Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til ny maskinvare til HS4?


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Serveren jeg i dag kjører HS3 på begynner å bli noe gammel.
Jeg kjøpte den brukt, usikker når den er produsert og tatt i bruk, men jeg har nå hatt den kjørende 24/7 i snart 5 år. Kjører flere VM på den, både HS3, NVR og Home Assistant. Så den er godt brukt.

Den har fungert non-stop, men tenker det er greit å være litt føre var..
Nå som siste eksamen er lever, så har jeg litt ekstra tid mellom studier nå i sommer, så tenkte jeg kanskje skulle prøve å se om jeg fikk migrert over til HS4 og ny maskinvare.

 

Å kjøpe en ny (brukt) rack server er i utgangspunktet ikke aktuelt, men alt avhenger av pris.

Så lurer derfor på om det er noen som har forslag til hva jeg kan kjøre HS4 på?
 

Per nå så har jeg:

Number of Devices:    1338
Number of Events:      367

Number of Plugins:    22

Så antar jeg trenger noe kraftigere enn en Raspberry, og tenker den ikke er stabil nok heller, men motbevis meg gjerne om jeg tar feil.

 

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dedikert server har jo lett for å støye og bruke en del strøm. Jeg kjører en i7 NUC med gratis ESXI med flere virtuelle maskiner. Synology har innebygget gratis backupprogram for VMWare så en Synology DS220+ fungerer som backup for både de virtuelle maskinene, SQL server og nettverksdisk for dokumenter o.l. Har de siste årene måttet bytte NUC flere ganger og restore av komplette virtuelle maskiner går som en lek, tar litt tid alt etter hvor stor disk den virtuelle maskinen har da...

 

ESXI har fungert dønn stabilt men litt verre med vifte i NUCen... Den NUCen jeg kjører på nå har vifteløst hus så den bør i alle fall leve greit en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nesten ett tilsvarende opplegg i dag.

HP proliant med ESXi, synology til backup, men har til dags dato (bank i bordet!) ikke trengt å bruke backup en eneste gang.
Veldig greit at backup og restore funker når det trengs, men litt bekymret når du sier at du har byttet NUC flere ganger 🤔

 

Hvordan vil en slik: https://www.hardware-corner.net/desktop-models/HP-EliteDesk-800-G5-Mini/
Med en i5 9500 og 32gb ram fungere?  Til ESXi og noen VM'er?
Blir det for tamt?
Har en slik tilgjengelig, må evt bare kjøpe ram og en ssd

Evt oppgradere til i7 9700?

 

Hvordan NUC kjører du nå?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnMartin skrev (1 time siden):

Hvordan NUC kjører du nå?

Akkurat nå har jeg:

  • Intel NUC7i5BNK Baby Canyon
  • Akasa Newton S7 kabinett, mål: 17,5cm (B) x 20cm (D) x 6cm (H)
  • Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 250GB (PCIe3.0 x4)
  • Crucial Ballistix Sport LT DDR4 2666 MHz 8GB (2x4)

Kjøpt som en brukt pakke.

 

Har en egen Gigabyte Brix med ESXI for BlueIris da BluIris krever myyyyye CPU.

 

Med 3 stk Linux VMer tusler den stort sett på tomgang...

image.thumb.png.747fb5dbf831a75dc0195a4d630b3359.png

 

Brixen med 1 stk Windows 10 VM med 7 stk HD kamera har det langt tøffere...

image.thumb.png.182de67cfe30963c55a104be632e80a8.png

 

Edit: Ser jeg har havnet på en i5 i Intel NUCen mens Brix-en er Intel Core i7-10710U

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.