Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ønsker anbefaling til takmontert PIR-sensor med vid deteksjonsvinkel


Im_IB

Anbefalte innlegg

Det er et ufyllt hull i livet mitt. Et hull som jeg ikke hver hvordan jeg skal fylle. Det hullet skaper dårlig stemning mellom samboeren min og meg, og fører til mørke i livet mitt. Det er et hull i takte i stua jeg snakker om, et hull som skulle vært fyllt med en bevegelsessensor som tente lysene i stua og på kjøkkenet ved min samboers eller mins tilstedeværelse.

 

Bak hullet sitter en spotkasse med trekkrør til husets tekniske rom. Det er plassert midt i rommet sånn at den skulle fange opp uansett om man kommer fra, og er på vei til stua, kjøkkenet, spisebordet, gangen eller verandadøren. Med en takhøyde på 2,4m ble deteksjonsvinkelen til Aeotec multisensoren jeg hadde der for lav, og det ble så vi måtte "gå innom" under sensoren for å få på lyset(og for å få lyset til å holde seg påslått). Jeg vil helst unngå flere bomkjøp, og vil helst ha bevegelsessensoren akkurat der.

Hvilken bevegelsessensor ville dere anbefalt til dette formålet?

Ønsker er altså en bevegelsessensor:
Laget for montering i tak, helst innfelt
Vid deteksjonsvinkel, ca. 170⁰ i alle retninger hadde vært optimalt


Z-wave eller Zigbee
Gjerne mulighet for ekstern strømforsyning (har muliget for både 230V AC og DC)
Rask og pålitelig respons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitelux skrev (50 minutter siden):

Nå vet ikke jeg om denne er tilgjengelig enda her til lands, men kanskje vurdert noe sånt? 

Aqara FP2 presence sensor

 

Edit: OK, ser nå at det er wifi, så ikke helt hva du ønsker... 


Har skjønt det sånn at mm-bølgesensorene er relativt treige sammenlignet med PIR, siden det krever en del intern prosessering før en oppdatert statusmelding sendes. PIR fremstår derfor som best (raskest) til å oppdage at noen kommer inn i rommet, mens disse fremstår helt overlegne til å monitorere om noen fortsatt er der, og hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitelux skrev (4 timer siden):

Det ble vel trukket frem som en forbedring på denne 2.gen sensoren at responstiden skulle være betraktelig raskere. Men, ja, det er vel PIR sensorer som er raskest per nå. 

 

Det visste jeg ikke. Er spent på å se hvor bra de funker, men tror nkk uansett det blir en PIR akkurat til denne bruken.

 

cogliostrio skrev (1 time siden):

Siden du har et spot-kasse, så har du antagelig plass til en sensor til?

Da kan du vinkle de motsatt av hverandre for å få et større deteksjonsområdet.

 

 

Ja, jeg har mulighet til det, men vil helst slippe. Poenget med at jeg la opp en spot kasse var at det skulle bli minst mulig synlig der. Også vet jeg det finnes veldig gode "dumme" bevegelsessensorer med vid deteksjonsvinkel, så jeg har et lite håp om at det skal finnes noen smarte der ute et sted og 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.