Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flytte ELKO Smart til Homey Pro - synspunkter?


FoxTerrier

Anbefalte innlegg

Hei, alle.

 

Jeg er ny på forumet, og i god gang med å oppgradere heimen med produkter for å gjøre hverdagen litt mer bekvem.

 

Jeg har mange års bakgrunn innen IT, programvareutvikling, assembler, mikrokontrollere, m.m., så rent tekniske ting klarer jeg som regel å finne ut av. Nå vil jeg imidlertid sette pris på deres synspunkter. Konkret: skal jeg satse på Homey Pro?

 

I mitt hus har jeg installert ELKO Smart-produkter. Disse kontrolleres via ELKO-app på telefonen, samt den lille ELKO Smart-hub som kjører noen enkle automasjoner. Jeg opplever at ELKO-hardware har god dokumentasjon og at denne fungerer som forventet. Imidlertid har jeg inntrykk av at ELKO Smart-hub er puslete greier, ettersom ELKO benytter en ekstern leverandør av stort sett "alt". Selv enkle automasjoner som tenne/slukke lys ved soloppgang/-nedgang er avhengig av tilgang på eksternt API for å fungere. Og dette har feilet flere ganger, hver gang har ELKO pekt på "problemer hos ekstern leverandør". Riktignok har det ordnet seg etter noen dager, men det gir ingen premium-følelse å komme hjem til mørklagt gårdsplass fordi det er "problemer hos ekstern leverandør". ELKO har heller ingen side for driftsmeldinger, hvor man enkelt kan gjøre seg opp en mening om feilen ligger hos dem.

 

For kort tid siden kom en epost fra ELKO, om at det er lansert støtte for ELKO Smart i Homey Pro. Dette ser jo greit ut, men såvidt jeg forstår vil jeg få en dags jobb med å manuelt flytte over enheter fra ELKO Smart hub til Homey Pro. Hvis det da ikke er slik at Homey Pro bare "tar over" hele ELKO-kontoen min, med rubbel og bit som det står i dag. Markedsføringen fra ELKO var mangelfull på tekniske detaljer, men jeg regner med at ELKO Smart hub i sin helhet kan erstattes av Homey Pro? Dette er også utgangspunktet mitt for å anta at alle ELKO-enhetene manuelt må slettes fra ELKO Smart hub, og deretter pares opp mot Homey Pro. Eller er dette helt feil?

 

Mitt incentiv for å vurdere Homey Pro, er at denne påstår å kjøre automasjoner lokalt. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser, men f.eks. soloppgang-/nedgang skulle jeg anta at den enkelt kan finne ut av uten å være koblet mot "ekstern leverandør". I tillegg er det absolutt interessant at man kan gå langt mer i dybden enn f.eks. med "native" ELKO. Dessuten synes jeg at ELKO-app på telefonen begynner å bli litt vel rotete (velfylt), og det uten at huset er halvveis ferdig med smart-utstyr. Ja, jeg vet at det kan ryddes og fordeles på diverse rom - men jeg er ikke helt overimponert over f.eks. begrensninger i navnsetting av enheter i ELKO-systemet. Eller over energi-monitoreringen, den er mildt sagt mangelfull.

 

Mine "dingser" er så langt relativt enkle saker, samtlige av dem finnes på listen over støttede enheter i den offisielle ELKO-app for Homey Pro.

 

Et annet forhold som dukker opp i bakhodet, er om ELKO med dette ser for seg å avvikle funksjonen som tjenesteleverandør, ettersom de åpenbart har hatt stabilitetsutfordringer. Jeg har ennå ikke kålet meg inn under dekselet på ELKO Smart hub, men antar at denne er relativt beskjedet utrustet på maskinvaresiden, og at fremtidige bruksområder er noe begrensede i forhold til f.eks. Homey Pro.

