Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan oppgradere Aeotec z-wave 7 firmware på en RPi


MHR

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har prøvd nyere firmware versjoner som bruker HeatIt smart enheter? 

 

Vet dere om USB enheten kan ende opp med å ikke koble seg mot visse typer smart enheter etter firmware oppgradering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, MHR said:

Er det noen av dere som har prøvd nyere firmware versjoner som bruker HeatIt smart enheter? 

 

Vet dere om USB enheten kan ende opp med å ikke koble seg mot visse typer smart enheter etter firmware oppgradering? 

Jeg har mange HeatIt Z-TRM3. Ingen problemer med UZB7 med Z-Waze 7.19.1.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker forøvrig at en del trøbbel med de senere firmware versjonene (mellom 7.17.2 og 7.19.1) er relatert til denne issuen som har blitt fikset i det siste: "1062862 SAW filter pins are not set correctly in SerialAPI".

 

En diskusjon relatert til dette her:

 

Silicon Labs UZB-7 USB Stick (Silabs SLUSB001A / SLUSB7000A) Z-Wave 700 Controller with Z-Wave JS · Discussion #2544 · zwave-js/node-zwave-js (github.com)

 

Vær forøvrig oppmerksom på disse innstillingene:

 

image.png.466e9e00a90cb4cceed341e81dbd6541.png

 

Begge disse ble satt til 0 i forbindelse med firmware oppgradering og det kan nok skape trøbbel i forhold til rekkevidde på radio-signalene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppgradert min z-stick7 til 7.19.1 med firmware som @OlavT lenket til. Prøvd så å gjøre en nvm backup av zstick5 og deretter en nvm restore til z-stick7 noe som mislyktes. Fikk denne meldingen:

 

2023-02-13 19:56:05.307 INFO Z-WAVE: The target NVM has an unsupported format, cannot restore 500-series NVM onto it! (ZW0280) restoreNVM undefined

 

Fant deretter ut at firmware oppgraderingen gjorde min z-stick7 om til en 800 serie z-wave controller hvor nvm restore ennå ikke er støttet.

https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/5257

 

Så nå er tilbake til z-stick5 som fungerer glimrende ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, haraldov said:

Har oppgradert min z-stick7 til 7.19.1 med firmware som @OlavT lenket til. Prøvd så å gjøre en nvm backup av zstick5 og deretter en nvm restore til z-stick7 noe som mislyktes. Fikk denne meldingen:

 

2023-02-13 19:56:05.307 INFO Z-WAVE: The target NVM has an unsupported format, cannot restore 500-series NVM onto it! (ZW0280) restoreNVM undefined

 

Fant deretter ut at firmware oppgraderingen gjorde min z-stick7 om til en 800 serie z-wave controller hvor nvm restore ennå ikke er støttet.

https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/5257

 

Så nå er tilbake til z-stick5 som fungerer glimrende ennå.

 

Utfordringen din er nok heller at det ikke er støttet med backup / restore fra Z-Stick 5 til Z-Stick 7. Slik var det i hvertfall fra Silicon Labs UZB3 til UZB7.

 

Backup / restore fra UZB7 med 7.17.2 til en annen UZB7 med 7.19.1 fungerte greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nvm backup/restore fra z-stick-5 til z-stick-7 fungerte, men Tx Power normal og Tx Power Measured ble satt til 0 etter restore. I tillegg ble Rf region satt til Unknown. Klarte heller ikke endre Rf region til EU eller Europa. Firmware var da 7.18.2 på z-stick-7. 

Med 7.19.2 fikk jeg feilmeldingen jeg postet tidligere. Frusterende å ikke kunne få brukt 700 serie controller. Løsningen er vel kanskje å kjøpe en UZB7.  

 

 

Z-Pi7 region setting.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, OlavT said:

Har du forsøkt med Silicon Labs PC Controller?

Fikk tatt backup av Z-Stick 5 med Silicon Labs PC Controller og gjort restore til Z-Stick 7, men noe feiler fordi etter restore har fortsatt bare en node på z-stick7 som er controlleren selv. De andre 48 nodene er ikke overført fra z-stick5. Får ingen feilmeldinger fra Silicon Labs PC Controller.

