Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Batteribank


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått montert solceller, selv om de ennå ikke er koblet til... Så da tenker jeg også på om jeg kan sette inn en batteribank. Det finnes jo diverse ferdige løsninger, men jeg lurer på hva som finnes av type UPS-enhet som kan kobles til eksterne batterier, så kan jeg heller utvide batteribanken over tid. Jeg har muligheten i løpet av et års tid å få et lite lass blybatterier fra UPSer på jobben. Disse har gått ut på dato og skal skiftes, men har for det meste grei kapasitet. I en sånn løsning trenger man vel fort en autorisert elektriker til å koble batteriene også, eller finnes det løsninger hvor de kobles i strenger med lav nok spenning? (Så kan man begynne å regne på hva som blir strømtrekket i en slik streng og om man vil koble det selv selv om det kunne være lov, selv om det er jo greit å koble bilelektrisk selv om en startmotor jo trekker rimelig mye strøm)

 

Jeg er fullstendig klar over at dette neppe er noe som noensinne kommer til å gå økonomisk i pluss, men det hadde vært interessant å se om det var gjennomførbart og hva slags løsninger som finnes.

(Fant ikke noen tråd som var spisset på dette, om jeg har oversett noe er det helt lov å flytte posten her eller poste en kobling dit...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne siden jeg er litt i samme situasjon selv, her er solcellene i drift siden fredag morgen. Undersøkte litt angående batteri da jeg hentet tilbud på anlegget, men synes de vanlige løsningene er litt kjiipe og dyre. Er et firma på hurum som er i startfasen på produskjon av batterianlegg med brukte batterier, men det koster.

Har også sett at det finnes industrielle ups-er ment for serverfarmer og slikt. Disse har stor effekt og store batteipakker, men prisene er også industrielle selv for gamle brukte. Fordelen er at disse er modulære og bruke vanlige blybatterier, så det skulle gå greit å bygge ut gradvis. Hvis du klarer å få tak i en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt solcelleanlegg startet jeg med bare batterier og kjøpte strøm når den var billig og brukte når den var dyr pga. leveringstid på solceller og fester. Fikk et sett med 220Ah 48V flytende blybatterier som var rutineutskiftet på en supplybåt. I praksis var der bare snaut 50Ah igjen i de batteriene...

 

En annen ting å ta med i betraktningen er at blybatterier har en ladeeffektivitet på ca 80-85% mot >95 for lithium, jeg har vel sett tall opptil 98-99%. 

 

i dag har jeg 510Ah 48V LiFePO4 batterier. I disse dager bruker jeg rundt 40% av batteriene fra solnedgang til soloppgang så jeg skulle gjerne hatt mer batteri men om der er rimelig greit med sol om dagen har jeg rikelig kapasitet. Jeg har flere mekanismer for å lade om batteriene begynner å bli utladet, både innebygget i inverteren og mine egenproduserte. I tillegg kan jeg automatisk velge f.eks. de 4 billigste timene i døgnet og lade batteriene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.