Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Motorisert tørkestativ i taket


Anbefalte innlegg

Vi ser på en tørkestativ-løsning til badet. Og utformingen på badet gjør at vi ser på en løsning med et takmontert tørkestativ, ala dette:

 

image.thumb.png.d8a45255cc9155cc8f910acd712914a3.png

 

(Kilde: https://www.clothesmaid.com/product/the-popular-airer/)

 

Men jeg liker ikke helt tau-varianten, og leker med tanken om en motorisert løsning.  Jeg vet det er en del her på forumet som har erfaring med motoriserte rullgardiner, persienner mm.  Har dere noen idéer til hvordan jeg kan gjøre dette?  Umiddelbart lurte jeg på om det var mulig å ha en motor tvinne opp tauene rundt en aksel/stang, på hver side av en skillevegg.  Slik som Thule sin takboks-heis.

 

image.png.dae73004d077320866998752ce365ede.png

 

Men jeg trenger tips til motorvalg og hvordan å styre motoren. For enkelt å kontrollere heisen kunne jeg godt tenkt en løsning hvor jeg kan pre-definerer posisjoner som kan velges med en HeatIt Z-Push eller lignende. 

Endret av ØysteinHJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på forskjellige løsninger, lurer jeg faktisk på om jeg skal bruke en Thule Multilift takboks-heis til å gjøre dette.  Men jeg kan plassere stangen og mekanikken for innrulling ut på den ene kortsiden av tørkestativet, slik at det ikke kommer i veien når stativet skal heises helt opp. Det gir litt mer plass til motor og slikt.

 

Jeg ser Fibaro Roller Shutter kan brukes til motorstyring av alt mulig rart.  Men jeg står fremdeles og stanger på hva slags type motor jeg kan bruke til Roller Shutter, som også kan mekanisk kobles til girboksen for opprulling av tauet.  Jeg kikket på Multilift'en som vi har i garasjen til takboksen vår, og det ser ut til at jeg skal kunne ta den fra hverandre for å bytte ut øyekroken med noe som kan festes til en motor.

 

Ideer her mottas med takk. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, programmert og designet flere systemer, men kun industrielt noe som gjør at prislappen går i taket! 
 

En liten steppermotor må nok gjøre jobben! Du trenger motor med encoder og muligens home-sensor/nullpunkt. Eventuelt manuell operasjon hvor du måler momentet på motoren, når momentet passerer en grense er du på null.
 

Å ha en encoder på gjør at du kan kjøre stativet til flere posisjoner som feks 50 cm ned fra nullpunktet.. 

 

Ser det finnes et hav av forskjellige smågreier på nettet. 

spørs hvor heftig du skal gjøre det, men en grei løsning er å plassere motor i taket, med stropp ned på stativet. Remmen vikler seg rundt et hjul på toppen med motoren 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.