 

On 12/02/2023 at 18:18, OlavT said:

Tror du den kan være feil firmware jeg har brukt til min z-stick7? Det er litt uoversiktlig disse firmware versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at problemet fundamentalt skyldes at backup mellom gen 5 og gen 7 ikke er støttet. Det at du får merkelige resultater tyder på det. Har du sett positivt at dette skal være støttet? Har du en ekstra Z-Wave device å teste Z-Stick 7 med? Det er jo bare å resette sticken fra PC Controller, sjekke at Transmit settings ser ok ut og så legge til en Z-Wave device og teste litt.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (16 timer siden):

Nvm backup/restore fra z-stick-5 til z-stick-7 fungerte, men Tx Power normal og Tx Power Measured ble satt til 0 etter restore. I tillegg ble Rf region satt til Unknown. Klarte heller ikke endre Rf region til EU eller Europa. Firmware var da 7.18.2 på z-stick-7. 

Med 7.19.2 fikk jeg feilmeldingen jeg postet tidligere. Frusterende å ikke kunne få brukt 700 serie controller. Løsningen er vel kanskje å kjøpe en UZB7.  

 

 

Z-Pi7 region setting.JPG

gir meg , legger min Z-pi7  i hylla prøvde lit igjen så d funger litt og d stopper  igjen (fw v17.19.1) 

Skjermbilde 2023-02-14 102217.png

Skjermbilde 2023-02-14 153820.png

Skjermbilde 2023-02-14 155001.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, OlavT said:

Har du sett positivt at dette skal være støttet?

Hvis det stemmer med det som står her skal det bare være mellom gen 7 enheter backup/restore er støttet med Silicon Labs PC Controller. 

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000247479-backup-and-restore-z-stick-7

 

@xbmc.tt, slik var det for meg også etter jeg hadde brukt zstick-7 med mine 23 noder. Masse pakketap. Slik så visualiseringen ut. Med zstick 5 har jeg nå en hop mellom controller og noder, mens med z-stick7 hadde jeg opptil 4 hops mellom nodene. Pussig nok gikk det greit å inkludere enhetene.

 

 

zwave7internt.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 13/02/2023 at 20:07, haraldov said:

Prøvd så å gjøre en nvm backup av zstick5 og deretter en nvm restore til z-stick7 noe som mislyktes. Fikk denne meldingen:

Med zwave-js-ui oppgradering i går fra versjon 1.6.2 til 1.6.3 ble også zwave-js driver oppgradert til versjon 10.10.0

zwave-js-ui: 8.8.6
zwave-js: 10.10.0

 

I versjon 10.10.0 ble nvmedit oppgradert med en bugfix for NVM backup/restore med firmware 7.19.x. Testet dette i dag å det gikk kjempefint med å gjøre en NVM backup av Aeotec z-wave 5 stick til Aeotec z-wave 7 stick med firmware 7.19.1. RF Region ble satt til Europa uten at jeg trengte å gjøre noen endringer. "Measured output power at 0 dBm" måtte endres på til + 3.3 som foreslått av z-wave utviklerene.

 

image.thumb.png.875bad27d2f00178765980136ffac690.png

 

Det er også en viktig bugfix for de med 700 controller som kanskje fikser noder som blir markert død. Ved å pinge nodene kan de gjenopplives. 

 

Zwave network graph av mitt nettverk etter NVM backup og healing av noder. Det er bare to noder som har to hops. Resten har ett hop frem til kontroller. Slik var det ikke tidligere. Da hadde jeg flere noder som hadde to og tre hops frem til kontroller:

image.thumb.png.ce979247dd1ad2b558514979bdfe121b.png

Krysser nå fingerene på at Aeotec zstick7 fungerer like bra som Aeotec zstick5. Vi får vente og se....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, haraldov said:

Det er også en viktig bugfix for de med 700 controller som kanskje fikser noder som blir markert død. Ved å pinge nodene kan de gjenopplives. 

 

Jeg tror ikke denne bugfix fikser alle noder. Etter kort tid hadde jeg seks noder (Fibaro Dimmer FGD212) som ble døde. Jeg kunne laget et script som pinger nodene hver gang de dør, men jeg avventer til en ny bugfix kommer på dette. Det er opprettet en egen sak på at noen zwave enheter har problemer med zwave-js driver versjon 10.0.x her: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4994. Så jeg går tilbake til Aeotec zwave5 inntil videre. 

 

image.thumb.png.e7fe7526e64960285f11b6c632eed6b1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (6 timer siden):

Med zwave-js-ui oppgradering i går fra versjon 1.6.2 til 1.6.3 ble også zwave-js driver oppgradert til versjon 10.10.0

zwave-js-ui: 8.8.6
zwave-js: 10.10.0

 

I versjon 10.10.0 ble nvmedit oppgradert med en bugfix for NVM backup/restore med firmware 7.19.x. Testet dette i dag å det gikk kjempefint med å gjøre en NVM backup av Aeotec z-wave 5 stick til Aeotec z-wave 7 stick med firmware 7.19.1. RF Region ble satt til Europa uten at jeg trengte å gjøre noen endringer. "Measured output power at 0 dBm" måtte endres på til + 3.3 som foreslått av z-wave utviklerene.