 

Verdsetter deres synspunkter: bør jeg flytte over alt av ELKO Smart-enheter til en løsning basert på Homey Pro, med det hovedformål å bli mindre avhengig av ELKOs problemer med API-bruk hos "ekstern leverandør"? Forhold å være spesielt oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxTerrier skrev (18 timer siden):

For kort tid siden kom en epost fra ELKO, om at det er lansert støtte for ELKO Smart i Homey Pro. Dette ser jo greit ut, men såvidt jeg forstår vil jeg få en dags jobb med å manuelt flytte over enheter fra ELKO Smart hub til Homey Pro. Hvis det da ikke er slik at Homey Pro bare "tar over" hele ELKO-kontoen min, med rubbel og bit som det står i dag. Markedsføringen fra ELKO var mangelfull på tekniske detaljer, men jeg regner med at ELKO Smart hub i sin helhet kan erstattes av Homey Pro? Dette er også utgangspunktet mitt for å anta at alle ELKO-enhetene manuelt må slettes fra ELKO Smart hub, og deretter pares opp mot Homey Pro. Eller er dette helt feil?

Homey Pro har egen Zigbee receiver soim kan erstatte Elko Hub. Og du må inkludere alle enhetene på nytt i Homey.

 

FoxTerrier skrev (18 timer siden):

Verdsetter deres synspunkter: bør jeg flytte over alt av ELKO Smart-enheter til en løsning basert på Homey Pro, med det hovedformål å bli mindre avhengig av ELKOs problemer med API-bruk hos "ekstern leverandør"? Forhold å være spesielt oppmerksom på?

JA. Du unngår vendor-lock in. Og du kan kjøpe de enhetene du vil ha/trenger/ønsker uavhengig av leverandør og protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt overgangen til Homey Pro. En meget behagelig opplevelse så langt.

 

Oppdaget selvsagt at ELKO SmartTags ikke støttes i ELKO-appen under Homey Pro. Dette fordi SmartTags kjører Zigbee Green Power-varianten, som visstnok ikke støttes av Homey Pro.

 

Målet mitt var å kaste ut ELKO SmartHub, nå ser det ut til at den blir stående. Om bare ELKO SmartHub kunne levere data fra SmartTags via MQTT til Homey Pro ... eller, selvsagt best: at Homey Pro og ELKO-appen støtter Zigbee Green Power, så kunne automatiseringen relatert til energiforbruk bli litt mer gjennomført.

 

Ska'kke være enkelt. I rettferdighetens navn har ELKO vært sannferdige i sin markedsføring - "disse enhetene støttes (...)" ... (men hvem leser hele den lista?) - selv om det gjerne kunne ha stått med fet skrift at SmartTags ikke støttes. Min forespørsel til ELKO support om å få lagt til videreformidling av data fra SmartTags over MQTT er hittil ikke besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxTerrier skrev (27 minutter siden):

Har begynt overgangen til Homey Pro. En meget behagelig opplevelse så langt.

 

Oppdaget selvsagt at ELKO SmartTags ikke støttes i ELKO-appen under Homey Pro. Dette fordi SmartTags kjører Zigbee Green Power-varianten, som visstnok ikke støttes av Homey Pro.

 

Målet mitt var å kaste ut ELKO SmartHub, nå ser det ut til at den blir stående. Om bare ELKO SmartHub kunne levere data fra SmartTags via MQTT til Homey Pro ... eller, selvsagt best: at Homey Pro og ELKO-appen støtter Zigbee Green Power, så kunne automatiseringen relatert til energiforbruk bli litt mer gjennomført.

 

Ska'kke være enkelt. I rettferdighetens navn har ELKO vært sannferdige i sin markedsføring - "disse enhetene støttes (...)" ... (men hvem leser hele den lista?) - selv om det gjerne kunne ha stått med fet skrift at SmartTags ikke støttes. Min forespørsel til ELKO support om å få lagt til videreformidling av data fra SmartTags over MQTT er hittil ikke besvart.

 

Zigbee Green Power er en del av Zigbee 3.0 specs, så rart at Homey Pro ikke støtter den.

 

For øvrig så er powertags støttet av zigbee2mqtt:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/A9MEM1570.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det med Zigbee GP. Det var utvikleren av ELKO-app for Homey Pro som uttalte at årsaken til at SmartTags ikke støttes, er at Homey Pro ikke støtter Zigbee GP. Jeg fant noen foruminnlegg via Google, som indikerer flagget ønske om støtte for Zigbee GP allerede i 2019, men det er ikke enkelt å finne noe mer konkret etter det.

