Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjenbruke komponenter fra alarmsystem, FHSS 433 MHz


psv021

Anbefalte innlegg

Da vi bygde for noen år siden gikk jeg all-in med et nytt alarmselskap. Jeg er ikke lengre kunde. Konseptet var at du kjøper systemet, og dermed eier jeg alle komponentene. De fleste sensorene går i søpla, men jeg har magnetsensorer på samtlige dører og vinduer som jeg veldig gjerne vil gjenbruke. 

 

Det viser seg at sensorene ikke er Zigbee, slik jeg trodde, men "FHSS 433 MHz". Det var litt dritt, jeg var 100 % (evt bare 99 %) sikker på at dette var Zigbee. 

 

Kan jeg satse på at f.eks RFXcom kan snakke med disse sensorene? Eller må jeg forvente at de er kodet til å kun fungere med selskapets egen boks? Sensorene er fjernet og fabrikkresatt via selskapets hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker litt nå med en RFXcom, men så langt har jeg ikke funnet noen indikasjoner på at dette fungerer. Som i så fall er litt bittert, kjenner jeg.

 

Bilde av sensorene det er snakk om, kanskje noen kjenner igjen merket/typen (skal godt gjøres, selvsagt). (Jeg har selv spraymalt de sorte.)

 

20230813_200332.thumb.jpg.216e753359455f350f7c4436272fa35e.jpg

 

20230813_200413.thumb.jpg.b3c2bbe9532dcd974252dc49db37aec8.jpg

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye leting, jeg er 90% sikker på at det er denne sensoren jeg har (mange av): https://www.alibaba.com/product-detail/Maxkin-DWS-303-Tuya-Smart-Wireless_1600500363469.html

 

Så da er det egentlige spørsmålet: Hvordan får jeg disse fanget opp i Homeseer? Såvidt jeg kan se har ikke RFXcom støtte for disse. Men forhåpentligvis tar jeg feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å bruke RFXmngr kan du ta opp en sekvens og sende Bert, så er det mulig han kan legge dem til. Men hvis de bruker sånn semi-kryptering, så er det ikke sikkert det bare er snakk om å finne signalet, men man må finne krypteringsmåten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 14.8.2023 den 10.45):

Med å bruke RFXmngr kan du ta opp en sekvens og sende Bert, så er det mulig han kan legge dem til. Men hvis de bruker sånn semi-kryptering, så er det ikke sikkert det bare er snakk om å finne signalet, men man må finne krypteringsmåten også...

RFXcom ser ingenting, såvidt jeg kan finne ut. Har vært gjennom alle protokollene og trigget sensoren for hver av de, men ser ingenting i RFXmngr. Er det noe triks der for å se _alt_ som sendes på 433 MHz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psv021 skrev (På 13.8.2023 den 21.46):

Etter mye leting, jeg er 90% sikker på at det er denne sensoren jeg har (mange av): https://www.alibaba.com/product-detail/Maxkin-DWS-303-Tuya-Smart-Wireless_1600500363469.html

 

Så da er det egentlige spørsmålet: Hvordan får jeg disse fanget opp i Homeseer? Såvidt jeg kan se har ikke RFXcom støtte for disse. Men forhåpentligvis tar jeg feil. 

 

Du kan eventuelt også teste med disse to RF mottakerne:

https://docs.openmqttgateway.com/

https://www.rflink.nl/

 

Har en OpenMqttGW som kjører med CC1101, som tar inn mye rart.

(bor i blokk så jeg vet ikke hva alt jeg mottar er engang!)

 

Om du trenger noe raskt så har jeg en ekstra  CC1101 og ESP32 liggende. Send meg isåfall en PM.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-A skrev (6 timer siden):

 

Du kan eventuelt også teste med disse to RF mottakerne:

https://docs.openmqttgateway.com/

https://www.rflink.nl/

 

Har en OpenMqttGW som kjører med CC1101, som tar inn mye rart.

(bor i blokk så jeg vet ikke hva alt jeg mottar er engang!)

 

Om du trenger noe raskt så har jeg en ekstra  CC1101 og ESP32 liggende. Send meg isåfall en PM.

 

Takk for tips og tilbud. Prøver videre på RFXcom-sporet, men jeg forstår jo allerede at det kommer til å bli en prinsippsak å få knekt disse sensorene så det ender fort opp på en CC1101 eller andre løsninger 🙂

 

Btw, er det ikke en selvmotsigelse i "FHSS 433 MHz"? Altså "Frequency Hopping Spread-Spectrum" og så en spesifikk frekvens? Eller er det på desimalene den hopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 timer siden):

Ikke som jeg husker, for noen av protokollene slår hverandre "ihel", dvs. aktivering av en hindrer en annen. Men det kan alltid være en idé å sende en mail til Bert selv og høre hva han mener. 

Melding sendt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gode svar fra Bert. Og etter hvert fikk jeg også mottatt rå signaler på 433 MHz med RFXcom (utdatert firmware, utdatert software...). 

 

Plukket opp masse rart, men jeg tror ikke det jeg ser faktisk kommer fra min sensor. Vanskelig å si, vet ikke hvor mye forsinkelse jeg skal påregne. Og jeg spammes ned av andre sensorer som RFXcom ikke kjenner til. Sendt noe til Bert med forbehold, men han fikk ikke noe ut av det. Tipper at en nabo har en dings som prater litt mye. 

 

Kan det være at disse sensorene polles med en form for autentisering/kryptering...? Altså at de er stille inntil de mottar korrekt poll? 🤔 

 

Uansett, det ser ikke ut som om jeg kommer særlig lengre. Moralen er: Aldri gi masse penger til et selskap som selger deg alarmsystem uten tilgjengelig API. Selv om de lover at et API kanskje kommer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.