 

image.thumb.png.875bad27d2f00178765980136ffac690.png

 

Det er også en viktig bugfix for de med 700 controller som kanskje fikser noder som blir markert død. Ved å pinge nodene kan de gjenopplives. 

 

Zwave network graph av mitt nettverk etter NVM backup og healing av noder. Det er bare to noder som har to hops. Resten har ett hop frem til kontroller. Slik var det ikke tidligere. Da hadde jeg flere noder som hadde to og tre hops frem til kontroller:

image.thumb.png.ce979247dd1ad2b558514979bdfe121b.png

Krysser nå fingerene på at Aeotec zstick7 fungerer like bra som Aeotec zstick5. Vi får vente og se....

hei

prøvde NVE backup/restore from 500 til 700 får denne feilen

image.png.2d7ec97412fdc1b4f693a6fb6387a3c4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (1 time siden):

Hvis du bruker Aeotec z-stick gen5 må du oppgradere firmware på den til z-stick gen5+. Du vil da få SDK Version: V6.81.06 som du trenger ved nvm backup/restore.

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000242397-upgrade-network-to-z-stick-gen5-and-backup-tool

hei

nå er d oppgradert og  fungerte  å flyte til 700 så vi får håpe d fikser at d fungerer lit bedre .tusen takk 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, haraldov said:

Jeg tror ikke denne bugfix fikser alle noder. Etter kort tid hadde jeg seks noder (Fibaro Dimmer FGD212) som ble døde.

 

Jeg skulle ha lest lenken jeg la ut litt bedre. Der står det:

If devices don't work (fully or partially) after upgrading, first re-interview them.

Så jeg intervjuet Fibaro Dimmer 2 nodene på nytt og nå har de ikke død ennå. Dette ser lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (37 minutter siden):

 

Jeg skulle ha lest lenken jeg la ut litt bedre. Der står det:

If devices don't work (fully or partially) after upgrading, first re-interview them.

Så jeg intervjuet Fibaro Dimmer 2 nodene på nytt og nå har de ikke død ennå. Dette ser lovende ut.

har problemer bare med en  Fibaro Dimmer 2 og d er 2m langt fra senderen, ikke med d andre som er mye lengre

prøvde å legge på nytt heatit z-push button 4 bare før å teste og d fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å re-intervjue Fibaro Dimmer 2? Det kan også være at dimmer 2 noden mangler noen å videresende gjennom. Zwave er et mesh nettverk så jo flere noder på strøm du har, jo bedre blir mesh nettverket. Jeg har kjøpt en Aeotec Range Extender 7 som hjelper til å styrke nettverket, da Fibaro Dimmer 2 har en antenne som kan ha blitt skjermet da de sitter bak bryterboksen. Hvis denne antennen er bak en stålramme vil antennen fungere dårlig.

 

image.png.01916947307e89246d5acc059f1caa74.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, haraldov said:

 

Jeg tror ikke denne bugfix fikser alle noder. Etter kort tid hadde jeg seks noder (Fibaro Dimmer FGD212) som ble døde. Jeg kunne laget et script som pinger nodene hver gang de dør, men jeg avventer til en ny bugfix kommer på dette. Det er opprettet en egen sak på at noen zwave enheter har problemer med zwave-js driver versjon 10.0.x her: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4994. Så jeg går tilbake til Aeotec zwave5 inntil videre. 

 

I tilfelle du eller noen andre trenger en workaround for å pinge døde eller halv-døde noder, så er det et ferdig script hvis du bruker HA her, og litt lenger ned et sett med Node-Red noder for å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Hvordan ser Transmit Settings ut fra PC Controller?

 

@OlavT, hvorfor bruker du så høy på "Normal Power Level"? Du bruker 9,9 mens jeg bruker verdi 0.

Zwave utviklere skrive at å øke Tx power (Normal power level) vil gjøre at nodene hører kontrolleren bedre, men kontrolleren vil ikke høre nodene bedre. Dette kan skape problemer med kommunikasjonen mellom kontroller og noder. 

 

image.thumb.png.1f256036576377b0f38d8d49a92ddcfa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.