 

Takk for linken til Schneider-produktet, det er vel akkurat den samme produktserien under Schneider main-brand... så dette skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxTerrier skrev (8 minutter siden):

Skal også nevne at firmwareoppdatering av ELKO Smart-enheter ikke støttes via ELKO-app for Homey. Kjekt å ta med i vurderingen. 

Kan man kjøre FW-oppdatering på slike enheter rett fra enheten, eller MÅ man ha en ELKO gateway til det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, storeulv said:

Kan man kjøre FW-oppdatering på slike enheter rett fra enheten, eller MÅ man ha en ELKO gateway til det?

 

 

Såvidt jeg kan se, er ikke FW-oppdateringer tilgjengelig fra nedlasting fra noen åpen kilde. Svaret, om ikke nødvendigvis med to streker under, vil være "nei, i hvert fall ikke uten at man beveger seg ut på tynn is" (dvs.: ja, ELKO SmartHub må ta seg av dette).

 

De ELKO Smart-enhetene som jeg selv har satt i drift, har alle hatt ventende FW-oppdateringer som jeg har installert umiddelbart etter at enhetene er koblet opp. En semi-workaround synes å være å først koble opp mot ELKO SmartHub, kjøre evt. FW-oppdateringer, koble fra SmartHub og deretter koble til Homey. Tungvint? Ja. Lite elegant? Ja. Håpløst når det senere kommer nye oppdateringer? Definitivt. Det eneste positive er at man sannsynligvis aldri vil få kjennskap til at det foreligger ny FW.

 

Kjenner at det ikke hadde gjort noe om ELKO hadde drøyet en måned eller to med Homey-støtten, og brukt tiden til å sørge for at både FW-oppdateringer kunne ivaretas og en eller annen måte å dytte SmartTag-forbruksdata i retning av Homey.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påstås fra utvikleren av ELKO-app for Homey at det er en policy hos Athom å ikke støtte firmwareoppdateringer på eksterne enheter.

 

Med mindre jeg har misforstått, og det er mulig å ha enheter paret med både ELKO SmartHub og Homey Pro samtidig (noe som for meg virker usannsynlig), gir man fra seg muligheten for å oppdatere FW i ELKO Smart-enhetene når disse kobles mot Homey Pro. ...med mindre man tar seg bryet med å koble fra Homey, koble til ELKO SmartHub og deretter tilbake til Homey.

 

Jeg har ennå til gode å koble opp en ELKO Smart-enhet som ikke tilbys FW-oppdatering når den får nettkjenning for første gang. Jeg opplever det som en stor ulempe at man sier fra seg muligheten til å oppdatere FW i ELKO-enhetene dersom disse skal styres fra Homey Pro. Definitivt noe som må tas med i vurderingen, nå som jeg står på startstreken for å flytte over hele ELKO Smart-systemet til Homey Pro. Jeg er ikke lenger helt overbevist om at dette er den beste løsningen, til tross for de enorme mulighetene som ligger i Homey-universet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxTerrier skrev (1 time siden):

Med mindre jeg har misforstått, og det er mulig å ha enheter paret med både ELKO SmartHub og Homey Pro samtidig (noe som for meg virker usannsynlig), gir man fra seg muligheten for å oppdatere FW i ELKO Smart-enhetene når disse kobles mot Homey Pro. ...med mindre man tar seg bryet med å koble fra Homey, koble til ELKO SmartHub og deretter tilbake til Homey.

 

 

Du har ikke misforstått: En zigbee enhet kan bare være paret med en koordinator, så du må velge.

 

 

FoxTerrier skrev (1 time siden):

Jeg har ennå til gode å koble opp en ELKO Smart-enhet som ikke tilbys FW-oppdatering når den får nettkjenning for første gang. Jeg opplever det som en stor ulempe at man sier fra seg muligheten til å oppdatere FW i ELKO-enhetene dersom disse skal styres fra Homey Pro. Definitivt noe som må tas med i vurderingen, nå som jeg står på startstreken for å flytte over hele ELKO Smart-systemet til Homey Pro. Jeg er ikke lenger helt overbevist om at dette er den beste løsningen, til tross for de enorme mulighetene som ligger i Homey-universet.

