

Som sagt firmware kan ikke nedgraderes, bare oppgraderes. Er ingen vei tilbake, bare fremover. En siste mulighet om alt er håløst er å flashe med en firmware som er merket som versjon v255, men da kan den nok ikke oppgraderes mer. Tror det skal finnes v255 markerte firmware for alle versjoner. Det vil si at om du er på siste versjon og alt er håløst, så går det å flashe med en 7.17.2 formware markert som v255. Etter det er det nok stopp for den sticken når det gjelder firmware oppgraderinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (20 minutter siden):

For å velge riktig firmware er det nok innmaten av sticken som teller. De fleste av disse kjører sikkert en eller annen chip laget av Silicon Labs.

 

Som sagt firmware kan ikke nedgraderes, bare oppgraderes. Er ingen vei tilbake, bare fremover. En siste mulighet om alt er håløst er å flashe med en firmware som er merket som versjon v255, men da kan den nok ikke oppgraderes mer. Tror det skal finnes v255 markerte firmware for alle versjoner. Det vil si at om du er på siste versjon og alt er håløst, så går det å flashe med en 7.17.2 formware markert som v255. Etter det er det nok stopp for den sticken når det gjelder firmware oppgraderinger. 

så vis  jeg flasher den med  v7.19.0 v255 kan ikke oppgradere til v7.20.0 når den tid kommer?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, xbmc.tt said:

så vis  jeg flasher den med  v7.19.0 v255 kan ikke oppgradere til v7.20.0 når den tid kommer?? 

Nei, men det er vel ingen grunn til å flashe med akkurat den v255 filen? Mer aktuelt om du er på v7.19.0 og vil tilbake til 7.17.2 for eksempel. Da kunne du brukt v255 varianten av 7.19.2, men så er det stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (8 minutter siden):

Nei, men det er vel ingen grunn til å flashe med akkurat den v255 filen? Mer aktuelt om du er på v7.19.0 og vil tilbake til 7.17.2 for eksempel. Da kunne du brukt v255 varianten av 7.19.2, men så er det stopp.

ok takk før svaret, problemet er at d fungere veldig dårlig med fw 17.19.0 og fibaro enheter vil ikke koble etter jeg oppgarderte fra fw 18 .

 

MHR skrev (1 time siden):

Det må jo bety at Silicon Lab produserer hardwaren. Vil jo ds tro at hvis man finner riktig FW hos SL så skal det fungere. Om Aeotec utvikler egen FW vet jeg ikke, men er vel mest sannsynlig at de bare selger de videre.

Skal sjekke litt og se om jeg finner ut av det. Finnes det altså ingen mulighet for å resette usb FW? Det suger jo litt om noe feil skjer...

jeg brukte den metoden https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000252820-update-z-pi-7-with-raspbian-os-rpi-v7-18-1 ,ja d ser litt dårlig med reset 😞    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, xbmc.tt said:

ok takk før svaret, problemet er at d fungere veldig dårlig med fw 17.19.0 og fibaro enheter vil ikke koble etter jeg oppgarderte fra fw 18 .

 

jeg brukte den metoden https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000252820-update-z-pi-7-with-raspbian-os-rpi-v7-18-1 ,ja d ser litt dårlig med reset 😞    

 

Jeg skrev litt feil over. Det jeg skulle ha skrevet:

 

Mer aktuelt om du er på v7.19.0 og vil tilbake til 7.17.2 for eksempel. Da kunne du brukt v255 varianten av 7.17.2, men så er det stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte avgårde en mail til Aeotec sin support med følgende tekst:

 

Quote

I have a USB stick which was shipped with an old FW, 7.11.0. In my smart hub (Home Assistant) I see a warning message that the version of FW has a known bug, which was resolved in FW version 7.17.2.

HA reports that the USB stick is of type ZST10-700 by Silicon Labs.

Are you providing your own custom firmware, or are you using firmware created by Silicon Labs?

I need to know where to get correct firmware version 7.17.2, and release notes for this version.

 

Svaret jeg fikk tilbake var kanskje ikke overraskende, men skuffende

 

Quote
You can update the Z-Stick, we have prepared the following solutions.
 

 

Sendte de som svar at jeg ønsker 7.17.2 og svar på spørsmålene mine, så får vi se hva som kommer tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, OlavT said:

Hva var skuffende med svaret du fikk? De viser jo nettopp hvordan du oppgraderer til 7.17.2 ved å bruke PC Controller på Windows for eksempel.

Jeg klikket faktisk ikke inn på Windows linken fordi jeg kjører RPi, og etter å ha lest det som står der nå så skal keg nok klare det ja. 

 

Det står også hvordan man resetter til factory hvis noe går galt. Men stemmer dette, eller er dette hvor v255 kommer inn i bildet? Det burde i så fall stå om man ikke kan  fortsette å oppdatere igjen etterpå.

 

Jeg fikk mer svar fra Aeotec og de viser til Silocon Labs sin github, så da stemmer det at de ikke lager egen firmware. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, MHR said:

Jeg klikket faktisk ikke inn på Windows linken fordi jeg kjører RPi, og etter å ha lest det som står der nå så skal keg nok klare det ja. 

 

Det står også hvordan man resetter til factory hvis noe går galt. Men stemmer dette, eller er dette hvor v255 kommer inn i bildet? Det burde i så fall stå om man ikke kan  fortsette å oppdatere igjen etterpå.

 

Jeg fikk mer svar fra Aeotec og de viser til Silocon Labs sin github, så da stemmer det at de ikke lager egen firmware. 

Jeg er litt usikker på om prosedyren for factory reset faktisk gjør noe med firmware versjonen, eller om det er andre data som tilbakestilles. Kanskje verdt å spørre de om akkurat det. Ut fra min erfaring er en NVM Backup / Restore mer for andre data, men du kan som sagt dobbeltsjekke med de. Uansett ganske lett å teste akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Factory reset does not reset firmware version, once updated, its stuck on the latest firmware version. Z-Wave specifications for some reason do not allow downgrades. 

Fikk svar nå fra Aeotec support

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (1 time siden):

Jeg har forøvrig testet Z-Wave firmware 7.19.1 (GA) med Silicon Labs UZB7 og min egen kontroller software og det ser meget bra ut så langt. Jeg kan ikke gå god for at den fungerer bra med andre løsninger, men det lover bra!

Hei har du link til 7.19.1(ga)?kanskje d er bedre en 7.19 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.