Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømovervåking motor/pumpe


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å overvåke effektforbruk og styre en vannpumpe. Jeg bruker Tuya smart wifi plug (https://www.proshop.no/Smarthus/Pro-WiFi-Smart-Plug-16A-with-Energy-Monitoring/2915818). Problemet mitt er at den kanskje en gang til dagen går i feil og da skrur seg av. Pumpen trekker ~800watt og pluggen skal i teorien klare å mye mer. Jeg har testet to ulike plugger av samme type og begge har det samme problemet. Pluggen feiler som regel når pumpen skrur seg på (er styrt av trykk) så jeg mistenker at startstrømmen kan bli for høy selv om jeg aldri kan tro at den blir større enn 16A. Et annet alternativ som jeg kanskje har større troen på er at pumpen er plassert litt langt ute i strømnettet så spenningen blir for lav når pumpen starter.

 

Jeg er ikke veldig lysten på å trekke ny kabel til huset pumpen står i så jeg er ute etter andre alternativer eller høre om noen har tilsvarende erfaringer.

 

Beste alternativet jeg har tenkt på til nå er å erstatte den med en enhet som sitter i sikringsskapet sentralt og dermed ikke vil være like utsatt for spenningsfall. Må da over på en enhet som kan motereres på din skinne. 

 

Som midlertidig fix har jeg laget et script som sjekker om den skrur seg av for så å skru den på igjen. Det fungerer, men jeg er jo litt skeptisk til om pluggen tåler det i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få montert en kontaktor for vannpumpe av/på.

Kontaktoren styres av smartplugg. 

 

All strømm til vannpumpe går da gjennom kontaktor og det blir ubetydelig belastning på smart-plugg.

Kontaktorer har ofte 3-4 av/på tilkoblinger og det gir mulighet for å koble jordledning via denne.

 

Vannpumper ødelegges ofte ved lynnedslag via jordledningen da den normalt alltid er tilkoblet.

Ved å gjøre det slik får du en mer stabil løsning og behøver ikke å bytte kabel (Hvis den ikke er svært lang og av liten kvadrat).

Forbruket til vannpumper er ofte svært lavt hvis den er kun til normal tapping og bør ikke bekymre særlig.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dig skrev (6 timer siden):

så jeg mistenker at startstrømmen kan bli for høy selv om jeg aldri kan tro at den blir større enn 16A.

Motorer har gjerne en startstrøm på opptil 5x merkestrøm så selv om det bare er en veldig kort tid så kan det være nok til å trippe smartplugen.

 

arneolav skrev (4 minutter siden):

og det gir mulighet for å koble jordledning via denne.

Jordledning er for beskyttelse og skal IKKE brytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen går sjelden så er ikke så opptatt av å måle faktisk forbruk. Er mer viktig å detektere at den går. Går pumpen lenge kan det tyde på at det er en lekkasje en plass. Et annet alternative kan være måle støy eller andre måter å detektere at den går. Kunne altids ha loddet noe på en esp32, men vil helst unngå det da mine loddekunskaper ikke er veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, dig said:

Er mer viktig å detektere at den går. Går pumpen lenge kan det tyde på at det er en lekkasje en plass.

Avhengigi av hva slags styringssystem du har, går det å få til noe slikt med litt "fundering":

Jeg kan tenke meg noe slikt:

Når pumpen startes aktiveres "dummy bryter".

Den har en delay på ønsket antall minutter og når tiden løper ut testes om pumpe fortsatt er på.

Hvis den fortsatt er på kan den aktivere en melding.

Hvis pumpen slås på i mellomtiden aktiveres dummy på ny.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.