 

Om du ikke er happy med de løsningene Homey Pro gir så er jo alternativet å prøve Home Assistant. Da får du også inkludert PowerTags'ene. Anbefaler en coordinator med CC2652P om du skal kjøre zigbee2mqtt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må ta en tur i tenkeboksen. Har allerede investert mye i ELKO Smart-enheter, fordi jeg i utgangspunktet ønsket meg noe som "bare virket". Det kravet er i hovedsak tilfredsstilt, bortsett fra når ekstern API-leverandør til ELKO svikter og utelysene ikke slår seg verken på eller av på en uke. Slike opplevelser fremtvinger ønske om å ha mer lokal kontroll.

 

Da ELKO lanserte sin offisielle app for Homey Pro, bet jeg på agnet og anskaffet en slik UFO som nå står og lyser fint. Mye av det som tidligere har levd som selvstendige, (delvis) app-styrte enheter, har det gått fint å integrere: robotgressklipper, vaskemaskin, oppvaskmaskin, AMS-leser, innendørs luftkvalitet/temperatur/radon/fuktighet, elbil-lader ... for å nevne noe.

 

Jeg har ikke veldig lyst til å frasi meg muligheten for FW-oppdateringer av ELKO Smart-enhetene, og jeg har definitivt ikke lyst til å sette av en dag i året for å sjonglere enheter frem og tilbake mellom Homey Pro og ELKO SmartHub. Det blir ...for dumt. Det at ELKO SmartTags ikke støttes "out of the box" er noe som på sikt vil endres, enten på den ene eller andre måten. Enn så lenge blir jeg sittende litt på gjerdet og avventer med å flytte ELKO Smart-enhetene over til Homey, i påvente av at i hvert fall FW-oppdateringer vil kunne ivaretas.

 

(Innlegget er ikke ment som syting på en offentlig klagemur, men forhåpentligvis til opplysning for andre som vurderer å integrere sitt ELKO Smart-anlegg mot Homey Pro. Hadde jeg på forhånd vært klar over dette med FW-oppdateringer, så hadde jeg ikke løpt så raskt til butikken og kjøpt en Homey Pro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en strek i regningen for meg også, @SuperMorten. Data fra SmartTags kan jeg leve uten, men jeg finner det langt mer kinkig at ikke FW-oppdateringer kan mottas sømløst. Kalenderen viser tross alt 2023. Når det er sagt, så skulle jeg også gjerne hatt data fra SmartTags lett tilgjengelig på min Homey Pro.

 

Jeg tror det viktigste vi kan gjøre, er å melde denne skuffelsen(?) tilbake til ELKO, og på den måten synliggjøre en klar forventning om at dette må fikses ASAP. Uavhengig av om ELKO peker på Athom/Homey, eller om Athom/Homey peker på ELKO som flaskehalsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxTerrier skrev (På 9.9.2023 den 11.02):

Det påstås fra utvikleren av ELKO-app for Homey at det er en policy hos Athom å ikke støtte firmwareoppdateringer på eksterne enheter.

denne forumsiden for Homey hevdes det at angivelig Homey støtter FW-oppdateringer for Z-Wave, men ikke for zigbee. Forskjellen ligger visstnok i hvordan Z-Wave som konsept er designet:

Sitat

Homey supports ota firmware update , that is the bare basic z-wave commandclass. However it needs firmware file and driver support. Latter is either not available or encrypted or not implemented. Theoraticly it should be possible to make homey update the device fw if conditions are met, abeit not with zigbee it’s z-wave only.


Årsakene er flere, bl.a. tilgang til oppdateringsfilene, krypteringer som kun leverandørens egen hub kan håndtere osv.

Jeg for min del tenker litt at "if it ain't broke, don't fix it", men samtidig kan det være et sikkerhetsaspekt i å oppdatere FW på enheter som kommuniserer trådløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-A skrev (På 9.9.2023 den 12.55):

Om du ikke er happy med de løsningene Homey Pro gir så er jo alternativet å prøve Home Assistant. Da får du også inkludert PowerTags'ene. Anbefaler en coordinator med CC2652P om du skal kjøre zigbee2mqtt.


Støtter zigbee2mqtt OTA for Elko, da? Ikke i følge dokumentasjonen til zigbee2mqtt.

 

 

storeulv skrev (1 time siden):

Årsakene er flere, bl.a. tilgang til oppdateringsfilene, krypteringer som kun leverandørens egen hub kan håndtere osv.


Det er stort sett tilgang til filene som avgjør om produkter som zigbee2mqtt kan tilby OTA. Noen produsenter er flinke, andre har lyst å være flinke, men klarer det ikke og noen produsenter er beint fram vanskelige og tror det fremmer salg av egne produkter når en ikke deler disse filene med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem dette innlegget...

Altså betyr det at i følge sitatet er FW-oppdateringer en del av basic Z-Wave implementering. Hva zigbee evt. har av støtte for slikt vet jeg ikke, og det står jo også at støtten kun gjelder for Z-Wave.

Så altså, for å presisere: Homey støtter OTA FW-oppdateringer for Z-Wave, men ikke for zigbee. Alt i følge teksten som er sakset fra forumtråden jeg linket til.

Endret av storeulv
slettet pga ikke relevant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (2 minutter siden):

Hva zigbee evt. har av støtte for slikt vet jeg ikke


Zigbee har helt grei støtte for OTA. I praksis bør en derimot være litt forsiktig med å sette i gang en oppdatering på mange enheter samtidig. Da blir det fort for mye for zigbee-nettet. Det er også støtte for automatisk OTA i zigbee der koordinatoren kan spørre en enhet om versjon på fw og tilby en nyere hvis det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da står det egentlig mest på leverandørene, og i tillegg litt på Athom om jeg forstår dette rett.
Jeg antar at å implementere en funksjon som kjører en FW-oppdatering ikke er så komplisert i seg selv, men å samhandle med alle de forskjellige løsningene hos hver enkelt leverandør kan jo bli hårete. Det er jo slett ikke sikkert at alle har åpne API'er engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (11 minutter siden):

Ok, da står det egentlig mest på leverandørene


Det er de det står på, ja. Og kikker du på OTA dokumentasjonen til zigbee2mqtt så ser du at det er ikke mange som tilbyr oppdateringer.

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/ota_updates.html


For et par år siden var Philips Hue en av de som ikke tilbød noe. Jeg hadde en del kontakt med de i forbindelse med dette og prøvde å vinkle det slik at dette var egentlig en stor bakdel for Philips. De endte opp med at en mengde kunder satt på lysutstyr som ikke virket optimalt. Etterhvert sank dette inn og jeg fikk tilbakemelding i fra de at de hadde diskutert dette internt og bestemt seg for å dele firmware oppdateringer med andre som feks zigbee2mqtt.

Jeg tror nok Elko også kan la seg påvirke. En må bare få det fram på rette måten. På verdensbasis har Home Assistant over 250000 brukere. Ønsker Elko at produktene deres skal fremstå med feil og mangler for disse 250000? Det er minst 3500 Home Assistant brukere i Norge. Hvor mange er det med Elko sin egen hub, mon tro?

https://analytics.home-assistant.io/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELKO har jo klart å implementere støtte for styring av OTA i sin egen standalone-app. Der mottar man varsel dersom ny FW er tilgjengelig når man kobler opp en enhet for første gang. Deretter kan man slå på "automatisk oppdatering", og systemet holder seg oppdatert helt på egenhånd. Regner med at ELKO SmartHub er hjernen i det hele, at det er denne som både ser etter og laster ned filer med firmware. Jeg har ikke gjort noe forsøk på å se etter hvor denne henter firmware fra, om det skjer via noe så banalt enkelt som http(s), og om disse filene er relativt lett tilgjengelige. Men det burde det ikke være nødvendig å plundre med, klarer ELKO å implementere dette i sin egen SmartHub, så klarer de vel også å snøre sammen en Homey Pro-app som gjør akkurat det samme.

 

Jeg koblet opp en dør-/vindussensor her om dagen, den ble levert fra butikk med FW v. 4.3.3, siste versjon som ble tilbudt installert var v. 5.1.6. Dessverre ingen endringslogg å spore noe sted, men jeg regner med at arbeidet som har vært gjort med å revidere FW ikke er gjort for moro skyld, og at det er en god ting å sørge for å holde sin FW oppdatert.

 

En "roadmap" fra ELKO, med informasjon om hvor de står med tanke på denne problematikken - og mulig løsning - hadde vært sterkt ønskelig.

Endret av FoxTerrier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et enkelt Google-søk og fant at Elko faktisk HAR et public API, men kun for e-shop dessverre. Dvs ordrer, kataloger m.m., og de bruker token-basert autentisering.

Men det betyr jo da også at de har infrastrukturen på plass for å kunne tilby et public API for FW-oppdateringer, så da er det lett å tro at dette først og fremst er en forretningsbetinget beslutning fremfor en teknisk betinget beslutning.

API ligger for øvrig her: Swagger UI (elko.cloud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke et api for dette. De må bare gjøre de tilgjengelige feks på en https server og dokumentere dette.

Zigbee2mqtt vedlikeholder sin egen indeksfil som mapper enhet, firmware og url til fil.

 

{
        "maxFileVersion": 16783619,
        "fileVersion": 16783620,
        "fileSize": 271050,
        "manufacturerCode": 4107,
        "imageType": 270,
        "sha512": "5843552ab361d2d063e36be24785afcb8af34491ae721c2426da6afec94967acd4005d5e2abfcca5ebd10f3c9e39656524775b50cef115f67c3f636b9609d3c2",
        "url": "https://otau.meethue.com/storage/ZGB_100B_010E/3e979745-cc00-43cf-a51c-73a3d9d91430/100B-010E-01001904-ConfLight-ModuLum_0012.zigbee"
    }



Og for en god del firmwares så lagrer zigbee2mqtt disse filene på egen server (github)

 

{
        "fileVersion": 2839,
        "fileSize": 294136,
        "manufacturerCode": 4447,
        "imageType": 5404,
        "sha512": "140be0a40f40f84fcb1878ba623ad5830bfab2049f489ee7acf8ae22c1db1e4991fbf39832482a55fee2fc5b20681d9ab5592d457d1e5bf705b0c75af45eff1f",
        "url": "https://github.com/Koenkk/zigbee-OTA/raw/master/images/Xiaomi/20211124154453_OTA_lumi.switch.n1aeu1_0.0.0_1123_20211110.ota",
        "path": "images/Xiaomi/20211124154453_OTA_lumi.switch.n1aeu1_0.0.0_1123_20211110.ota",
        "modelId": "lumi.switch.n1aeu1"
    }



Så dette kan gjøres veldig enkelt og greit i fra Elko sin side.


Men hvis Homey Pro ikke støtter opplasting av firmwares til sitt zigbee nett så er det jo først og fremst de det står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 timer siden):


Støtter zigbee2mqtt OTA for Elko, da? Ikke i følge dokumentasjonen til zigbee2mqtt.
 

 

Ikke pr dags dato. Men Elko sier jo selv at det er manglende ota støtte i Homey som er problemet. Ergo burde det jo være uproblematisk å levere filer til z2m (og zha).

 

 

stigvi skrev (9 timer siden):


Det er de det står på, ja. Og kikker du på OTA dokumentasjonen til zigbee2mqtt så ser du at det er ikke mange som tilbyr oppdateringer.

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/ota_updates.html
 

 

Dokumentasjonen er dessverre ikke helt ajour. Se her for fullstendig liste:

https://github.com/Koenkk/zigbee-OTA/tree/master/images

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 11/09/2023 at 10:17, FoxTerrier said:

(Innlegget er ikke ment som syting på en offentlig klagemur, men forhåpentligvis til opplysning for andre som vurderer å integrere sitt ELKO Smart-anlegg mot Homey Pro. Hadde jeg på forhånd vært klar over dette med FW-oppdateringer, så hadde jeg ikke løpt så raskt til butikken og kjøpt en Homey Pro).

Hei,

 

Ta dette fra en nybegynner i Smart Home -konseptet:

 

Har du nå funnet ut hvordan ELKO Smart Tag kan snakke direkte sammen med Homey Pro? Uten å gå via ELKO HUB.

Bonus-spm: har du funnet andre, lignende power-sensorer som faktisk virker sammen med Homey (Pro)?

På forhånd takk.

 

Mvh

Terje Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.